همشهری آنلاین- مریم باقرپور: مسیر کوهنوردی، جاده امامزاده داوود(ع)، رستورانها، باغها و میدان فرحزاد از مکانهای دیدنی محله فرحزاد به شمار میآید و باعث شده این محل به پاتوق گردشگران تبدیل شود. شهرداری هم از آن به عنوان محور گردشگری غرب پایتخت نام برده وحتی در بازدید «زهرا شمس احسان»، عضو کمیسیون فرهنگی هنری شورای شهر تهران مطرح شده که فرحزاد و رود دره آن یکی از بهترین فرصتهای گردشگری تهران به ویژه برای خانوادههاست. اما برای تبدیل این مکان باید امکاناتی فراهم شود و در نخستین گام شهرداری منطقه پیادهراهسازی و اصلاح معابر را در مسیرهای منتهی به فرحزاد شروع کرده است.
خواندنیهای بیشتر را اینجا دنبال کنید
محور گردشگری در فرحزاد
طرح اصلاح معابر اواخر سال گذشته شروع و پیشبینی شد برای استقبال از نوروز معبری به طول ۱۵۰ متر در محدوده بزرگراه یادگار امام(ره) نرسیده به مهدی فرحزادی ایجاد شود. همچنین با توجه به نبود پیادهرو برای تردد عابران پیاده در خیابان فرحزادی عملیات پیادهروسازی و مناسبسازی خیابان از محدوده بزرگراه تا خیابان آبشار به طول هزارو ۵۰۰ مترمربع انجام شد. «علی فرحزادی» از ساکنان محله میگوید: «یادم هست همزمان با اجرای عملیات بهسازی مسیر، بنرهای در محله نصب شد و از کسبه خواستند به نماسازی محل کسب و کارشان توجه داشته باشند و از بعضی تعمیرگاهها و فروشندگان لوازم خودرو خواستند که تغییر کاربری بدهند و برای این موضوع به شهرداری مراجعه کنند چون میخواستند هویت محلهمان را برگردانند و مانند گذشته فرحزاد در زمنه گردشگری رونق بگیرد.»
هزینه یک و نیم میلیارد تومانی
اواخر اسفند ماه عملیاتهای ایجاد مسیر و پیادهراه در محدوده فرحزاد به پایان رسید تا ساکنان شاهد نونوار شدن محلهشان باشند. «حمیدرضا رنجیر» معاون فنی و عمران شهردار منطقه ۲ دراینباره میگوید: «برای زیباسازی مسیر گردشگری فرحزاد تنها در خیابان مهدی فرحزادی، ۱۵۰ تن آسفالت برای روکش و هزار و ۲۹۰ متر پیادهراهسازی انجام شد. البته برای پیاده روسازی از کفپوش بتنی استفاده شد تا در گذر زمان تخریب نشده و جلوده زیبایی در محل داشته باشد.»
او هزینه اجرای این عملیات را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان عنوان میکند که از ابتدای بزرگراه یادگار امام(ره) تا خیابان گلبهار اجرا شد و میافزاید: «بقیه مسیر یعنی تا میدان فرحزاد در ردیف اعتباری سال گذشته نبود و در صورت پیشبینی اجرا میشود.»
پیادهراه پارکینگ شد
حالا ۶ ماهی از ایجاد مسیر پیادهراه میگذرد، اما اهالی و گردشگران به راحتی نتواستهاند از پیادهروی میلیاردی عبور کنند. چون بیشتر ساعتها به محل پارک خودروها تبدیل میشود. «علی محمدزاده» یکی از شهروندان محله با گله از این وضعیت ادامه میدهد: «شهرداری کلی هزینه کرد تا این مسیر برای ما درست شود و بتوانیم با خیالی راحت در خیابان فرحزادی حرکت کنیم اما ماشینها جایی بری عبور نمیگذارند.»
او وجود رستورانها را دلیل عمده مشکل میداند و میگوید: «اوج ازدحام خودروها در روزهای تعطیل و از غروب آفتاب است. رستورانها پارکینگ ندارند و خودروها در پیادهروها پارک میکنند. در اصل اینجا پیادهرو خودروهاست تا مردم.»
پلیس هم شاکی است
نبود پارکینگ و توقف خودروها در پیادهروهای این محدوده، موجب اعتراض پلیس راهور منطقه هم شده است. سرهنگ «بردیا دریکوند» رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه ۲ دراینباره میگوید: «وجود رستورانها، تعمیرگاهها و اصناف مختلف باعث شده تا حجم خودروهای ورودی به خیابان فرحزادی بالا باشد و علاوه بر ترافیک، با تعداد زیادی ماشین مواجه شویم که در هر مکانی پارک کردهاند.»
او ادامه میدهد: «گرچه ما اعمال قانون میکنیم اما تا زمانی که مسیر پیادهراه از خودرو جدا نشود و رستورانها هم به فکر تأمین پارکینگ نباشند، فایدهای ندارد.»
جانمایی گلدان در مسیر گردشگری
حالا اهالی و بسیاری از گردشگران درماندهاند. مسیری که با هزینه بالایی ساخته و قرار بود برای عبور آنها باشد زیر چرخهای خودروها قرار گرفتهاند و مردم باید مانند گذشته از میان خودروها و مسیر خودرویی بگذرند. یکی از اهالی که چند عکس از نماهای مختلف گرفته است، میگوید: «تنها راهکار گذاشتن گلدان یا نرده میان مسیر عابر پیاده و تردد خودروهاست. شاید دیگر پیادهراه به پارکینگ تبدیل نشود.»