دفاعیات سرپرست کمیته داوران از کمک‌داور ویدئویی، موضوع را گنگ‌تر کرد و کلیت حرف‌هایی که زد، عذر بدتر از گناه به‌نظر می‌رسید.

همشهری‌آنلاین - بهروز رسایلی

قطعا بازنده بزرگ شروع لیگ بیست‌وچهارم، کمک‌داور ویدئویی بوده است. از مدت‌ها قبل وعده داده شده بود در شروع فصل جدید از VAR استفاده خواهد شد و به‌نظر می‌رسد عملی‌کردن این قول، به قدری برای مدیران فوتبال ایران اهمیت داشته که حاضر شده‌اند سیستم مورد نظر را به ناقص‌ترین شکل ممکن وارد کشور کنند. چگونگی استفاده از VAR در ۲هفته ابتدایی، صدای اعتراض خاص و عام را بلند کرده؛ هم از حیث ناقص‌بودن این بهره‌برداری و هم از جهت کاهش‌نیافتن اشتباهات کلیدی.

فاجعه در قزوین

این مدت خیلی‌ها به‌درستی اعتراض داشتند که چرا از VAR فقط در مسابقات سرخابی‌ها استفاده می‌شود. با این حال چگونگی بهره‌برداری از این فناوری در بازی استقلال و ملوان نشان داد آنهایی که VAR ندارند زیاد هم نباید غصه بخورند! در این مسابقه ۲پنالتی به سود استقلال اعلام شد که اجماع نسبی کارشناسان داوری، هر دو پنالتی را نادرست خواند. روی پنالتی اول تصاویر واضح تلویزیونی وجود ندارد و در همان زاویه‌های ناقص و محدود هم بیشتر به‌نظر می‌رسد خطایی رخ نداده. پنالتی دوم اما عجیب‌تر است. اینجا چند زاویه داریم و همه آنها به وضوح نشان می‌دهد خطای مهاجم روی مدافع اتفاق افتاده؛ با این حال داور وسط به سود استقلال پنالتی می‌گیرد و داوران مستقر در اتاق VAR هم نظر او را تأیید می‌کنند. بدون اغراق چنین اتفاقی از زمان ظهور کمک‌داور ویدئویی، در سراسر جهان بی‌سابقه یا حداقل کم‌نظیر بوده است.

عذر بدتر از گناه

بعد از رونمایی از VAR عجیب و غریب لیگ برتر، انتقادات زیادی مطرح شد در مورد اینکه این سیستم تنها متکی به تصاویر ناقص تلویزیونی است، عملا کارایی چندانی ندارد و اگر قرار بود ما به این شکل صاحب کمک‌داور ویدئویی شویم، ۲۰سال پیش هم چنین امکانی فراهم بود! در این میان دانیال مرادی، سرپرست کمیته داوران برای ارائه توضیح به برنامه فوتبال برتر دعوت شد. او البته جوان شسته‌رفته‌ای بود و برایش آرزوی موفقیت می‌کنیم اما کلیت حرف‌هایی که زد، عذر بدتر از گناه به‌نظر می‌رسید. اگرچه مرادی کوشید تا با رنگ و لعاب استفاده از کلمات انگلیسی، حرف‌هایش را موجه و علمی جلوه بدهد اما تمام آنچه او گفت این بود که همین VAR کذایی فعلا بهتر از هیچی است! خب این شد دلیل؟ چنان که محمدحسین میثاقی هم گفت، اولویت اول فدراسیون باید تجهیز ورزشگاه‌ها به دوربین‌های بیشتر می‌بود اما آقایان کلی زمان از دست دادند و حتی به فکر چنین تدبیر ساده‌ای هم نیفتادند.

از تلویزیون فوتبال ندیده بودید؟

عجیب آنجاست که آقای مرادی، سرپرست کمیته داوران می‌گفت: «ما فکر نمی‌کردیم کیفیت تصاویر تا این حد پایین باشد.» آیا واقعا شما در این مملکت زندگی نمی‌کردید؟ آیا قبل از این، از تلویزیون فوتبال ندیده بودید؟ همین حالا ما نمی‌دانیم بالاخره گل دوم استقلال به شمس‌آذر در هفته اول را محمدحسین اسلامی زد یا مدافع حریف به اشتباه دروازه تیم خودی را گشود؛ بعد شما با اتکا به این تصاویر قصد داشتید VAR بی‌عیب و نقص داشته باشید؟ حالا بگذریم از اینکه روشن نیست و آقای مرادی هم نم پس نداد که برای وارد کردن چنین سیستم الکنی به ایران، چقدر هزینه شده است!

منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها