بند گیلاس یا همان ساقه آن خواص درمانی زیادی دارد و بدن را سم زدایی می‌کند و برای درمان بسیاری از بیماری‌ها مفید است.

به گزارش همشهری آنلاین ، ساقه گیلاس از قرن‌ها پیش در طب سنتی استفاده می‌شود. این قسمت از گیلاس خاصیت ملین دارد و از التهاب، احتباس آب و ورم بدن جلوگیری می‌کند و بری سم زدایی بدن نیز بسیار مفید است.

در ادامه این بخش به مهم‌ترین خواص درمانی ساقه گیلاس اشاره شده است.

۱- جلوگیری از التهاب کلیه و مجاری ادراری

ساقه گیلاس خاصیت ادرار آور دارد و مصرف آن به کاهش التهاب و پاکسازی کلیه و مجاری ادراری کمک می‌کند. برای درمان التهاب کلیه و مجاری ادراری می‌توانید از دمنوش ساقه گیلاس استفاده کنید. دمنوش بند گیلاس خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد و از همین رو به بهبود عفونت و سوزش مجاری ادراری کمک می‌کند و برای تکرر ادرار نیز مفید است.

۲- دفع سنگ کلیه

جالب است بدانید که مصرف دمنوش بند گیلاس به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند. مصرف دمنوش دم گیلاس موجب تصفیه کلیه‌ها از سموم می‌شود و از تشکیل سنگ کلیه نیز جلوگیری می‌کند.

۳- درمان کبد چرب

مصرف دمنوش بند گیلاس با مقدار چوب دارچین به درمان کبد چرب کمک می‌کند و موجب پاکسازی کبد می‌شود. اگر کبدتان چرب است می‌توانید برای بهبود علائم، مقداری ساقه گیلاس را با چوب دارچین در قوری بریزید. قوری را با آب جوش پر کنید و روی حرارت کتری قرار دهید. حدود ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت صبر و بعد این دمنوش را میل کنید.

۴- کاهش وزن

اگر به دنبال یک راهکار کاربردی و موثر برای کاهش وزن هستید، بهتر است از دمنوش بند گیلاس استفاده کنید. مصرف دمنوش بند گیلاس به پاکسازی بدن از مواد سمی و زائد کمک می‌کند. این دمنوش برای کاهش چربی بدن و بهبود سلولیت مفید است و به رفع یبوست و کاهش اشتها و در نتیجه کاهش وزن کمک می‌کند.

۵- بهبود علائم نقرس

بند گیلاس خاصیت ضد التهابی دارد و از همین رو به کاهش التهاب در بدن کمک می‌کند و برای کاهش حملات نقرس و دردهای این بیماری بسیار مفید است.

۶- بهبود علائم قاعدگی

مصرف ساقه گیلاس در زمان قاعدگی به کاهش علائم و دردهای این دوران کمک می‌کند. جالب است بدانید که جوشاندن بند گیلاس موجب کاهش دردهای قاعدگی، کاهش ورم و بهبود گردش خون می‌شود و از همین رو به بهبود علائم قاعدگی کمک می‌کند.

۷- درمان یبوست

بند گیلاس ملین است و مصرف دمنوش آن به بهبود یبوست و همچنین بهبود حرکات روده کمک می‌کند. برای درمان یبوست می‌توانید از دمنوش ساقه گیلاس خشک یا تازه استفاده کنید.

۸- کاهش کلسترول

مصرف دم گیلاس موجب کاهش کلسترول بد می‌شود. نوشیدن روزانه یک لیوان چای ساقه گیلاس سطح کلسترول بد را به طور قابل توجهی کاهش می‌دهد و به سلامت قلب کمک می‌کند.

۹- سم زدایی بدن

دم گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان‌های متنوع است و از همین رو از مهم‌ترین خواص درمانی ساقه گیلاس می‌توان به پاکسازی بدن و دفع سموم اشاره کرد. مصرف دمنوش دم گیلاس به افزایش شادابی و طراوت بدن کمک می‌کند.

۱۰- بهبود درد

اگر به سردرد یا بدن درد مبتلا هستید، می‌توانید به جای مصرف مسکن‌های شیمیایی از دمنوش بند گیلاس استفاده کنید. در بند گیلاس ماده‌ای وجود دارد که درد را کاهش می‌دهد و موجب اعصاب می‌شود.

روش مصرف بند گیلاس

برای استفاده از بند گیلاس راهکارهای متعددی وجود دارد. در ادامه به روش‌های استفاده از ساقه گیلاس اشاره شده است.

۱- روش تهیه دمنوش بند گیلاس با ساقه گیلاس تازه

یکی از رایج‌ترین روش‌های مصرف بند گیلاس درست کردن دمنوش آن است. در این روش باید بند گیلاس را بشویید و بعد در قوری بریزید و بعد قوری را با آب جوش پر کنید. حالا قوری را مستقیم روی شعله گاز قرار دهید با برای ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی بخار کتری بگذارید تا دمنوش شما آماده شود. بعد از آماده کردن دمنوش می‌توانید تا ۳ روز آن را در ظرف در بسته بریزید و در یخچال نگهداری کنید. بعد از ۳ روز نباید از این دمنوش استفاده کنید.

۲- روش تهیه دمنوش گیلاس با ساقه گیلاس خشک

راهکار بعدی برای مصرف ساقه گیلاس، خشک کردن آن است. در این روش باید ساقه‌های گیلاس را جدا کنید. سپس آن‌ها را در سینی بریزید و برای ۱ هفته در جایی خشک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید تا خشک شوند. زمانی که ساقه‌های گیلاس به طور کامل خشک شدند، آن‌ها را در ظرف در بسته بریزید و هر بار از آن‌ها برای تهیه دمنوش استفاده کنید.

نکاتی که باید در مورد مصرف بند گیلاس بدانید

برای تهیه بند گیلاس سعی کنید از ساقه‌های سالم و تازه گیلاس استفاده کنید.
به منظور خشک کردن بند گیلاس، حتما آن را در جایی خشک و دور از نور مستقیم خورشید قرار دهید.
به هیچ عنوان این دمنوش را بیشتر از یک یا حداکثر ۲ لیوان در روز مصرف نکنید و بهتر است بعد از یک هفته مصرف این دمنوش را متوقف کنید و در صورت نیاز بعد از چند روز استراحت دوباره آن را مصرف کنید.
برای بهره‌مند شدن از خواص سم زدایی دمنوش بند گیلاس می‌توانید این دمنوش را نیم ساعت قبل از غذا یا ۲ ساعت بعد از غذا و به مدت یک هفته میل کنید. سپس ۳ روز مصرف دمنوش را متوقف کنید و بعد مجدا یک هفته از آن استفاده کنید.
می‌توانید دمنوش ساقه گیلاس را به صورت داغ یا سرد مصرف کند.
بهترین زمان مصرف دمنوش گیلاس قبل از شام یا با کمی فاصله نسبت به آخرین وعده غذایی است.
اگرچه مصرف این دمنوش هیچ عوارضی ندارد، اما از آن جایی که ساقه گیلاس ادرار آور است، از همین رو نباید بیش از حد از آن استفاده کنید. افرادی که به سنگ مجاری ادراری مبتلا هستند، بهتر است با احتیاط از دمنوش ساقه گیلاس استفاده کنند.
در این مقاله به مهم‌ترین خواص درمانی ساقه گیلاس اشاره شد و بررسی کردیم که چرا نباید بند گیلاس را دور بریزید. اگر تجربه استفاده از ساقه گیلاس را دارید یا برای درمان مشکلات خاصی از آن استفاده می‌کنید، می‌توانید نظرات و تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.