تعریق مکانیسمی است که پس از فعالیت بدنی باعث خنک شدن پوست می‌شود اما عملکرد آن به مثابه شمشیری دو لبه است و اگر فرد ورزشکار در جهت زدودن آثار تعریق از بدن و لباس خود اقدام نکند این مساله می‌تواند از نظر سلامت عمومی و از نظر اجتماعی برای وی تبعاتی داشته باشد.

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: برای هر ورزشکاری، آمادگی کلید عملکرد است. آمادگی جسمانی و ذهنی، داشتن کفش مناسب و لباس مناسب همگی ضروری است.

به گزارش فرش ویو ورکز، اما مسائل جزئی می‌تواند فعالیت بدنی و زندگی اجتماعی وی را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از این مسائل ماندگاری بوی عرق و چربی بدن حین و بعد از ورزش در لباس است. نادیده گرفتن این بو در حین ورزش یا مسابقه سخت خواهد بود، و اگر شخص دیگری متوجه بوی بد بدن فرد کنار دستی خود شود چه می‌شود؟ اما باور داشته باشید یا خیر، این یک مشکل رایج برای اغلب ورزشکاران و بیشتر افراد علاقه‌مند به ورزش و فعالیت بدنی است.

متاسفانه بیشتر مواردی که باعث ایجاد بوی بد لباس می‌شوند با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیستند و همیشه با شوینده‌های معمولی پاک نمی‌شوند. وقتی آن‌ها را از دستگاه بیرون می‌آورید ممکن است بوی خوبی داشته باشند، اما پس از مدت کوتاهی در کشو یا کمی بعد از اینکه دوباره آن‌ها را پوشیدید، بو دوباره باز می‌گردد.

پس راه حل‌های این مشکل رایج چیست؟ کارهای زیادی وجود دارد که می‌توانید انجام دهید، بنابراین در این مطلب فهرستی از نکات را در مورد چگونگی از بین بردن بوی بد لباس‌های ورزشی گردآوری کرده‌ایم.

در اسرع وقت لباس‌های تمرینی خود را در بیاورید: این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما پس از تمرین هر چه دیرتر لباس‌های تمرینی را از تن خود درآورید، عرق و بوی بیشتری در آن‌ها می‌ماند. بنابراین، در صورت امکان، بهتر است به محض اتمام تمرین یا فعالیت ورزشی، آن‌ها را از تن خود درآورید. باید در برابر اصرار برای انداختن لباس‌هایتان در سبد لباس‌های شسته‌شده مقاومت کنید. ریختن لباس‌های ورزشی در سبد سایر لباس‌ها باعث می‌شود بوها به لباس‌های دیگر منتقل شوند و از سویی دیگر زمانی که شما لباس‌های عرقی را در سبد لباس‌ها قرار دهید امکان دارد برای مدت طولانی یادتان برود که باید آن‌ها را بشوئید. ماندگاری طولانی لباس‌های ورزشی در سبد لباس‌های می‌تواند باعث ایجاد باکتری شود. باکتری‌ها می‌توانند روی لباس‌ها ایجاد شوند با رشد آن‌ها، بوهای بیشتری تولید می‌کنند که از بین بردن آن‌ها سخت‌تر خواهد بود.

لباس‌ها را قبل از شست و شو در هوای آفتابی خشک کنید: اگر به اندازه کافی خوش شانس هستید که هوای بیرون آفتابی و خشک است، لباس‌های خیس عرق خود را قبل از شستن بیرون آویزان کنید. اشعه ماوراء بنفش در نور خورشید به همان اندازه که می‌تواند برای پوست شما مضر باشد برای باکتری‌ها نیز مضر است و باکتری‌های تولید کننده بوی بد را از بین می‌برد. اگر هوا خیلی خوب نیست، یا جای مناسبی برای آویزان کردن لباس‌ها در بیرون ندارید، آن‌ها را روی یک قفسه حوله آویزان کنید یا در جایی قرار دهید که به طور طبیعی خشک شوند. خشک کردن لباس‌های ورزشی یکی از راه‌های کاهش هر گونه بوی است.

بیشتر بخوانید:

۶ راهکار برای خلاص شدن از بوی بدن

بوی بد عرق ناشی از کمبود کدام ویتامین است؟

لباس‌های عرق کرده خود را در اسرع وقت بعد از ورزش بشوئید: همانطور که قبلاً گفتیم، در مقابل این اصرار مقاومت کنید و فقط لباس‌های تمرینی عرق‌زده‌تان را در مانع شستشو بیندازید. هر چه مدت بیشتری برای شستن لباس‌هایتان صبر کنید، احتمال نفوذ بوها به پارچه بیشتر می‌شود. در صورت امکان، به محض بازگشت از تمرین و اطمینان از خشک شدن عرق، لباس‌های ورزش خود را در ماشین لباسشویی قرار دهید.

