در دهه ۴۰ که تهران مملو از زمین‌های خاکی فوتبال بود، فوتبالیست‌های مشهوری از دل محله‌ها برخاستند و اغراق نیست اگر بگوییم نبض زندگی در همان زمین‌های خاکی می‌زد.

حمیدرضا رسولی- همشهری آنلاین:سلسبیل هم مثل بقیه محله‌های تهران از نعمت داشتن زمین‌های خاکی فوتبال بی‌بهره ‌نبود و ۲ زمین خاکی در خیابان مرتضوی و خیابان جیحون داشت که در دهه ۴۰ و ۵۰ جولانگاه فوتبالیست‌های بااستعداد بود.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

برخی مشاهیر ورزشی از دل همین ۲ زمین خاکی برخاستند و در آن برهه به دروازه‌های تیم‌ملی ایران هم رسیدند. سید رسول امینی، نویسنده و اهالی قدیمی محله سلسبیل، درباره فوتبالیست‌های مشهوری که در زمین‌های خاکی خوش و جیحون کشف شدند و بعدها به اوج شهرت رسیدند، می‌گوید: «مرحوم ناصر حجازی، یکی از نامدارترین دروازه‌بان‌های تاریخ فوتبال ایران که در یک برهه ای مورد توجه باشگاه منچستر یوناتید انگلیس بود در خیابان آریانای قدیم و مالک اشتر فعلی به دنیا آمد و سال‌ها در زمین خاکی خوش که بین خیابان‌های رودکی و خوش بود، درخشید. حجازی از تحصیل هم غافل نبود و زمانی که در زمین خاکی خوش دروازه‌بان بی‌رقیبی بود، شاگرد ممتاز مدرسه هخامنش هم به حساب می‌آمد. بعد هم به مدرسه عالی ترجمه راه پیدا کرد و لیسانس زبان انگلیسی گرفت.»

ناصرحجازی تنها فوتبالیست مطرحی نبود که از دل زمین‌های خاکی سلسبیل برخاست. بهتاش فریبا و رضا احدی، ستاره‌های سال‌های دور استقلال که پیراهن تیم‌ملی را هم پوشیدند، در زمین خاکی جیحون برای خودشان اسم و رسمی پیدا کردند. امینی زمین‌های خاکی سلسبیل را محل رفت و آمد فوتبالیست‌های بزرگ پایتخت در دهه ۴۰۰ و ۵۰ می‌داند و می‌گوید: «رفاقت و صمیمیتی که در زمین‌های خاکی خوش و جیحون حاکم بود پای خیلی از فوتبالیست‌های مشهور را به سلسبیل باز کرد. رضا جباری، اسطوره باشگاه استقلال، یکی از کسانی بود که مدام به زمین‌های خاکی خوش و جیحون سر می‌زد و با فوتبالیست‌های این محله فوتبال بازی می‌کرد. علی‌اصغر میرزاعراقی که در برهه‌ای با علی پروین در پرسپولیس همبازی شد حلقه اتصال فوتبالیست‌های سلسبیل با سوپراستارهای فوتبال تهران در دهه ۴۰ و ۵۰ بود.»

کشف ورزشکاران نخبه سلسبیل صرفاً در زمین‌های خاکی فوتبال صورت نمی‌گرفت و باشگاه ورزشی البرز که با گذشت سال‌های طولانی هنوز در تقاطع خیابان مرتضوی سرپا مانده هم نقش بی‌بدیلی در کشف و تربیت ورزشکاران نخبه داشته است. منصور برزگر، قهرمان کشتی جهان در سال ۱۹۷۳ و نایب قهرمان المپیک ۱۹۷۶ مونترال، ناب‌ترین محصول ورزشی محله سلسبیل است. مرتضی سوهانی، بازیکن سابق تیم‌ملی بسکتبال، علی ستاره تبریزی، مربی و داور پیشکسوت کشتی، و رضا بیک ایمانوردی، بازیگر و قهرمان کشتی‌کچ ایران، که در باشگاه البرز تمرین می‌کرد را هم باید در زمره مشاهیر ورزشی سلسبیل قرار دارد.