بنای تاریخی و ارزشمند حمام سرپولکی در گذر سرپولک واقع در منطقه ۱۲ در سایه نبود نظارت و بی‌توجهی به هویت تهران در آستانه تبدیل شدن به انبار است. 

گذر و محله سرپولک در تقاطع خیابان‌های بوذرجمهری (پانزده خرداد) و سیروس (مصطفی خمینی) و در نزدیکی بازار تهران قرار دارد و از گذرهای معروف تهران قدیم محسوب می‌شود.

در نزدیکی این محل، بازار آهنگران، بازار چهارسوق و بقعه چهل‌تن قرار دارد. گرمابه و مسجد سرپولک هم در میان اهالی معروف است.  حمام سرپولکی طراحی و معماری خاص و زیبایی دارد و جزء بناهای تاریخی تهران محسوب می‌شود.

این روزها به جای تبدیل کردن این بناها به یک فرصت و تعیین کاربری‌های جدید و بهره‌برداری درست از آنها، به حال خود رها شده‌اند تا کم‌کم تخریب شوند و از بین بروند. حمام‌های قدیمی شهر تهران در روند احیای بناهای هویتی مغفول مانده‌اند و سرنوشتی چون سینماهای لاله‌زار در انتظار آنهاست.

به گفته «محمدرضا درودی» متخصص حوزه شهری و استاد دانشگاه، تا زمانی که مدیریت شهری سیاست خود را تغییر ندهد و برنامه‌ای برای حفظ و حراست بناهای تاریخی و ارزشمند نداشته باشد، باید شاهد تخریب و نابودی این‌گونه بناها باشیم.»

او به راهکارهای حفظ میراث تاریخی ‌اشاره و عنوان کرد: «بخش اعظمی‌ از بناها مالک خصوصی دارند و بنابراین متولیان با دادن امتیازاتی چون تغییر کاربری درست و اصولی می‌توانند آنها را به حراست این بناها ترغیب کنند.»