چهارشنبه ۷ دی ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۷
۱۶ نفر

در گذشته‌های دور ارباب «کیخسرو» در حاشیه تهران مالک یک روستای خوش‌آب‌وهوا بود. او صاحب ۲ فرزند دوقلوی پسر بود به نام‌ فیروز و بهرام. به دنیا آمدن این دو پسر آنقدر برایش مسرت‌بخش بود که بعد از مدتی نام روستایش را هم فیروزبهرام گذاشت.

قلعه فیروزبهرام

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی : اگر کنار دیوار و قلعه مخروبه فیروزبهرام بایستید و چشمانتان را ببندید، می‌توانید تخیلتان را پرواز دهید به ۴۰۰ سال قبل و پیش خودتان فکر کنید که چه کسانی در اینجا زندگی می‌کرده‌اند! می‌گویند ارباب کیخسرو از ترس حمله دشمنان و بدخواهانش و برای حفظ خانواده و اهالی روستا دستور داد تا در کمترین زمان برج و بارویی عظیم در ورودی روستا بسازند و دیده‌بانان راه را برای ورود هر غریبه‌ای سد کنند.

آن‌طور که اهالی روستای فیروزبهرام از پدرانشان شنیده‌اند، حدود یک ماه طول کشید تا نگهبانان با کمک اهالی روستا، قلعه‌ای مستحکم بسازند. قلعه با ۴ برجک کاهگلی مرتفع در چهارطرف روستا ساخته شد و دورتادور روستا را هم محصور کردند. از دوره شکوه و جلال قلعه فیروزبهرام چند قرن گذشته و حالا همین دیوار کاهگلی و قسمتی از برج نگهبانی باقی مانده که موش‌ها در گوشه و کنارآن لانه کرده‌اند. اینجاست که باید گفت دیوار قلعه موش داره، موشم گوش داره!

قصه‌های‌خواندنی تهران را اینجا ببینید

جالب اینکه روستای فیروزبهرام از لحاظ فرهنگی و قومیتی بافت قدیمی خود را حفظ کرده است، به همین دلیل، بیشتر زمین‌های این روستا در اختیار اربابان بوده و اهالی تمایلی برای آمدن شهروندان دیگر به این روستا ندارند. بنابراین، ماهیت تاریخی و روستایی آن ثابت مانده است.

  • نماهای دیگری از روستای قدیمی فیروزبهرام 

عکس تاریخی | دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!

عکس تاریخی | دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!

عکس تاریخی | دیوار قلعه فیروزبهرام موش دارد!

کد خبر 730706

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha