تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۱۲

بدن در هوای گرم با افزایش تعریق سعی می‌کند خود را خنک نگه دارد و از آسیب رسیدن به بافت‌ها جلوگیری کند، اما وقتی میزان تعریق بیش از اندازه باشد، مجاری عرق در قسمت‌هایی از بدن بسته می‌شود و پوست آن قست ملتهب می‌شود که اصطلاحا به آن «عرق‌سوز شدن» گفته می‌شود.

همشهری‌آنلاین - پروانه بندپی: تا حالا به این فکر کرده‌اید که چرا در فصل‌های گرم سال عرق‌سوز می‌شوید؟ و این که چرا بعضی‌ها هیچ وقت عرق‌سوز نمی‌شوند و این اتفاق فقط برای عده‌ای می‌افتد؟

عرق‌سوز شدن به دلیل انسداد غدد عرق و تجمع عرق زیر پوست رخ می‌دهد. این حالت معمولاً بیشتر در هوای گرم و مرطوب (شرجی) اتفاق می‌افتد. بدن در هوای گرم با افزایش تعریق سعی می‌کند خود را خنک نگه دارد و از آسیب رسیدن به بافت‌ها جلوگیری کند، اما وقتی میزان تعریق بیش از اندازه باشد، مجاری عرق در قسمت‌هایی از بدن بسته می‌شود و پوست آن قست ملتهب می‌شود. این التهاب معمولا در نواحی زیر بغل، بین کشاله‌های‌ ران، ناحیه تناسلی و زیر سینه‌ها (به خصوص خانم‌ها) رخ می‌دهد و با احساس سوزش و درد و گاه جوش‌های ریز قرمز همراه است.

غدد عرق به دلیل تجمع سلول‌های مرده، باکتری‌ها و همچنین کرم‌ها و لوسیون‌های سنگین مسدود می‌شوند. این انسداد باعث می‌شود عرق نتواند به سطح پوست برسد و زیر پوست تجمع کند و همین منجر به عرق‌سوز شدن فرد می‌شود. عرق‌سوز شدن مخصوص بزرگسالان نیست و معمولا در نوزادان و کودکان هم اتفاق می‌افتد.

چرا بعضی‌ها عرق‌سوز نمی‌شوند؟

اما چرا فقط بعضی از افراد عرق‌سوز می‌شوند و عده‌ای با وجود رفت و آمد در هوای گرم دچار این مشکل نمی‌شوند؟ درواقع نوع پوست، میزان تعریق، بهداشت فردی، نوع لباس، چاقی و لاغری و میزان گرمای محیط دلایلی هستند که باعث می‌شوند واکنش بدن به گرما و میزان تعریق در افراد مختلف متفاوت باشد.

طبیعتا افراد با پوست‌های حساس یا چرب بیشتر مستعد عرق‌سوز شدن هستند، افرادی که بیشتر عرق می‌کنند احتمال بیشتری برای انسداد غدد عرق دارند، افرادی که هر روز دوش می‌گیرند و پوست خود را تمیز نگه می‌دارند کمتر دچار انسداد غدد عرق می‌شوند، همچنین پوشیدن لباس‌های تنگ می‌تواند خطر عرق‌سوز شدن را افزایش دهد، زندگی یا کار در محیط‌های بسیار گرم و مرطوب هم می‌تواند احتمال عرق‌سوز شدن را بیشتر کند. همچنین افراد چاق بیشتر در معرض عرق‌سوز شدن هستند. چراکه هم تعریق بیشتری دارند و هم اصطکاک پوستی بین اعضای پرچربی بدن‌شان بیشتر است.

بیشتر بخوانید؛

چطور از عرق‌سوز شدن پیشگیری کنیم؟

البته باید بدانیم که عرق کردن اتفاق بدی نیست و اتفاقا تعریق، نقش مهمی در حفظ سلامت بدن دارد. عرق کردن منجر به دفع بسیاری از مواد مضر و ضایعات از بدن می‌شود و از آن در برابر عفونت‌ها، مواد شیمیایی و اشعه فرابنفش مراقبت می‌کند. علت تعریق بدن در هوای گرم هم این است که دمای بدن کنترل شود. اما تعریق اگر از حدی بیشتر شود، آزاردهنده خواهد شد و یکی از این آزارها همین عرق‌سوز شدن است.

حالا که تا حدودی با دلایل عرق‌سوز شدن آشنا شدید، بهتر است درباره راه‌های پیشگیری از این مشکل بیشتر بدانید تا مانع عرق‌سوز شدن خود شوید و بتوانید حتی در گرما هم از زندگی لذت ببرید. در این گزارش ۸ راه پیشگیری از عرق‌سوز شدن را مطرح می‌کنیم.

۱. لباس‌های آزاد و روشن بپوشید

پوشیدن لباس‌های تنگ و چسبان و تیره باعث ایجاد گرما و در نتیجه تعریق بیشتر می‌شود. پس خود را عادت دهید که تابستان‌ها لباس‌های آزادتر و رنگ روشن بپوشید. اگر بتوانید لباس نخی بپوشید، کمک خیلی بزرگی به خود کرده‌اید. چون این نوع لباس‌ها به اندازه کافی منافذ باز دارند و جلوی گردش هوا روی پوست بدن را نمی‌گیرند.

۲. از گرما و نور خورشید دور بمانید

سعی کنید در ساعات اوج تابش خورشید یعنی از ۱۰ صبح تا ۴ بعدازظهر در محیط باز قرار نگیرید و برای خروج از خانه زمان‌بندی درستی داشته باشید. هرچه بیشتر از نور خورشید دور باشید، احتمال عرق‌سوز شدن هم کمتر می‌شود. البته خیلی از افراد به دلیل شاغل بودن مجبورند در ساعات اوج گرما هم در محیط باز تردد کنند. این افراد باید سایر نکات ایمنی را رعایت کنند تا از عرق‌سوز شدن در امان بمانند.

۳. همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید

نوشیدن آب برای خنک نگه داشتن بدن ضروری است. پس برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن، همیشه یک بطری آب همراه داشته باشید و به اندازه کافی آب بخورید.

۴. میوه‌های آبدار و سبزیجات بخورید

برای جلوگیری از عرق‌سوز شدن، مصرف میوه و سبزیجات را افزایش دهید. تابستان، فصل میوه‌های آب‌دار مثل هندوانه است. پس حتما روزی چند عدد میوه مصرف کنید. به خصوص هندوانه.

۵. هر روز دوش بگیرید

دوش گرفتن روزانه کمک می‌کند هم سطح پوست‌تان خنک بماند و هم عرق‌های قبلی شسته و پاک شود و احتمال عرق‌سوز شدن از بین برود. البته چون هر روز دوش می‌گیرید، سعی کنید کوتاه و مختصر باشد تا هدررفت آب هم نداشته باشید.

۶. از این کرم‌ها استفاده نکنید

بعد از حمام، از یک کرم مرطوب‌کننده مناسب که بدون ‌رنگ و بو باشد، استفاده کنید. استفاده از کرم‌های غیراستاندارد و استفاده بیش‌ازحد از کرم‌ها و لوسیون‌ها موجب انسداد مجرای خروجی عرق می‌شوند و می‌توانند عرق‌سوز شدن شما را تشدید کنند.

۷. دور این صابون‌ها را خط بکشید

از صابون‌هایی که پوست شما را خشک می‌کنند و معطر هستند، استفاده نکنید.

۸. فعالیت سنگین ورزشی ممنوع

ورزش سنگین، کارهای سخت و هر نوع فعالیتی که موجب عرق شدید شود، می‌تواند باعث عرق‌سوز شدن شود. پیاده‌روی طولانی در هوای گرم هم می‌تواند احتمال عرق‌سوز شدن را افزایش دهد.

