تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۳

پرطرفدارترین لیگ جهان از فرداشب با بازی تیم فوتبال منچستریونایتد آغاز می‌شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، اریک تن‌هاخ ۲شاگرد دیگرش را هم به جمع بازیکنان منچستریونایتد اضافه کرد. سرمربی هلندی این بار برای تقویت خط دفاعی، نصیر مزراوی مراکشی و دلیخت هلندی را از بایرن‌مونیخ خرید. او چند هفته پیش لنی یورو را که مورد توجه رئال‌مادرید بود، از لیل جذب کرد اما یورو در نخستین بازی‌اش در اردوی پیش‌فصل دچار مصدومیت شدید شد و احتمالا تا ۴ماه آینده از تیم دور می‌ماند. تن‌هاخ ۲فصل پیش مالاسیا را از لیگ هلند برای پست دفاع چپ به خدمت گرفته بود اما این بازیکن تقریبا همه این ۲ سال را با مصدومیت دست‌وپنجه نرم کرد. دیگر خرید دفاعی او برای منچستر، یکی دیگر از شاگردانش در آژاکس یعنی لیساندرو مارتینس آرژانتینی بود. این بازیکن هم فصل پیش در بیشتر مقاطع مصدوم و غایب بود.

مربی هلندی که قبلا در آژاکس مربیگری کرده، از ۲سال پیش که هدایت منچستریونایتد را قبول کرد تا به امروز ۵بازیکن را از این تیم به خدمت گرفته است. لیساندرو و آنتونی نخستین نفراتی بودند که به تیم تن‌هاخ آمدند، سپس آندره اونانا یونایتدی شد و حالا هم دلیخت و مزراوی. غیراز اینها مالاسیا که در لیگ هلند بازی می‌کرد و اریکسن دانمارکی که او هم زمانی سابقه بازی در آژاکس داشت، به تیم تن‌هاخ آمدند.

ماتیاس دلیخت، مدافع خوش‌شانسی است. او غیر از آژاکس هرگز در ترکیب تیم دیگری ندرخشیده اما همه باشگاه‌های بزرگ او را خریده‌اند. دلیخت ابتدا با توصیه کریستیانو رونالدو و درحالی‌که از بارسلونا پیشنهاد داشت، با رقم ۷۵میلیون یورو به یوونتوس پیوست. درحالی‌که ماتیاس عملکرد فوق‌العاده‌ای در بارسا نداشت، بایرن‌مونیخ او را با قراردادی به ارزش ۶۷میلیون یورو در اختیار گرفت و حالا با اینکه بیشتر فصل را روی نیمکت یا سکوها و یا بیمارستان بایرن‌مونیخ سپری کرد و گزینه آخر پست دفاع میانی این تیم بود، منچستریونایتد برای جذب او ۵۰میلیون ریخت‌وپاش کرده است. قرارداد دلیخت با منچستر ۵سال و به‌عبارتی تا ۳۰سالگی این بازیکن اعتبار دارد اما بعید است فصل‌های آینده باشگاه بزرگ دیگری این مدافع را که مهره مار دارد، نخرد. خرید این مدافع حدود ۲۰۰میلیون برای باشگاه‌ها هزینه داشته که چنین پولی برای یک مدافع با این عملکرد، خیلی زیاد است.

دلیخت زیرنظر تن‌هاخ در ۷۰مسابقه و ۶۲۳۰دقیقه بازی کرده که بهترین دوران فوتبالش بوده اما در مجموع، ۱۱۷بازی با پیراهن آژاکس و همین تعداد بازی با پیراهن یوونتوس در کارنامه دارد.

دیگر خرید دفاعی تن‌هاخ از بایرن‌مونیخ هم شاگرد سابقش نصیر مزراوی بود که این خرید ۵+۱۵میلیون خرج روی دست باشگاه گذاشت. مزراوی هم نتوانست عملکرد خوبی در بایرن داشته باشد و با اینکه او یک مدافع راست تخصصی بود، در تمام طول فصل ۲هافبک دفاعی این تیم، لایمر و کیمیش در این پست به بازی گرفته ‌شدند و مزراوی گاهی به‌عنوان بازیکن جانشین به زمین رفت و گاهی در پست غیرتخصصی و در دفاع چپ بازی کرد.

