گروه ادب و هنر - کامران محمدی: چهراشنبه عصر، بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران برای دومین و آخرین بار در مصلای تهران افتتاح می‌شود.

در مراسم افتتاحیه، طبق معمول رئیس‌جمهوری نیز حضور  دارد  و آن طور که از سال گذشته مدام توسط مسئولان مختلف تکرار شده قرار است این آخرین افتتاحیه رئیس‌جمهوری در  تهران باشد؛ به ویژه اگر محمود احمدی‌نژاد امروز هم مثل 2 سال پیش در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران، راست و پوست‌کنده به وزیر ارشاد خود بگوید اگر سال آینده باز هم نمایشگاه در همین محل برگزار شود، من آن را افتتاح نخواهم کرد.

هرچند که این بار بیش از وزارت ارشاد و رئیس‌جمهوری، پای سازمان فرهنگیهنری و شهردار در میان است. با این حال، همان یک جمله، عملا طومار محل دائمی نمایشگاه‌های تهران را بعد از 19 دوره درهم‌پیچید و ماجرای طولانی و نفس‌گیر جابه‌جایی و دوپارگی و باقی قضایا را آغاز کرد. صفار هرندی حالا دست کم یک  دلیل بزرگ داشت که نمایشگاه را هر چه سریع‌تر منتقل کند و این طوری بود که مصلی وارد بازی شد.

اما این بازی، از ابتدا هم با تاکید سران 2 قوه از 3 قوه، قرار بود بسیار کوتاه باشد
 وزیر ارشاد با کمک معاون فرهنگی خود هر طور که بود با تحمل همه فشارها، انتقادها، حملات و کارشکنی‌ها، سال گذشته نمایشگاه را به جای دیگری منتقل کرد و طبق معمول با احمدی‌نژاد شروع و با رئیس مجلس، تمام شد.

غلامعلی حداد عادل هم در اختتامیه بر چاره‌اندیشی فوری تاکید کرد و این طوری بود که گران‌ترین کلنگ فرهنگی پایتخت در تپه‌های عباس‌آباد به زمین خورد تا باغ کتاب برای همیشه، خیال همه را راحت کند.

در آرزوی باغ کتاب

به این ترتیب همه نگاه‌ها به سوی شهرداری چرخید تا با راه‌اندازی این طرح عظیم، خیال همه را راحت کند. احمد نوریان، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران دیروز صبح خیال همه را راحت کرد: «باغ کتاب تا پایان امسال تکمیل می‌شود و قطعا برای برگزاری بیست‌ودومین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران آماده خواهد شد.»

این وعده شجاعانه که در جمع خبرنگاران داده شد به این معنی است که رئیس‌جمهوری سال آینده هم به عباس آباد خواهد رفت  اما این بار نه به مصلی بلکه به باغ بزرگی که قرار است همه امیدها و آرزوهای اهالی فرهنگ، میوه‌هایش باشند و ما را یاد فرانکفورت و بولونیا بیندازند.

میوه‌هایی که برگزاری یک نمایشگاه راحت، در مقایسه با میوه‌های دیگرش تنها شاید چیزی در حد ازگیل باشد؛ قرار است این باغ بزرگ بهشتی، اردیبهشت سال آینده، پر از گیلاس و سیب و انگور باشد و میوه‌های آبدار و شیرین دیگری که هر اهل کتابی می‌تواند با خیال راحت، زنبیلش را بردارد و به عباس‌آباد برود و دست خالی برنگردد؛ آن هم  در طول سال: برپایی نمایشگاه‌های موضوعی در طول سال و نشست‌هایی برای مباحثه درباره موضوعات این حوزه، ارائه دیدگاه نویسندگان، راه‌اندازی بورس کتاب، تقسیم‌بندی نمایشگاه به 16 بخش موضوعی و احداث سالن‌های نمایش برای اجرای نمایشنامه و فیلم‌های اقتباس شده از کتاب، تنها گوشه‌ای از این بهشت فرهنگی خواهد بود که در 100 هزار متر مربع احداث می‌شود.

جالب‌تر اینکه ، تنها 10 درصد از این مساحت وسیع، بناهای فیزیکی است و 90 درصد باقیمانده، فضاهای باز و تفرجگاه و فضای سبز است.

اینترنت مثل اجنبی‌ها
سالن‌های نمایش کتاب در بخش داخلی و خارجی نمایشگاه کتاب تهران، امسال زیر پوشش اینترنت  وایرلس قرار دارد. سالن شبستان، سالن سازمان‌ها و نهادها، سالن نمایش کتب عربی، سالن نمایش کتب ارزی و سرای اهل قلم این سالن‌ها هستند و بازدیدکنندگانی که لپ‌تاپ دارند، می‌توانند از این سرویس که برای اولین بار در نمایشگاه ارائه می‌شود استفاده کنند

برچسب‌ها