راه‌ درمان عرق‌سوز شدن

اگر به هر دلیلی عرق‌سوز شدید، باید راه‌هایی را پیش بگیرید که زودتر بهبود پیدا کنید. البته بعضی‌ها پوست حساس‌تری دارند و شاید درنهایت مجبور شوند به پزشک مراجعه کنند. اما بیشتر افراد با رعایت یک سری نکات بهداشتی می‌توانند عرق‌سوز شدن خود را برطرف کنند.

حمام آب سرد: دوش گرفتن با آب خنک می‌تواند التهاب پوست را کاهش دهد و شما را از سوزش نواحی آسیب‌دیده خلاص کند.

خنک کردن محل عرق‌سوز شده با یخ: اگر شدت سوختگی زیاد است، چند تکه یخ را داخل پلاستیک بگذارید و هر ۲ ساعت یک بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه روی محل سوختگی بگذارید. همچنین می‌توانید از کمپرس‌های سرد که به صورت آماده در داروخانه ها موجود است، استفاده کنید.

ماست‌درمانی: برای کاهش دمای پوست بهتر است بلافاصله بعد از رسیدن به خانه کمی ماست روی محل عرق‌سوز شده بمالید و اجازه دهید ۱۵ دقیقه به همان حالت بماند. بعد با آب خنک دوش بگیرید تا التهاب پوست برطرف شود.

گذاشتن تکه‌های خیار روی پوست: خیار به این دلیل که سرشار از آب است و نیز به دلیل خاصیت خنک‌کنندگی، برای رفع مشکل عرق‌سوز بدن مؤثر است. پس می‌توانید آن را به صورت حلقه‌حلقه برش دهید یا رنده کنید و روی ناحیه سوخته بگذارید. البته خیار درمان سریعی محسوب نمی‌شود. به خصوص اگر شدت عرق‌سوز شدن بالا باشد.

استفاده از روغن خوراکی جامد: روغن‌های خوراکی جامد یا همان روغ نباتی به دلیل خاصیت ضد التهابی، در بهبود بخشیدن به سوزش ناشی از عرق‌سوز شدن و رفع قرمزی پوست به خصوص در ناحیه کشاله ران اثربخشی بالایی دارند. بعضی روغن‌های گیاهی مثل روغن نارگیل برای پیشگیری از ایجاد ساییدگی و التهابات پوستی به خصوص در ناحیه ران‌ها هم موثرند.

استفاده از آلوئه‌ورا: کمی از ژل آلوئه‌ورای تازه را روی محل سوختگی بزنید و بگذارید ۲۰ دقیقه بماند و بعد با آب سرد بشویید. تا درمان کامل، باید روزی ۲ بار این کار را انجام دهید. همه عطاری‌ها گیاه آلوئه‌ورا دارند و همه داروخانه‌ها هم ژل آماده‌ی آلوئه‌ورا.

استفاده از وازلین: اول محل عرق‌سوز شده را با آب خنک خوب بشویید و سپس با یک حوله‌ نرم و تمیز خشک کنید. بعد یک لایه‌ نازک وازلین روی محل مورد نظر بزنید و بگذارید یک ساعت بماند. بعد پوست خود را بشویید. اگر شدت عرق سوز شدن بالا است، این کار را تا ۳ بار در روز تکرار کنید.

مراجعه به داروخانه: اگر میزان سوختگی ناشی از عرق‌سوز شدن تا حدی زیاد است که روش‌های خانگی جواب نمی‌دهد، بهتر است به یک داروخانه مراجعه کنید و با ارائه شرح حالتان از او بخواهید یک پماد سوختگی مناسب در اختیارتان قرار دهد. معمولا پمادهای ضد سوزش که مخصوص عرق‌سوزشدگی هستند، بهترین و سریع‌ترین درمان محسوب می‌شوند.

منبع: همشهری آنلاین