لباس‌های ورزشی خود را در کیسه قرار دهید و آن‌ها را فریز کنید: خشک کردن و شستن لباس‌های باشگاه به محض رسیدن به خانه همیشه امکان پذیر نیست. کار، زندگی و خانواده ممکن است در مواقعی مانع شوند و ممکن است شخص دیگری از همزمان بخواهد ماشین لباسشویی استفاده کند. اگر اینطور است، می‌توانید با قرار دادن لباس‌های خود در یک کیسه در بسته و سپس در فریزر از بیشتر شدن بو جلوگیری کنید. سرمای فریزر فورا رشد باکتری‌ها را متوقف می‌کند و از بدبو شدن لباس‌های شما جلوگیری می‌کند.لباس‌های عرقی را از داخل برگردانید و سپس بشوئید: هنگامی که ورزش می‌کنید، داخل لباس شما بیشترین میزان عرق و چربی بدن را جذب می‌کند، داخل لباس نیز، جایی است که با پوست بدن شما تماس دارد. اگر قبل از شستن آن‌ها را به سمت بیرون برگردانید، مواد شوینده به طور موءثرتری وارد کثیف ترین سطوح می‌شود و به جلوگیری از ماندگاری بو کمک می‌کند.

از نرم‌کننده لباس استفاده نکنید: نرم کننده‌های پارچه با این فرض به فروش می‌رسند که بوی لباس شما را بهتر می‌کنند. این برای لباس‌هایی که خیلی عرق نمی‌کنند یا کثیف نمی‌شوند خوب عمل می‌کند، اما در لباس‌های تمرینی عرق‌زده، الیاف پارچه را می‌بندد و از نفوذ عمیق آب و مواد شوینده و شستن عرق و چربی‌های بدن جلوگیری می‌کند.

تقویت کننده لباسشویی بخرید: در حالی که نرم کننده‌های لباس ممکن است به از بین بردن بوی بد لباس‌های ورزشی کمک نکنند، تقویت کننده‌های لباسشویی موضوع دیگری است. تقویت کننده‌های لباسشویی برای مبارزه با بدترین بوها در لباس‌های پر استفاده مانند لباس‌های ورزشی طراحی شده‌اند. آن‌ها این کار را با خنثی کردن مولکول‌های بو، بدون افزودن عطر و اسانسی از انجام می‌دهند.

یکی از اقلام آشپزخانه را برای از بین بردن بوی بد لباس استفاده کنید: برای یافتن چیزی که به از بین بردن بوی لباس‌های ورزشی کمک می‌کند، نیازی ننیست راه دوری بروید. اقلام مفید زیادی در کمد آشپزخانه شما یافت می‌شود که می‌توانید از آن‌ها برای خیس کردن یا شستن لباس‌های خود استفاده کنید. اینها شامل:

  • سرکه: این چاشنی همه‌کاره برای قبل از خیس کردن لباس‌های بدبوی ورزشی شما عالی است. کافی است یک قسمت سرکه را با چهار قسمت آب مخلوط کنید و قبل از شستن لباس‌ها را بین ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خیس کنید. این کار باعث تجزیه باکتری‌ها و چربی‌ها می‌شود و کار مواد شوینده را آسان‌تر می‌کند.
  • آب لیموی تازه: می‌توانید از آن به روشی مشابه سرکه استفاده کنید. اسید سیتریک آب لیمو چربی‌ها و باکتری‌ها را تجزیه می‌کند و بوی فوق‌العاده مرکبات را به آن اضافه می‌کند.
  • جوش شیرین: برای جذب بو عالی است. آن را روی لباس‌های عرق‌زده‌تان بپاشید و قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین لباسشویی، آن‌ها را بشویید.از مواد شوینده زیاد استفاده نکنید

از مخلوط کردن مواد سنگین با لباس‌های بدبو خودداری کنید: بهتر است هنگام شستن لباس‌های دیگر را با لباس‌های ورزشی خود قرار ندهید، اما در صورت نیاز، از پارچه‌های سنگین اجتناب کنید. آنها پرزهای زیادی تولید می‌کنند که می‌تواند به لباس‌های عرق کرده باشگاه شما بچسبد و از نفوذ آب و مواد شوینده جلوگیری کند و اثربخشی شستشو را کاهش دهد.
برای شستن لباس‌های ورزشی خود از آب داغ استفاده کنید: همانطور که قبلا اشاره کردیم، باکتری‌ها روی لباس‌های تمرینی عرق کرده شما جمع می‌شوند و بوهای بیشتری ایجاد می‌کنند. آب داغ باکتری‌ها را بسیار موثرتر از شستشوی سرد از بین می‌برد. با این حال، بهتر است از آب گرم برای شستن لباس‌های عرق‌زده استفاده شود.

منبع: همشهری آنلاین