کامران محمدی: 21 روز دیگر بیست‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برای دومین سال پیاپی در مصلای بزرگ امام خمینی آغاز می‌شود، اما 200 ناشر از سراسر کشور در این رویداد بزرگ فرهنگی، حضور نخواهند داشت.

جالب اینکه علت غیبت این ناشران، کمبود جا ست؛ همان ماجرایی که سال گذشته حکایت‌های فراوانی به همراه داشت و به یکی از بحث‌برانگیزترین اتفاقات سال تبدیل شد.

امسال اما قضیه فرق دارد. ناشرانی که سال گذشته در اعتراض به جابه‌جایی نمایشگاه از محل دائمی نمایشگاه‌های تهران به مصلا، زمین و آسمان را به هم دوخته بودند و هیچ کدام ثبت نام نکرده بودند، امسال هیچ بحثی ندارند. اما مصلا همان مصلاست و همان مشکلات و همان حدیث‌ها و حکایت‌ها وجود دارد.

ازجمله کمبود جا که باعث می‌شود تنها ناشرانی که در 3 سال گذشته، بیش از 40 کتاب منتشر کرده‌اند امکان حضور در نمایشگاه را داشته باشند و باقی، بقایتان: «یکی از ضوابط ثبت‌نام ناشران در نمایشگاه کتاب و دریافت غرفه،  انتشار 40 عنوان کتاب از سال 84 تا پایان سال 86 است. تعداد عناوین کتاب‌های حدود 140 ناشر بین 30 و 40 عنوان است که به‌علت کمبود جا ما نمی‌توانیم آنها را ثبت‌نام کنیم.»

به گفته محمود سالاری، مدیر کمیته ناشران داخلی، 57 ناشر نیز تعداد کتاب‌هایشان کمتر از 30 عنوان است و به این ترتیب، حدود 200 ناشر از امکان حضور در نمایشگاه که خود می‌تواند فرصتی برای انتشار آثار بیشتر در سال‌های آینده باشد، محرومند.

جالب آنکه سالاری در گفت‌وگو با فارس ادامه می‌دهد: «ما به این ناشران پیشنهاد داده‌ایم با یکدیگر جفت شوند تا تعداد عناوین کتاب‌هایشان به 40 برسد و بتوانند در نمایشگاه ثبت‌نام کنند.»

اما احتمالا منظور سالاری برای سال آینده است، زیرا آخرین مهلت ثبت نام برای نمایشگاه امسال، 26 اسفند سال گذشته بود که رقم 1370 ناشر را نشان می‌دهد؛ یعنی 50 ناشر کمتر از سال قبل.

از این حرف‌ها که بگذریم

از این حرف‌های ناامیدکننده و بدکه بگذریم، امسال جمهوری اسلامی ایران سر کیسه را  شل کرده و قصد دارد به کشورهای همسایه غرفه رایگان بدهد.

کشورهای آسیای میانه هم‌مرز با ایران و 4 کشور ترکیه، عراق، افغانستان و پاکستان، این کشورهای خوشبختند که البته به جز ترکیه، حضورشان در ایران، آنچنان فایده‌ای هم ندارد.

جالب‌تر اینکه به گفته محمدرضا وصفی، مدیر کمیته ناشران خارجی، حتی با این اقدام ایران هم، برخی از کشورها به ویژه کشورهای آسیای میانه رغبت چندانی از خود نشان نمی‌دهند.

شاید دادن غرفه‌ رایگان به کشورهای صاحب صنعت نشر پیشرو، امکان مناسب‌تری برای ناشران خودمان باشد و اثرات مطلوب‌تری بر نشر نه چندان قابل دفاعمان بگذارد.

ناشرانی که بدون غرفه رایگان هم البته بار و بندیل‌شان را از آن سر دنیا با رغبت به این سر دنیا می‌آورند و هر طور که هست در نمایشگاه حاضر می‌شوند.

به گزارش ستاد خبری نمایشگاه حالا تمام محموله‌های کتاب‌های خارجی که از اسفند ماه سال گذشته از طریق زمین و دریا به سمت ایران در حرکت بود، به گمرک‌های ایران رسیده و مشغول عملیات گمرکی در  شمال وغرب کشورند. محموله‌های هوایی هم در چند روز آینده از طریق فرودگاه امام خمینی و مهرآباد به تهران می‌رسند.

غیر از این‌ها، غرفه‌بندی ناشران در سالن‌های مصلا هم از دیروز شروع شده و قرار است تا 5 اردیبهشت تمام شود. اما جالب‌تر از همه، امکان خرید پستی کتاب در نمایشگاه امسال است که بدون هزینه حمل و سقف محدود، اجرا خواهد شد.

این خبر را معصومه آباد، عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران به ستاد خبری نمایشگاه داده است اما جزئیات ماجرا هنوز روشن نیست.

کد خبر 48168

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز