تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۳۲

چند ماهی است شهروندان سیزدهمین تکه پایتخت با حضور در فلکه دوم نیروی هوایی می‌توانند در ازای تحویل پسماند خشک خود، مواد شوینده فله‌ای دریافت کنند.

همشهری آنلاین - پروانه بهرام‌نژاد: روی ساختمان یک طبقه‌ای شیروانی‌دار، در دل فلکه دوم نیروی هوایی که بر بلندایش پرچم ایران جا خوش کرده، تابلویی قرار دارد که «تحویل پسماند خشک = دریافت کالا و ملزومات» زیر اسم پسماند مارکت نوشته شده و پنجره‌ای رو به آبنمای میدان دارد که هر روز به روی مراجعان باز می‌شود تا از آنجا مرکز معاوضه کالا باشد آن هم کالاهایی از نوع دورریختنی و پسماند. این «پسماند مارکت» که اردیبهشت ماه امسال برای مبادله زباله خشک با انواع کالا فعالیتش آغاز شده، حالا مرکز دادوستد شهروندان و دست‌اندرکاران مدیریت شهری است که در قبال دریافت پسماندهای خشک آنها کالاهای مورد نیازشان را انتخاب و بدون پرداخت پول تهیه می‌کنند.

خواندنی‌ها بیشتر را اینجا دنبال کنید

از تن ماهی و آب‌میوه تا موادبهداشتی‌

داخل ساختمان و از پشت نرده‌های پنجره نسبتا کوچک، چند قفسه در کنار دبه‌های بزرگ چند لیتری و یخچال به چشم می‌آید. هر دبه آبی رنگ مخصوص یک ماده شوینده است که پشت سرش قیمت هر کیلوی موادشوینده نوشته شده و در کنار دست آنها و روی قفسه‌ها و داخل یخچال شیشه‌ای پیش‌رو نیز تن ماهی، آب معدنی، تخمه و آجیل بسته‌بندی، قند، شکر، بستنی، بیسکوئیت، انواع نوشیدنی و...دیده می‌شود. «احسان خیراتیان صفائی» معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه ۱۳درباره فعالیت اینجا بیشتر توضیح می‌دهد: «پسماند مارکت با تنوع بالای محصولات که شهروندان در ازای تحویل پسماندهای خشک خود از اقلام موجود بهره‌مند شوند، می‌تواند اقدامی موثر در جلب مشارکت شهروندان و ایجاد علاقه‌مندی به تفکیک پسماندها و کاهش آنها باشد. از این رو در کنار این محصولات و کالاها، موادشوینده فله‌ای (سیناکس) نیز برای اولین بار در این هایپر پسماند توزیع می‌شود.»

موادشوینده کیلویی

در کنار پنجره ساختمان چند برگه اطلاع‌رسانی نصب شده که روی یکی از آنها آمده: «با حذف بسته‌بندی تا ۵۰ درصد هزینه را نمی‌دهی. هزینه بطری، در، لیبیل وکارتن نده و با این کار به محیط‌زیست هم بیشتر کمک می‌کنی.» متصدی پسماند مارکت دراین‌باره می‌گوید:«در این طرح شهروندان هر بار پسماندهای خشک خود را می‌آورند و وزن و متناسب با جنس آن قیمت‌گذاری و مبلغ در نتیجه مقابل نامشان نوشته می‌شود. بعد از رسیدن به حدی از مبلغ، می‌توانند موادشوینده مورد نیاز خود را را در ظرفی که دوست دارند، بریزند و ببرند.این طرح به نفع مردم و کمک به محیط‌زیست است.»

معاون خدمات‌شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۳ هم می‌گوید: «یکی از ویژگی‌های متفاوت این پسماند مارکت، عرضه انواع موادشوینده مایع دستشویی، لباسشویی، ظرفشویی و پاک کننده چند منظوره به صورت فله‌ای است و شهروندان می‌توانند با ظرف‌های خالی که در خانه دارند، برای دریافت این محصولات به پسماند مارکت مراجعه و با تحویل پسماند خشک، موادشوینده را با نصف قیمت و بدون تولید پسماند اضافی تهیه کنند.»

براساس قیمت نصب شده روی دیوار، مایع دستشویی و ظرفشویی لیتری ۲۵هزار تومان و  قیمت مایع لباسشویی۴۰ هزار تومان است. همچنین مبلغ مدنظر برای هر لیتر مایع پاک کننده چند منظوره سطوح هم ۳۰ هزار تومان درنظر گرفته شده است.

او ادامه می‌دهد: «به طور میانگین در این مجموعه ۹۰۰ کیلوگرم در ماه پسماند خشک از شهروندان دریافت می‌شود.»

کی و کجا بروید؟

این مجموعه که با هدف کمک به محیط‌زیست در منطقه ۱۳ راه‌اندازی شده، در روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۸ تا ۱۷ و در روزهای پنجشنبه از ساعت ۹ تا ۱۳ میزبان مراجعان است.

البته این پسماند مارکت جمعه‌ها به صورت چرخشی فعالیت دارد. این پسماند مارکت در خیابان پیروزی، خیابان پنجم، ضلع شمال فلکه دوم نیروی هوایی مستقر است.

برچسب‌ها