گروه بورس: سازمان خصوصی‌سازی‌ 9 تیر ماه به نیابت از دولت 5 درصد از سهام سودآورترین پالایشگاه نفت ایران را با قیمت پایه 560 تومان روی میز فروش گذاشت و در نهایت هر سهم آن را به قیمت 580 تومان فروخت.

اما روز بعد برای متولی اجرای بند ج اصل 44 چندان آفتابی نبود چون نه تنها بازار برای خرید 10 درصد دیگر تمایلی از خود نشان نداد بلکه خریداران 20 میلیون سهم هم در صف فروش ایستادند.

به این ترتیب سهمی که وزارت نفت امیدها به آن بسته بود و انتظار داشت به پشتوانه خاطره خوش فروشش دل بازار سرمایه را به دست آورد نتوانست بورس و بازیگرانش را هیجان زده کند.

در ادامه هم گروهی از کارشناسان بازار سهام و متولیان صنعت نفت مشترکا به این نتیجه رسیدند که اگر سازمان خصوصی‌سازی‌ در ارزش گذاری اولیه وسواس بیشتری به خرج می‌داد و سهام اولین پالایشگاه نفت را با قیمت پایه کمتری در بورس عرضه می‌کرد تقاضا برای خرید افزایش می‌یافت و در ادامه قیمت نهایی فروش از 600 تومان هم فراتر می‌رفت.

این انتقادی است که البته سازمان خصوصی‌سازی‌ به هیچ عنوان وارد نمی‌داند. در واکنش به موج انتقادها هم اسماعیل غلامی معاون سازمان متولی واگذاری دارایی‌های دولت از مرز تکذیب فراتر رفت و منتقدین آگاه و ناآگاه را به سوداگری متهم کرد.

با این حال، پرویز راحت عضو ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت براین باور است: قطعا هدف اظهارات معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ وزارت نفت و شرکت بورس نبوده است.

عضو ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت که پس از عرضه اولیه سهام پالایشگاه اصفهان از نحوه قیمت گذاری انتقاد کرده بود به همشهری می‌گوید: گله‌گذاری معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ متوجه کسانی است که اعلام کرده‌اند قیمت پایه باید 250 تومان تعیین می‌شد.

به گفته او نه وزارت نفت و نه بورس در هیچ شرایطی قیمت اولیه سهام شرکت پالایش نفت اصفهان را چنین رقم نازلی برآورد نکرده‌اند.

راحت می‌افزاید: به اعتقاد وزارت نفت اگر سهام این شرکت با قیمت 500 تومان در بازار اوراق بهادار روی میز فروش قرار می‌گرفت رقابت بیشتری میان متقاضیان خرید به وجود می‌آمد و قیمت نهایی هر سهم به احتمال فراوان از مرز 600 تومان هم فراتر می‌رفت.

او در مورد نتیجه مذاکرات 3 جانبه وزارت نفت، سازمان خصوصی‌سازی‌ و بورس می‌گوید: انتقادهای وارد به نحوه قیمت گذاری در این نشست مطرح شد و سازمان خصوصی‌سازی‌ هم آنها را وارد اعلام کرد.

به گفته راحت براساس همین توافقات وبا توجه به پیگیری‌های وزارت نفت هم بنا شد عرضه 10 درصد دیگر از سهام پالایشگاه اصفهان به زمان مناسب موکول شود.

او درخصوص شرایط این زمان مناسب تاکید می‌کند: در حال حاضر اقبال بازار سهام نسبت به شرکت تازه وارد پالایشگاهی بهبود یافته و انتظار می‌رود این توجه به‌زودی باز هم افزایش یابد؛ بنابراین بورس برای عرضه 10 درصد دیگر از سهام شرکت پالایش نفت اصفهان منتظر تقاضای بازار خواهد ماند.

2/5 برابر سود بیشتر

اما منوچهر آقانژاد مدیرعامل شرکت تازه وارد پالایش نفت اصفهان در واکنش به نحوه قیمت گذاری سهم شرکت متبوع خود ترجیح می‌دهد سیاست سکوت در پیش بگیرد و اعلام واکنش را به شرکت مادر واگذار کند.

با این حال او همزمان عرضه 10 درصد دیگر از سهام شرکت را موکول به ایجاد شرایط مناسب می‌داند و می‌گوید: هر زمان تقاضا برای خرید سهام پالایشگاه اصفهان در بورس افزایش یابد 10 درصد دیگر از سهام شرکت عرضه خواهد شد.

آقانژاد در ادامه از تصویب قریب‌الوقوع تخفیف خرید نفت خام به‌مدت 10 سال خبر می‌دهد و می‌گوید: دلیلی برای لغو این طرح وجود ندارد چون تخفیف 10 ساله از جمله شروط واگذاری است و دولت از ابتدا به خوبی می‌دانست بدون این تخفیف امکان واگذاری عملا وجود ندارد.

او در ادامه نسبت به بهره برداری به موقع از طرح‌های توسعه‌ای شرکت پالایش نفت اصفهان ابراز امیدوار می‌کند و می‌افزاید: با تکمیل این طرح‌ها ظرف 5 سال سود آوری شرکت 5/2 برابر خواهد شد.

پالایشگاه تبریز مرداد در بورس

عضو ستاد مرکزی اصل 44 وزارت نفت می‌گوید: به تقاضای شرکت پالایش نفت تبریز ورود این شرکت به بورس به بعد از برگزاری مجمع شرکت موکول شده است؛

بنابراین با توجه به اینکه مجمع به احتمال فراوان تا هفته آینده برگزار خواهد شد انتظار داریم سهام دومین پالایشگاه کشور نیمه اول مرداد 87 در بورس عرضه شود.

پرویز راحت، پیش‌بینی می‌کند: بورس با توجه به ارزش ذاتی بالای این شرکت از دومین پالایشگاه نفت استقبال خوبی خواهد کرد.