قهرمانی در سوپرجام اروپا یکصد و پنجمین جام تیم فوتبال رئال‌مادرید بود.

به گزارش همشهری‌آنلاین، لابد دیدار سوپرجام اروپا را دیده یا از نتیجه آن آگاه شده‌اید اما رئال‌مادرید رکوردهایی در این بازی ثبت کرد که شاید از دیدگان برخی پنهان مانده باشد. در این بازی که رئال ۲ بر صفر آتالانتا را شکست داد، خیلی‌ها رکورد زدند؛ رئال با ۶قهرمانی سوپرجام اروپا از نظر تعداد جام رکورددار شد و مودریچ، کارواخال، پرس و آنچلوتی هم رکورد شکستند. رئالی‌ها حالا ۳۶قهرمانی لالیگا، ۲۰قهرمانی کوپا دل‌ری (جام‌حذفی)، ۱۳سوپرجام اسپانیا، ۱۵قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، ۲جام یوفا، ۶سوپرجام اروپا، ۸جام بین‌قاره‌ای و ۵قهرمانی در جام باشگاه‌های جهان را دارند و به‌عبارتی صاحب ۱۰۵جام مهم و رسمی هستند.

امباپه

امباپه با پیراهن پاری‌سن‌ژرمن (بازی‌هایش برای موناکو را درنظر نگرفته‌ایم) ۳۰۸بار در رقابت‌های اروپایی به میدان رفت اما دستش به هیچ جامی نرسید. حالا او فقط با یک بازی با پیراهن شماره۹ رئال‌مادرید که ۹۰دقیقه هم طول نکشیده، یک گل زده و نخستین جام اروپایی‌اش را برده است. آمار کلی او: ۳۳۲گل، ۱۶۱پاس گل، ۱۹جام.

لوکیتا

لوکا مودریچ کروات با فتح سوپرجام به همراه رئال‌مادرید، با گذر از ناچو و با ۲۷جام، پرافتخارترین بازیکن تاریخ کهکشانی‌ها شد. لوکا همان بازیکنی است که موقع انتقال از تاتنهام به رئال، یک روزنامه کاتالانی به او لقب بدترین خرید تاریخ رئال‌مادرید را داده بود. مودریچ از رکورد ۲۶جام ناچو عبور کرد و کارواخال هم به ۲۶جام رسید و از مارسلو (۲۵) گذشت.

کارواخال

کارواخال که یکی از گزینه‌های توپ طلای اروپاست، باز هم جام برد. دنی کارواخال در ۷۴روز اخیر ۳جام برده. او در ۴ماه گذشته، هر ‌ماه یک جام گرفته؛ اردیبهشت قهرمان لالیگا شد، خرداد قهرمان لیگ قهرمانان، تیر قهرمان یورو و مرداد به سوپر قهرمانی اروپا رسید. آمار کلی کارواخال در رئال‌مادرید: ۴۱۷بازی، ۲۶جام، میانگین هر ۱۶بازی یک جام. او در ۱۹فینال بین‌المللی حضور داشته و در ۱۸بازی فیکس بوده است.

کارلتو

کارلو آنچلوتی تقریبا پرافتخارترین مربی در همه تورنمنت‌های مهم دنیاست. این پنجمین سوپرجام اروپا بود که او به‌دست می‌آورد. کارلتو در کنار میگل مونیوس، پرافتخارترین سرمربی تاریخ رئال‌مادرید هم شد؛ با این تفاوت که مونیوس در ۱۵سال این تعداد جام را برد و آنچلوتی در ۵سال و در آستانه ششمین سال سرمربیگری‌اش در رئال‌مادرید. در رده‌های بعدی پرافتخارترین سرمربیان تاریخ باشگاه نام زیدان با ۱۱جام در ۴سال، مولونی با ۸جام در ۴سال و دل‌بوسکه با ۷جام در ۴سال دیده می‌شود.

- آنچلوتی در هر ۳ سوپرجام اروپایی خود با رئال‌مادرید ۲بر صفر برنده شده.

- افتخارات کارلو آنچلوتی در رئال‌مادرید: ۳لیگ قهرمانان اروپا، ۳سوپرکاپ اروپا، ۲جام باشگاه‌های جهان، ۲لالیگا، ۲ کوپا دل‌ری و ۲سوپرکاپ اسپانیا.

