آب هندوانه برای رفع تشنگی نیست، بلکه مملو از ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌هایی است که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می‌دهد، اما آیا باید آن را هر روز بنوشید؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از indian express، دمای سوزان تابستان می تواند احساس تخلیه و کم آبی را در شما ایجاد کند. آب هندوانه، یک نوشیدنی با طراوت و در دسترس، می تواند یک راه حل وسوسه انگیز باشد. اما اگر آن را نوشیدنی روزانه تابستانی خود قرار دهید چه اتفاقی برای بدن شما می افتد؟

جی سوشما، متخصص تغذیه بالینی، مزایا و معایب احتمالی این غذای اصلی تابستانی را بیان می کند.

مزایای آب هندوانه
آب هندوانه چیزی بیش از یک رفع تشنگی است. به گفته سوشما، سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان هایی است که طیف وسیعی از مزایای سلامتی را ارائه می دهد:

سلامت قلب: لیکوپن و بتاکاروتن به یک قلب سالم کمک می‌کنند و حتی به طور بالقوه سلامت استخوان‌ها را ارتقا می‌دهند و خطر سرطان را کاهش می‌دهند.

سرشار از ویتامین: ویتامین B۶ سطح دوپامین را بالا می برد، ویتامین C شما را تقویت می کند و سیستم ایمنی بدن شما را تقویت می کند و ویتامین A بینایی شما را محافظت می کند.

فواید فشار خون: اسیدهای آمینه به همراه منیزیم و پتاسیم برای تنظیم سطح فشار خون سالم با هم کار می کنند.

کمک به مدیریت وزن: اگر مراقب وزن خود باشید، آب هندوانه کم کالری ممکن است به شما کمک کند. حتی می تواند به کاهش کلسترول و چربی بدن کمک کند.

سم زدایی و فراتر از آن: آنتی اکسیدان های موجود در آب هندوانه به دفع سموم از سیستم گوارش شما کمک می کند. همچنین دارای سیترولین و مواد معدنی است که باعث سلامت مو شده و پوست شما را هیدراته نگه می دارد.

در حالی که نوشیدن آب هندوانه در هر زمان لذت‌بخش است، سوشما پیشنهاد کرد که بهتر است از آن در صبح یا بعد از ظهر، به طور ایده آل بین ساعت ۱۰ صبح تا ۱۲ بعد از ظهر، لذت ببرید. این زمان هیدراتاسیون و جذب مواد مغذی را بهینه می کند.

همچنین می تواند یک نوشیدنی قبل یا بعد از تمرین باشد، زیرا الکترولیت ها انرژی از دست رفته را جبران می کنند و سیترولین ممکن است به درد عضلانی کمک کند.

مزایا و معایب
به گفته سوشما، در حالی که آب هندوانه یک آبرسان فوق العاده در تابستان است، باعث افزایش فعالیت، فشار خون سالم و حتی پیشگیری از التهاب و آلرژی می شود، اما رعایت اعتدال مهم است. دلیل آن است:

قند: قندهای طبیعی موجود در آب هندوانه می توانند باعث افزایش قند خون شوند، به ویژه برای کسانی که دیابت یا شرایط پیش دیابتی دارند.

عامل FODMAP: هندوانه سرشار از FODMAP است (قندهایی که می توانند باعث ناراحتی گوارشی مانند نفخ، گاز و گرفتگی عضلات شوند). افراد مبتلا به سندرم روده تحریک پذیر یا هضم حساس باید محتاط باشند.

قبل از اینکه آب هندوانه روزانه را در برنامه تابستانی خود قرار دهید، با پزشک خود مشورت کنید. سوشما گفت، آنها می توانند مقدار مناسب را بر اساس نیازهای سلامت فردی به شما توصیه کنند.

چه کسی باید از آن اجتناب کند؟
سوشما گفت، اگرچه آب هندوانه به طور کلی بی خطر است، اما ممکن است برای همه مناسب نباشد. اگر این مشکلات سلامتی را دارید بهتر است از آن اجتناب کنید:

دیابت
قند خون پایین
حساسیت به بثورات پوستی
آلرژی به هندوانه
سندرم روده تحریک‌پذیر
حساسیت FODMAP

آب هندوانه یک نوشیدنی خوشمزه و آبرسان تابستانی است، اما اعتدال بسیار مهم است. به یاد داشته باشید، یک رژیم غذایی متعادل با انواع میوه ها و سبزیجات برای سلامتی مطلوب ضروری است.

منبع: همشهری آنلاین