نخستین تلمبه‌های بنزین در ایران از انواع «اوری‌هاردل» انگلیسی و «ساتم» فرانسوی بودند و به‌دلیل کمبود پمپ‌بنزین برخی از این تلمبه‌ها در کنار خیابان‌ها نصب می‌شدند تا دسترسی به سوخت آسان‌تر باشد. تا دهه۳۰ شمسی نیز تعداد پمپ‌بنزین در تهران و شهرهای‌بزرگ جوابگوی افزایش دائمی تعداد خودروها نبود.

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : به‌ نقل از کتاب‌های «این اتولی که من می‌گم» و «تاریخچه اتومبیل در ایران»؛ در تهران نخستین پمپ‌بنزین در محله اعیان‌نشین امیریه راه‌اندازی شد؛ انتخاب این مکان برای ساخت پمپ‌بنزین، بیشتر به دلیل سکونت رجال مملکتی در این محله بود و بعد پمپ‌های دیگری از راه رسیدند.

دومین پمپ‌بنزین در خیابان بوذرجمهری، ایستگاه درخوانگاه، سومی در خیابان سعدی دروازه دولت، چهارمی در میدان بهارستان مقابل مطبعه(چاپخانه) مجلس و پنجمی در خیابان سی‌متری نظامی (کارگر فعلی) نزدیک چهارراه لشگر بود و به‌همین‌ترتیب تا سال ۱۳۳۰ تعداد ۱۰ پمپ در تهران مشغول به‌کار شدند و شرکت نفت اقدام به شماره‌گذاری آنان کرد. جالب اینکه آن موقع قیمت بنزین لیتری یک‌ و نیم ریال بود!

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

جایگاه سوخت شماره ۶ یا همان پمپ‌بنزین دروازه دولت در سال ۱۳۱۹ توسط شرکت نفت انگلیس و ایران با هدف توزیع فرآورده‌های نفتی همچون نفت سفید، بنزین و امشی راه‌ اندازی شد و تنها جایگاهی در تهران بود که تا به امروز نمای سنتی آن به شکل اولیه باقی مانده است. کاربرد این پمپ‌بنزین و از همه مهم‌تر موقعیت آن در شهر باعث شد این مکان شاهد بسیاری از حوادث تاریخی معاصر هم باشد که از آن جمله می‌توان به دوران ملی شدن صنعت نفت اشاره کرد.

در سال ۱۳۳۰ خورشیدی عده‌ای از مردم در حمایت از دکتر مصدق و قانون ملی شدن صنعت نفت، به‌جایگاه پمپ‌بنزین دروازه دولت رفتند و پرچم سه رنگ ایران را بالا بردند و با حذف کلمه شرکت نفت انگلیس از تابلو، کلمه نفت ایران را باقی گذاشتند. جایگاه پمپ‌بنزین دروازه دولت در سال ۹۶ با شماره ۳۱۷۱۱ در فهرست آثار ملی سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به ثبت رسید.

  • جایگاه سوخت در خیابان سعدی _ سال ۱۳۱۲

  • تبلیغ فروش بنزین در یک روزنامه در سال ۱۳۰۸ شمسی

  • استفاده از تلمبه بنزین «ساتم» محصول فرانسه تا دهه ۵۰ شمسی در تهران رواج داشت

برچسب‌ها