پزشکان آمریکایی برای اولین بار از جراحی رباتیک برای کاشت دو کلیه یک اهدا کننده در بدن یک زن ۷۰ ساله استفاده کردند.

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: نارسایی کلیه می‌تواند یک بیماری شایع مرتبط با مولتیپل میلوما باشد، شکل نادری از سرطان خون که بر سلول‌های پلاسما بدن تأثیر می گذارد. این دقیقا همان چیزی است که برای «جوآن کوکولا» ۷۰ ساله، اهل کلیولند، اوهایو، اتفاق افتاد.
به گزارش کلیولند کلینیک، جوآن اولین فردی در آمریکا بود که تحت پیوند کلیه دوگانه با استفاده از یک سیستم جراحی رباتیک کم تهاجمی قرار گرفت. این جراحی که در مارس ۲۰۲۴ توسط دکتر محمد التمامی، انجام شد، موفقیت آمیز بود. جوآن به سرعت بهبود یافت و توانست فعالیت فعالیت‌های روزمره خود را از سر بگیرد. جوآن درباره این عمل می‌گوید: همه چیز خوب پیش رفت و من واقعا درد زیادی از برش‌ها نداشتم.

جراحان ارولوژی در برنامه پیوند کلیه کلینیک کلیولند سالانه بیش از ۳۰۰ پیوند انجام می‌دهند. تقریبا ۱۰درصد از این جراحی‌ها به صورت رباتیک انجام می‌شود. با در دسترس‌تر شدن فناوری، این درصد همچنان در حال افزایش است. به گفته آلوین وی مدیر این برنامه ، جراحی با هدایت ربات عمدتا از طریق یک برش کوچک انجام می‌شود. این یک روش کم تهاجمی است که به طور کلی منجر به درد کمتری می‌شود و در مقایسه با جراحی‌های سنتی باعث بهبود سریع‌تر بیماران می‌شود.

جراحی جوآن منحصربه ‌فرد بود زیرا پزشکان از روش جراحی رباتیک برای کاشت دو کلیه از یک اهداکننده متوفی استفاده کردند.

دکتر او توضیح می‌دهد: گاهی اوقات، وقتی یک کلیه اهداکننده را دریافت می‌کنیم، پس از تجزیه و تحلیل بیشتر متوجه می‌شویم که یک کلیه کوچک است و عملکرد کافی ندارد. زمانی که این اتفاق بیفتد، ما از هر دو کلیه اهداکننده درخواست می‌کنیم که با هم می‌توانند بیش از ۱۰۰ درصد عملکرد را ارائه دهند. و با این ربات، ما توانستیم هر دو کلیه را از طریق همان برش کوچک به جوآن پیوند بزنیم.

دکتر التمیمی که از یک ربات پیشرفته چند پورت برای عمل جوآن استفاده کرده، اضافه می‌کند که تکنیک رباتیک نسبت به جراحی سنتی انعطاف پذیرتر است. وی می‌گوید: از دیگر مزایای ربات این است که به ما امکان می‌دهد از دید ۳DHD بزرگ‌نمایی شده استفاده کنیم این ربات همچنین دامنه حرکتی، توانایی کار در فضاهای کوچک با ارگونومی بهتر را بالا می‌برد. به جای استفاده از دو برش یا یک برش بزرگ در خط وسط، می‌توانیم کلیه‌ها را از طریق یک برش کوچک در دو طرف نیم تنه قرار دهیم.

زمانی که جوآن در سال ۲۰۲۱ دچار کمردرد و خستگی شدید شد، از سلامتی خوبی برخوردار بود و در حال لذت بردن از دوران بازنشستگی خود بود. در پشتش احساس درد کرد، در آن زمان او تصور می‌کرد که عضله‌اش کشیده شده است، اما ملاقات با پزشک به طرز تکان‌دهنده‌ای وجود مولتیپل میلوما را نشان داد (مولتیپل میلوما (multiple myeloma) سرطانی است که در نوعی گلبول سفید به نام سلول پلاسما ایجاد می‌شود)، او تصمیم گرفت از طریق برنامه مولتیپل میلوما تحت درمان قرار گیرد.

رژیم درمانی او که توسط لوئیس ویلیامز هماتولوژیست و انکولوژیست پزشکی هدایت می شد، شامل شیمی درمانی برای کاهش مقدار سلول‌های پلاسما غیر طبیعی و سپس نوعی پیوند مغز استخوان به نام پیوند سلول‌های بنیادی اتولوگ بود. دومی شامل جایگزینی سلول‌های بنیادی آسیب دیده یا ناسالم با سلول‌های بنیادی سالم از بدن جوآن بود.

در حالی که درمان مؤثر بود و سرطان جوآن از آن زمان رو به بهبودی بود، کلیه‌های او قبلا به‌شدت تحت تاثیر این بیماری آسیب دیده بودند. این امر جوآن را به برنامه پیوند کلیه کلینیک کلیولند و قرار گرفتن نامش در فهرست پیوند سوق داد.

در عرض چند هفته، یک کلیه در دسترس قرار گرفت، اما جوآن در آن زمان یک بیماری تنفسی داشت که ریسک عمل را بسیار بالا می‌برد،. کلیه اهداکننده دوم، نیز چند هفته بعد، مشخص شد که غیرقابل دوام است. در نهایت، دو کلیه کوچک برداشت شده از یک اهداکننده متوفی مناسب تشخیص داده شد و جوآن با موفقیت تحت پیوند کلیه دوگانه رباتیک قرار گرفت. جوآن پس از سه روز با کمترین درد در خانه بود.

جوآن می‌گوید: سخت‌ترین بخش انتظار است، اما باید باور داشته باشید که در نهایت چیزی اتفاق خواهد افتاد. من از اهداکننده، خانواده و تیم مراقبتی خود سپاسگزارم و از اینکه پزشکان امروز می‌توانند کارهایی که تا دیروز امکان پذیر نبود را برای درمان مردم انجام دهند شگفت زده هستم.

بیشتر بخوانید:

منبع: همشهری آنلاین