تاریخ انتشار: ۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۸:۱۷

هرچند قبل از دهه چهل اکثر باربری‌ها در خیابان قزوین، پانزده خرداد و...مثل باربری‌های ایران ترانزیت، گیتی نورد، باربری خادم بودند اما اولین‌باربری‌های چهارصد دستگاه و یاخچی‌آباد بین سال‌های ۴۱ _۴۰ در اینجا مستقر شدند مثلا باربری حبیبی‌ که در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : «نوروزعلی حسنجانی» ۷۲ساله اطلاعات فراوانی از تاریخچه محله‌های منطقه۱۶ دارد که در مورد وجه تسمیه میدان باربری می‌گوید: «در اصل اینجا مرکز حمل خرده بار به تمام نقاط بوده، البته قدیم‌ها تیرآهن و اجناس دیگری از نقاط مختلف به اینجا می‌آمد و از اینجا به تمام نقاط کشور توزیع می‌شد. این خیابان که در اطراف «میدان باربری» قرار گرفته خیلی باریک و اطرافش هم گود بود، اصلا به دلیل تمرکز و فعالیت این باربری‌ها نامش را میدان باربری گذاشتند.» در قدیم حوالی‌ خزانه و علی‌آباد یک پاسگاه وجود داشت و کلی کوره‌پزخانه که به مرور زمان به گاراژ و باربری تبدیل شدند.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

باربری‌ها لباس و کلاه مخصوص داشتند

سال‌های اولیه دهه ۴۰ خیابان‌های اطراف میدان باربری‏، خیابان چهارصد دستگاه و شهید رجایی تبدیل شدند به مرکز باربری و حمل خرده‌بار، به دو دلیل نزدیکی به بازار و از سوی دیگر هم نزدیکی به مبادی خروجی شهر. تأسیس این باربری‌ها هم به گفته حسنجانی «با بیش از بیست دستگاه کامیون و با نام شرکت لوان‌تور با آرم شرکت شروع شد. آن ایام کارکنان باربری از جمله راننده‌ها لباس فرم و کلاه مخصوص و خلاصه نظم و حساب و کتاب خاصی داشتند.» از اولین مدیران باربری و گاراژدارها می‌توان از مرحوم حاج «حسین اشتری» یاد کرد که فردی خوشنام بوده است.

حالا اطراف میدان باربری و خیابان‌های اطراف آن به مرکز دلالان بار تبدیل شده. مانند مرغ‌فروشی‌های مولوی که بعدها در کنار مرغ، قناری و مرغ‌عشق و پرنده هم می‌فروختند، آنجا هم اینطور شده! یعنی هر مغازه‌ای تبدیل به شرکت شده در حالی که تأسیس شرکت باربری ضوابطی دارد مثل ۵۰۰۰ متر زمین، ۴۱۰ متر فضای اداری و مالکیت ۱۰ کامیون با مدارک تحصیلی یا سابقه کاری. در کل از طریق باربری‌های این محدوده چیزی حدود ۱۰۰ هزار خانواده نان می‌خورند.

خیابان چهارصد دستگاه و اطراف میدان باربری همچنان زیر چرخ کامیون‌هاست ...

برچسب‌ها