معضل کمبود جای پارک و ترافیک در درکه به‌ویژه در روزهای آخر هفته به گرهی کور تبدیل شده است.

جاي پارك

همشهری آنلاین - حسن حسن‌زاده: اگر از موانع موجود بر سر راه نوسازی بافت فرسوده، خانه‌های قدیمی که پارکینگ ندارند و کوچه‌های کم‌عرض محله بگذریم، فعالیت برخی صنوف در خیابان‌های پر تردد این محله هم به این معضل قدیمی دامن می‌زند. اهالی محله‌های درکه و اوین از تعمیر خودرو توسط تعمیرکاران در حاشیه خیابان درکه می‌گویند که زمینه‌ساز ترافیک و کندی رفت‌وآمد خودروها می‌شود. همچنین پارکینگ نداشتن رستوران‌ها، سدمعبر پیاده‌رو توسط این واحدهای صنفی و توقف دوبله خودروها در مقابل رستوران‌ها از دیگر پیامدهای کمبود جای پارک در درکه و بروز مشکلات ترافیکی در این محله است. در ادامه سری به محله درکه زدیم و در گفت‌وگو با اهالی و شوریاران به ابعاد این مشکل پرداختیم.  

از میدان دانشگاه که مسیر خیابان درکه را در پیش می‌گیریم، درست در محدوده مرزی محله‌های اوین و درکه، ردیف تعمیرگاه‌های خودرو جلب توجه می‌کند. فعالیت‌ این واحدهای صنفی به‌ویژه در محدوده‌ای که عرض خیابان کمتر می‌شود، مشکلات بسیاری برای عابران و خودروهای عبوری ایجاد کرده است. در حاشیه خیابان، ابزار و لوازم تعمیر خودرو اطراف یک خودرو لوکس تلنبار شده و چند تعمیرکار جوان هم برای رسیدگی به مشکل خودرو مشغول کارند. تعمیرکاران بدون توجه به باریک شدن مسیر عبور خودروها، در حاشیه خیابان دست به کار تعمیر خودرو شده‌اند.

«مهدی ضیایی» یکی از اهالی محله می‌گوید: «خودروهایی که مقابل تعمیرگاه‌ها توقف کرده‌اند مسیر عبور خودروها را باریک می‌کنند. حوالی غروب و روزهای آخر هفته که گذر گردشگران به درکه می‌افتد به دلیل افزایش حجم ترافیک و رفت‌وآمد خودروها این معضل بیشتر خودنمایی می‌کند. این تعمیرگاه‌ها فضای مناسب برای تعمیر چند خودرو به‌صورت همزمان را ندارند و در نتیجه خودرو مشتریان را در حاشیه خیابان درکه، پارک و تعمیر می‌کنند.»

مسیر پیاده‌رو مسدود است

جای پارک  ۵۰ هزارتومان!

در محدوده فعالیت تعمیرکاران در خیابان درکه، ابزار و تجهیزات هم گوشه خیابان تلنبار شده و در برخی نقاط عبور خودروها با مشکل مواجه شده. اما سدمعبر پیاده‌رو هم معضل دیگری است که گریبان اهالی و عابران پیاده را می‌گیرد. «فریدون منوچهری» یکی دیگر از اهالی درکه می‌گوید: «علاوه بر تعمیرگاه‌ها که با پارک و تعمیر خودرو در حاشیه خیابان مسیر رفت‌وآمد خودروها و عابران را مسدود می‌کنند، این معضل در مقابل رستوران‌های خیابان احمدپور هم دیده می‌شود.

متأسفانه این واحدهای صنفی هم با قرار دادن گلدان‌ و موانع مختلف در ورودی رستوران، یک مسیر اختصاصی برای ورود به رستوران می‌سازند و راه عبور عابران را مسدود می‌کنند. در نتیجه عابران پیاده مجبورند وارد خیابان شوند و به مسیر خود ادامه دهند. این درحالی است که به دلیل رفت‌وآمد بی‌وقفه خودروها و ترافیک خیابان احمدپور، نگرانی‌هایی برای بروز حوادث ناگوار برای عابران وجود دارد.» 
اما جای پارک در خیابان‌های‌ درکه و احمدپور و دیگر معابر اصلی این محله گوهری کمیاب و در روزهای آخر هفته گوهری نایاب است. خانه‌های قدیمی درکه که به دلایل مختلف از روند نوسازی جا مانده‌اند پارکینگ ندارند و آخر هفته‌ها هم خیابان‌های اصلی و فرعی محله توسط خودرو گردشگران قرق می‌شود. این گره کور با توجه به پارکینگ نداشتن صنوفی مثل رستوران‌ها و اشغال شدن پارک‌های حاشیه‌ای توسط برخی صنوف دیگر مثل تعمیرگاه‌ها، کورتر می‌شود. منوچهری می‌گوید: «یکی از معضلات جدی درکه، عرض کم معابر و حجم بالای ترافیک است. در خیابان احمدپور برخی از رستوران‌ها نوسازی و عقب‌نشینی کرده‌اند. اما آنها علاوه بر سدمعبر پیاده‌رو، فضای ایجاد شده بعد از عقب‌نشینی را به جای پارک خودرو مشتریان خود تبدیل کرده‌اند. در نتیجه این عقب‌نشینی تأثیری بر روان شدن ترافیک خیابان نداشته است.» 

اخطار برای واحدهای صنفی متخلف

جای پارک  ۵۰ هزارتومان!

گلایه اهالی محله درکه درباره سدمعبر و ایجاد مشکلات ترافیکی توسط برخی واحدهای صنفی این محدوده را با «مجید محمدی» رئیس اداره ساماندهی مشاغل شهرداری منطقه یک در میان می‌گذاریم. او می‌گوید: «افرادی که بدون مجوز در حاشیه خیابان یا بزرگراه به تعمیر خودرو می‌پردازند و سبب ایجاد مشکل ترافیکی می‌شوند توسط عوامل رفع سدمعبر شهرداری ناحیه جمع‌آوری می‌شوند.

برای واحدهای صنفی تعمیرات خودرویی هم که در حاشیه خیابان یا پیاده‌رو خودرو، تعمیر و در عبور و مرور خودروها و تردد عابران پیاده مشکل ایجاد می‌کنند پس از بازدید کارشناسان شهرداری و شرکت ساماندهی، اخطار صادر می‌شود. در صورتی که واحد صنفی مورد نظر پس از صدور اخطار دوم همچنان به سدمعبر پیاده‌رو یا سواره‌رو ادامه دهد، مقدمات برای صدور رأی پلمب به اجرا درمی‌آید.»

محمدی از رصد مستمر واحدهای خدمات خودرویی و رستوران‌های خیابان درکه می‌گوید: «یکی از کارشناسان اداره ساماندهی در شهرداری ناحیه مستقر است و مستمر از واحدهای صنفی خدمات‌ خودرویی، رستوران‌ها و... محدوده درکه و اوین بازدید می‌کند. تا امروز برای برخی از واحدهای صنفی رأی اخطار صادر شده است. شهروندان هم می‌توانند در صورت مشاهده تخلفات، موضوع را از طریق سامانه ۱۳۷ اطلاع‌رسانی کنند تا در سریع‌ترین زمان ممکن مقدمات رفع سدمعبر فراهم شود.»

حل مشکل در گرو ساخت پارکینگ طبقاتی 

جای پارک  ۵۰ هزارتومان!

شورایاران محله درکه ساخت پارکینگ طبقاتی و مکانیزه را راهکار اصلی حل معضل ترافیک در محله می‌دانند. «سید محسن میرزمانی» عضو شورایاری محله درکه می‌گوید: «کمبود جای پارک در محله ریشه اصلی بخش زیادی از مشکلات ترافیکی درکه است. علاوه بر اهالی محله، رستوران‌ها و دیگر صنوفی که از ورود گردشگر به درکه درآمدزایی می‌کنند هم از ساخت پارکینگ طبقاتی در درکه استقبال خواهند کرد.

توسعه پارکینگ عمومی در درکه نه تنها جلو برخی تخلفات و بی‌قانونی‌ها مثل پارک دوبله، سدمعبر سواره‌رو و پیاده‌رو را می‌گیرد، بلکه اهالی کوچه‌های کم‌عرض درکه را هم از گرداب مشکلات کمبود جای پارک نجات می‌دهد.» اکنون که شورایاران ریشه مشکلات ترافیکی محله و سدمعبر سواره‌رو و پیاده‌رو توسط برخی صنوف را نتیجه کمبود جای پارک در محله می‌دانند سراغ بررسی وضعیت پارکینگ عمومی در این محله می‌رویم.

مدت زیادی از ساخت یک پارکینگ روباز در نزدیکی میدان درکه نمی‌گذرد اما شورایاران از گنجایش کم این پارکینگ و لزوم توسعه پارکینگ عمومی در محله می‌گویند. میرزمانی ادامه می‌دهد: «پارکینگ عمومی میدان درکه فقط برای حدود ۸۰ خودرو ظرفیت دارد. فضای دیگری در نزدیکی خانه معلم در خیابان درکه هم با ظرفیت حدود ۲۰ خودرو به پارکینگ اختصاص داده شده اما هرگز پاسخگوی نیاز محله نیست. شورایاری مدت‌هاست که پیگیر ساخت یک پارکینگ طبقاتی در خیابان درکه است ولی هنوز خبری از ساخت این پارکینگ نیست. با توسعه پارکینگ عمومی در محله، توقف دوبله خودروها مقابل رستوران‌ها، پل‌ها، ورودی کوچه‌ها و... کمتر خواهد شد.»

قصه کمبود جای پارک در درکه و پیامدهای آن برای اهالی سر دراز دارد. پدیده اجاره جای پارک توسط افراد ناشناس یکی از پیامدهای کمبود پارکینگ عمومی در این محله سال‌هاست گریبان برخی از اهالی و به‌ویژه گردشگران را می‌گیرد. در خیابان‌های درکه به‌ویژه‌ در معابر منتهی به مسیرهای گردشگری، پیدا کردن افرادی که به‌صورت غیرمجاز پارک حاشیه‌ای را اجاره می‌دهند کار دشواری نیست.

کافی‌است با خودرو شخصی چند دقیقه‌ای در خیابان‌های درکه به دنبال جای پارک برگردیم تا با قیمت‌های عجیب و غریب جای پارک آشنا شویم. میرزمانی می‌گوید: «متأسفانه کمبود جای پارک پیامدهای حاشیه‌ای مثل اجاره جای پارک توسط افراد غیربومی و ناشناس را به همراه دارد؛ افرادی که گاهی تا ۵۰ هزارتومان هم جای پارک حاشیه خیابان را به گردشگران اجاره می‌دهند. این افراد با انواع و اقسام موانع جای پارک را خالی نگه می‌دارند و به گردشگران اجاره می‌دهند. اگرچه چند بار با همکاری نیروی انتظامی و راهنمایی و رانندگی بساط این افراد را جمع کرده‌ایم اما باز هم فعالیت آنها در محله ادامه دارد.»

کد خبر 588443

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha