همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : خبرنگار روزنامه اطلاعات در هفدهمین روز تیرماه سال ١٣١٤ این گزارش را برای قدیمیترین روزنامه کشورمان در آن زمان تهیه کرده است: «چهار دستگاه اتوبوس منظم در تهران هستند که سر ساعت و دقایق معین حرکت میکنند. سوار این اتوبوسها شدم برای تهیه گزارش. این ماشینها شبیه قطارهایکوچک هستند، انگار یک واگن قطار را از ریل جدا کردهاند!»
قصههایخواندنی تهران را اینجا ببینید
خبرنگار سوار بر اتوبوس به خیابان چراغبرق (امیرکبیر) میرسد و وارد دفتر شرکت اتوبوسرانی بین شهری میشود. یادتان باشد آن وقتها مثل روزگار ما نبود که بلیت رزرو شود و وسیله نقلیه سرساعت حرکت کند. مسافرت کردن امری بعید بود و چهبسا مسافر چند روز برای عزیمت به گاراژ مورد نظر مراجعه میکرد و به علت نبود مسافر، اتوبوس راهی نمیشد. تلفن و وسیله ارتباطی دیگری هم نبود که مسافر را از لغو سفر مطلع کنند.
حالا بخوانید بقیه گزارش را :«... شرکت برادران رمضانی، دوازده دستگاه اتوبوس از اتوبوسهای ممتاز و بسیار زیبا و راحت وارد کرده و اینها را تقسیم کرده است بین شهرهای طهران، قزوین، رشت، پهلوی [انزلی]، چهار دستگاه در خط طهران و شمیران. در سرویس خط شمیران، اتوبوسها بهترتیب نمره حرکت میکنند، ولی سرویس اتوبوسرانی داخله شهر طهران دارای اوقات حرکت منظم و دقیق و خطوط سیر معینی است، شاگرد شوفر هم ندارد که در خط سیر مردم، سر خود را از پنجره درآورده و عابران را دعوت به خیابان گمرک و یا ماشین و میدان سپه بکند! چهار دستگاه اتوبوس که هر یک از آنها گنجایش بیستوهفت نفر به استثنای شوفر و بلیتفروش دارد، از دو جهت حرکت میکند.»