رشته خوشکار یکی از شیرینی‌های خوشمزه و لذیذ رشت است که در این روزهای ماه رمضان می‌توانید آن را به‌راحتی برای زمان افطار خود آماده کنید. در ادامه طرز تهیه این دسر جذاب را بخوانید.

مواد لازم:

آب: ۴ پیمانه

مغز گردو چرخ‌شده: ۱۰۰ گرم

مغز هل ساییده‌شده: به میزان لازم

آرد برنج: ۲ پیمانه پلوپز

روغن مایع: برای سرخ کردن

دارچین: ۱ قاشق مرباخوری

شکر: ۱/۵ پیمانه

مواد لازم برای شربت:

آب: ۱/۵ لیوان

دارچین: ۱ قاشق مرباخوری

شکر: به میزان لازم


طرز تهیه و دستور پخت:

۱. برای درست کردن این دسر خوشمزه ابتدا روش درست کردن آرد برنج را آموزش می‌دهیم. برای این کار برنج را خوب بشویید و چند ساعتی آن را در آب گرم بخیسانید تا نرم شود.

۲. برنج خیس‌خورده را آبکش کرده و آن را روی یک پارچه نخی و تمیز پهن کنید تا خوب خشک شود. بعد از اینکه مطمئن شدید آب برنج خوب خشک شده آن را داخل آسیاب‌کن بریزید و خوب آسیابش کنید.

۳. بهتر است برای این کار از برنج ایرانی استفاده کنید تا عطر و بوی دسرتان دلپذیرتر شود.

۴. لایه میانی دسر را آماده کنید و کنار بگذارید، برای این کار مغز گردو، مغز هل و شکر را با هم مخلوط کرده و با دست ورز دهید تا فشرده شده و به هم بچسبند.

۵. در مرحله بعد شربت دسر را آماده کنید و کنار بگذارید. برای این کار شکر و آب را در قابلمه‌ای بریزید و روی حرارت بگذارید تا دانه‌های شکر حل شده و مواد غلیظ شود. حالا پودر دارچین را اضافه و شعله را خاموش کنید.

۶. حالا سراغ درست کردن رشته‌های خوشکار بروید، آرد برنجی را که دست کردید در کاسه‌ای بریزید و آب را به تدریج اضافه کرده و خوب هم بزنید تا مواد غلیظ شود.

۷. مواد را داخل قیف مخصوص بریزید و کنار بگذارید. یک تابه یا سینی مسی را روی حرارت قرار داده و با مقدار بسیار کمی روغن کف آن را چرب کنید.

۸. زمانی که تابه داغ شد مواد داخل قیف را به شکل خط‌های باریک از چپ به راست و به شکل مستطیل داخل تابه بریزید و اجازه دهید مواد کمی بپزد ولی سرخ نشود.

۹. حالا مواد را به آرامی بردارید و روی یک پارچه تمیز قرار دهید تا کمی خنک و سفت شود. مواد را از بالا تا بزنید و مواد میانی آن را قرار داده و دوباره تا بزنید و لبه‌های آن را تا زده و با انگشت به هم بچسبانید.

۱۰. حالا رشته‌ها را داخل روغنی که از قبل داغ کرده‌اید سرخ کنید و سپس به شربت آغشته کنید. 

منبع: ایرنا

برچسب‌ها