تن‌هاخ مدت‌هاست روی پروسه خرید فرنکی دی‌یونگ از بارسلونا کار می‌کند اما خود این بازیکن دوست ندارد حقوق نجومی‌اش را رها کند و به تیم نفرین‌شده من‌یونایتد برود. خوان لاپورتا، رئیس باشگاه بارسلونا امیدوار است این هافبک مصدوم هلندی را به رفتن متقاعد و از محل فروش او ۷۰میلیون دریافت کند و همزمان از شر دستمزد ۳۷.۵میلیون یورویی‌اش که بالاترین حقوق بین بازیکنان شاغل در لالیگاست، خلاص شود. دی‌یونگ و تن‌هاخ فصل ۱۹-۲۰۱۸با آژاکس به قهرمانی دوگانه دست یافتند. دی‌یونگ هم مثل دلیخت در یورو۲۰۲۴ غایب بود.

تن‌هاخ حدود ۵۳۵میلیون یورو برای من‌یونایتد بازیکن خریده و همچنان خریدهایش ادامه دارد و احتمالا اوگارته هم به‌زودی از پاریس جذب می‌شود. گران‌ترین خریدهای او آنتونی برزیلی بود که زمانی زیرنظر خودش در آژاکس کار می‌کرد و با ۹۵میلیون یورو به گران‌ترین فروش تاریخ باشگاه هلندی تبدیل شد.

رود فان نیستلروی و رنه هیک هم که امسال به کادر فنی منچستریونایتد اضافه شده‌اند، هلندی هستند.

تن هاخ توانسته میانگین سنی تیم را پایین بیاورد: رشفورد۲۶، لیچا۲۶، میسن ماونت۲۵، مالاسیا۲۴، سانچو۲۴ (اگر به یوونتوس یا پاریس نرود)، دالوت۲۴، آنتونی۲۴، اوگارته۲۳، زیرکزی۲۳، آماد دیالو۲۲، برانتویث۲۲، هویلند۲۱، گارناچو۲۰، ماینو۱۹، یورو۱۸، دلیخت۲۵و مزراوی۲۶.

خریدهای جدید یونایتد بیشتر دفاعی بوده و باید روی گل‌های زیادی که فصل پیش خورد، تأثیر بگذارند. یونایتد با ۵۸گل دریافتی فقط از ۴باشگاه آمار بهتری داشت. این بیشترین گلی بود که یونایتد بعد از فصل ۷۹-۱۹۷۸(۶۳) دریافت کرد، ۱۵گل بیشتر از گلی که در فصل اول با تن‌هاخ داشتند. گل‌های دریافتی مورد انتظار آنها ۷۰.۱گل بود و خط دفاعی و دروازه‌بان این تیم، پنجمین خط دفاعی ضعیف لیگ را تشکیل داده بودند.

در خط حمله اوضاع یونایتد خوب نیست. هویلوند در فصل اول حضورش در اولدترافورد خودش را گلزن قاتل نشان نداد. شاید این فصل برونو فرناندز مثل بازی سوپرجام به‌عنوان مهاجم کاذب بازی کند و از بازیکن شماره۹ در ترکیب خبری نباشد. گارناچو کماکان خوب است اما آنتونی و رشفورد فصلی افتضاح را سپری کردند. رشفورد از عربستان پیشنهاد ۷۰میلیون یورویی دارد که معلوم نیست درست باشد. باشگاه می‌خواهد از شر آنتونی هم خلاص شود. در طول ۲سال حضور در لیگ برتر، آنتونی به‌طور متوسط در هر ۹۰دقیقه فقط ۱.۴موقعیت ایجاد کرده. از آغاز فصل ۲۳-۲۰۲۲، ۵۸بازیکن (با حداقل ۱۰۰۰دقیقه بازی) رکورد بهتری از او دارند. این فصل احتمالا فصل درخشش آماد دیالو خواهد بود. سانچو هم یا باید مشتری خوبی پیدا کند یا روی نیمکت بنشیند. پاری‌سن‌ژرمن او را ۱۷میلیون یورو می‌خواهد اما یک‌سوم رقم درخواستی منچستر است.

منبع: روزنامه همشهری