پرس

فلورنتینو پرس هم به یک رکورد شخصی رسید و با عبور از سانتیاگو برنابئو پرافتخارترین رئیس در تاریخ باشگاه رئال‌مادرید شد. او قصد دارد در تابستان۲۰۲۵ و در ۷۸سالگی نامزد ریاست رئال شود و حداقل تا ۸۲سالگی مدیر رئال‌مادرید بماند.

وینی

- وینیسیوس باز هم یک فینال درخشان دیگر را پشت‌سر گذاشت. او این‌بار یک‌پاس گل مقابل دروازه خالی به والورده داد. ۱۱فینال، ۱۰پیروزی، ۷گل (یک هت‌تریک در ال‌کلاسیکوی فینال سوپرجام)، ۵پاس‌گل و ۲گل در فینال لیگ قهرمانان آمار وینی است. این برزیلی در ۷فینال از ۸فینال اخیر خود یا گل زده یا پاس گل داده. وینی در ۲۴سالگی به ۱۳جام در رئال‌مادرید رسیده است و تا پایان فصل ۶ جام باشگاهی دیگر در راه است.

رئال

رئال‌مادرید از سال۲۰۱۴ تا به امروز نیمی از جام‌های اروپایی را برده؛ قهرمان ۱۱جام از ۲۲جام اروپایی ممکن شده، البته بدون درنظر گرفتن ۵ قهرمانی جام‌جهانی باشگاه‌ها.

- این باشگاه در سال۲۰۲۴ که تازه یک نیم‌فصل فوتبالی از آن گذشته، به ۴جام رسیده و این یک جام بیشتر از جام‌هایی است که بارسلونا در ۵سال گذشته به‌دست آورده. در همین مدت یعنی در ۵فصل گذشته رئال موفق به کسب ۱۲جام شده، ۴برابر بارسا.

- برتری رئالی‌ها در اروپا ۱۰ساله شد. هیچ باشگاهی به این اندازه بر فوتبال قاره سلطه نداشته حتی خود رئال. از سال ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۰ مادرید دی‌استفانو تیم برتر قاره بود، از ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۲ بنفیکای اوزه‌بیو، از ۱۹۶۴ تا ۱۹۶۷ اینتر لوییس سوارس، از ۱۹۷۱ تا ۱۹۷۳ آژاکس کرویف، از ۱۹۷۴ تا ۱۹۷۶ بایرن‌ بکن‌باوئر و گرد مولر، از ۱۹۷۷ تا ۱۹۸۲ تیم‌های انگلیسی، از ۱۹۸۹ تا ۱۹۹۴ میلان ساکی و کاپلو، از ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ بارسای گواردیولا و از ۲۰۱۴ تا ۲۰۲۴ رئال زیدان و آنچلوتی.

- در ۵ سال اخیر ۱۵ ال‌کلاسیکوی رسمی (دوستانه‌ها را بارسا می‌برد) برگزار شده که حاصل آن ۱۰برد برای رئال، ۴برد برای بارسا و یک‌مساوی است.

- سفیدها در این تورنمنت‌ها پرافتخارترین هستند: بیشترین قهرمانی لالیگا (۳۶)، بیشترین قهرمانی چمپیونزلیگ (۱۵)، بیشترین قهرمانی سوپرکاپ اروپا (۶) و بیشترین قهرمانی جام باشگاه‌های جهان با نسخه قدیمی و جدید (۸+۵).

- عملکرد رئال‌مادرید در لالیگا: ۳۶قهرمانی، ۲۵نایب‌قهرمانی، ۱۰مقام سومی و ۸مقام چهارمی.

جود

در بازی با آتالانتا جود بلینگام بهترین بازیکن زمین شد. او در ۴فینال آخری که بازی کرده، موفق به ثبت پاس گل شده؛ فینال یورو، فینال سوپرکاپ اروپا، فینال چمپیونزلیگ و فینال سوپرکاپ اسپانیا.

کورتوا

کورتوا بعد از پایان دوران مصدومیت، ۶بازی انجام داده و در ۵۱۳دقیقه هیچ گلی دریافت نکرده است. او در سوپرجام یک مهار فوق‌العاده هم داشت. کانیزارس، دروازه‌بان افسانه‌ای سابق رئال و والنسیا درباره او گفت: «کورتوا بهترین دروازه‌بانی است که به چشم دیده‌ام. مثل دوران مسی که آخر هر هفته گل می‌زد، کورتوا هم هر هفته توپ‌ها را از کنج دروازه‌اش در می‌آورد و طوری بازی می‌کند که انگار در فوتبال این کار عادی است اما اینطور نیست.»

منبع: روزنامه همشهری