تاریخ انتشار: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۷ - ۰۴:۵۲

علی شاکری: با گذشت حدود 2 هفته از اعزام ملی‌پوشان تیم‌ملی والیبال بزرگسالان به روسیه و حضور مداوم آنها در تمرینات بدنسازی به نظر می‌رسد هنوز بازیکنان شرایط لازم بدنی را برای انجام بازی‌های تدارکاتی پیدا نکرده‌اند.

 نکته‌ای که امیر خوش‌خبر با گذشت یک هفته از آخرین گفت‌وگویش با همشهری پیرامون این موضوع، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران هم آن را تکرار کرد: «براساس هماهنگی‌های انجام شده قرار بود تیم‌ملی در مسکو با تیم‌های باشگاهی روسیه چند دیدار تدارکاتی داشته باشد، اما به دلیل عدم آمادگی ملی‌پوشان این برنامه لغو شده است.»

 وی افزود: «نظر زوران گاییچ این است با توجه به عدم آمادگی بدنی بازیکنان احتمال مصدومیت ملی‌پوشان در بازی‌های تدارکاتی بسیار زیاد خواهد بود.»

سرمربی صرب تیم‌ملی در حالی از آماده نبودن شاگردانش تنها با گذشت 3 هفته از پایان رقابت‌های لیگ‌برتر شکایت دارد که پیش‌تر عنوان داشته بود، با ارائه برنامه‌های لازم در نبودش در ایران، بازیکنان برای در فرم نگاه داشتن بدن‌شان و همچنین پیگیری تمرینات مشکلی نخواهند داشت.

از سوی دیگر با توجه به درگیری تیم‌های سوپرلیگی روسیه با مراحل پایانی مسابقات لیگ‌برتر این کشور، برخی‌ها آماده نبودن بدنی بازیکنان را تنها یک بهانه از سوی گاییچ می‌خوانند و معتقدند برپایی اردوی تیم‌ملی بدون بازی تدارکاتی بهتر بود به جای مسکو در تهران برپا می‌شد.

حداقل سود برپایی اردوی اول تیم‌ملی در تهران این بود که این همه هزینه به فدراسیون والیبال کشورمان تحمیل نمی‌شد و بازیکنان با استفاده از امکانات بدنسازی سالن اختصاصی والیبال و آکادمی ملی المپیک می‌توانستند با روحیه‌ای بهتر در راه آماده‌سازی گام بردارند.

امتناع مظفری از همکاری با ست‌کوویچ
تمدید قرارداد فدراسیون با یوتسا ست‌کوویچ و پذیرش دوباره سرمربیگری تیم والیبال نوجوانان ایران از سوی او، خروج ایرج مظفری از کادرفنی این تیم را در چند ماه باقیمانده به آغاز رقابت‌های قهرمانی آسیا به همراه داشت. موضوعی که به نوعی قابل پیش‌بینی بود و این ستاره بزرگ دیروز و یکی از مربیان جوان امروز والیبال را وادار کرد تا به نوعی از همکاری با او در راه آماده‌سازی این تیم در مسابقات قهرمانی آسیا در کلمبوی سریلانکا خودداری کند.

با وجود مطرح شدن کناره‌گیری مظفری از کادرفنی تیم نوجوانان از اواخر سال قبل، مسئولان والیبال همواره در گفت‌وگو با رسانه‌ها سعی در مخفی کردن این موضوع داشته و امیدوار به انعطاف و بازگشت این مربی جوان بودند. مظفری که این روزها از سفر اروپا به تهران بازگشته است، همچنان مصرانه روی موضع قبلی خود پافشاری می‌کند و حاضر نیست در این ماجرا که می‌تواند چالش جدیدی برای فدراسیون باشد، کوتاه بیاید.

با وجود آنکه مظفری در ابتدای همکاری‌اش در این سمت پذیرفت که کمک‌مربی ست‌کوویچ شود، اما درگیری ست‌کوویچ با تیم پتروشیمی در لیگ‌برتر و مشخص نبودن ادامه همکاری‌اش با فدراسیون که اسفندماه 86 پایان قرارداد قبلی او محسوب می‌شد، منجر به این شد که تمام بار ارزیابی و انتخاب هسته اصلی تیم نوجوانان از میان 240 بازیکن که در فواصل مختلف و در چندین نوبت به اردو فرا خوانده شدند، بر دوش مظفری بیفتد و او نیز در شرایطی که بسیاری از نزدیکان رئیس فدراسیون و حتی خود دبیر فدراسیون به او نوید سرمربیگری بودن این تیم را می‌دادند، به گفته خودش نزدیک به 4 ماه و حدوداً روزی 6 ساعت صرف انتخاب و آموزش بازیکنان کرد.

مظفری با اشاره به این موضوع می‌گوید: «هرگز از کاری که در حق نوجوانان شایسته والیبال کشور در این مدت انجام داده‌ام، پشیمان نیستم و از این بابت به خودم افتخار می‌کنم که توانسته‌ام گوشه‌ای از تعهد خود را به والیبال ادا کنم.»

البته در همان مدت کوتاه چندماهه مظفری فشار زیادی را متحمل  شد که با توجه به فراخوانی احمد لاهوتی، جلال اشرفی و فرشاد سعیدی برای کمک در ارزیابی بازیکنان، کمیته مربیان فدراسیون واکنش نشان داد و از او خواسته شد تا همکارانش را از طریق سیستم این کمیته انتخاب کند؛ نکته‌ای که مظفری هرگز آن را رعایت نکرد و در این باره گفت: «با همه احترامی که برای اعضای این کمیته قائلم، متأسفانه باید بگویم آنها فقط بلدند به مربیان ایرانی امر و نهی کنند و در مقابل مربیان خارجی ساکت و نظاره‌گر هستند.»

مظفری پس از آنکه با همکاری فرهاد اعرابی توانست تیم و نفرات توانمند و باانگیزه‌ای را برای مراحل اصلی تمرینات اردویی انتخاب کند، این روزها با قاطعیت از نبودن در کنار نوجوانانی می‌گوید که به آینده آنان بسیار امیدوار است: «امیدواری‌ام بیهوده بود و در حقیقت از دوستانم رودست خوردم. هرچند از اول هم قرار بود به عنوان کمک‌مربی در کنار این تیم باشم، اما نمی‌توانم قبول کنم که همه آن قول‌ها و وعده‌ها شفاهی بود و ضمانتی نداشت.»

پس از آنکه ایرج مظفری از ادامه همکاری با تیم نوجوانان ایران انصراف داد، دیروز محمدرضا دامغانی به عنوان جانشین او انتخاب شد. دامغانی دستیار دوم کارخانه در تیم جوانان و همبازی مظفری در تیم‌ملی بزرگسالان بود. طی چند روز گذشته پس از خودداری مظفری از ادامه همکاری، صحبت از پیوستن مجدد محمد وکیلی به تیم نوجوانان بود که با انتخاب دامغانی این موضوع منتفی شده است.