حسین عسگری رییس اسبق کمیته داوران معتقد است این دستگاهی که این روزها به اسم var در فوتبال کشورمان مورد استفاده قرار می‌گیرد شبهات زیادی دارد که آیا واقعا دستگاه var واقعی است یا نه!؟

حسین عسگری

عسگری در گفت وگو با همشهری آنلاین با اشاره به انتقادات فراوان به سیستم کمک داور ویدئویی var در فوتبال کشورمان تاکید کرد: اگر دستگاه var واقعا var حقیقی باشد مثل همان چیزی که در تمام دنیا می بینیم خوب است اما این چیزی که ما الان در فوتبال کشورمان می بینیم کلاف سردرگم است. هیچ کسی نمی‌داند این چی هست!؟ من به این چیزهایی که می‌گویند کاری ندارم اما سیستم کمک داور ویدیویی var یک پروتکل دارد و این سیستمی که به اسم var در فوتبال ما در چند بازی استفاده شد آن پروتکل ها را ندارد.

وی افزود: تا یکدلی و هماهنگی بین صدا و سیما با فدراسیون فوتبال نباشد نتیجه‌ای حاصل نمی شود. برای اینکه در کمک داور ویدیویی اولین چیزی که لحاظ می‌شود این است که تصویر اتفاق افتاده باید از چند زاویه مختلف ضبط شده باشد ولی الان با ۵-۶ دوربین هم بازی ها ضبط نمی‌شود. در کل var که در فوتبال ما است یا دوربین ندارد یا کار نمی‌کند. در ۹۰دقیقه حداقل باید ۲۰ تا دوربین باشد. ۴-۵ دوربین باید در محوطه های جریمه دو تیم باشد. روی خط دروازه‌ها باید دوربین باشد. خط آفسایدهایی که گرفته می‌شود مشخص شود. در فوتبال جهان و اروپا کمک داور ویدیویی قشنگ بحث آفساید اعلام شده را نشان می‌دهد که چه اتفاقی افتاده است. آیا آفساید بوده یانه!؟ این موضوع را در جام جهانی هم دیدیم.

این کارشناس داوری کشورمان با اشاره به مسایل داوری بازی استقلال و ملوان خاطرنشان کرد: ما الان مثلا var داریم ولی همین بازی استقلال را ببینید هرکسی در مورد صحنه های داوری نظر خاص خودش را دارد. مثل زمانی که var نداشتیم یکی می‌گوید پنالتی یا آفساید بود دیگری نظر دیگری دارد. برای اینکه var به طور دقیق نشان نمی‌دهد چه اتفاقی افتاده است. البته اشکالی هم به کسانی که در اتاق var‌ نشسته اند وارد نیست چراکه دوربین ها کم هستند و صحنه‌ها را دقیق نشان نمی‌دهند.

در لیگ برتر ما دوربین از فاصله ۱۰۰ متری فیلم‌برداری می‌کند در حالی که باید از نزدیک باشد. نمی‌دانم این دستگاه var ما مشکل دارد یا صدا و سیما مشکل دارد اما در کل در ۳-۴ بازی که با var برگزار شده همین شرایط را داشته است.

تصاویر باید واضح باشد تا درست تصمیم گرفت و تحلیل کرد. فوتبال ما مثلا حرفه‌ای است؟ با این بساط‌هایی که داریم! این وضع قراردادهایمان در باشگاه‌ها است، وضعیت استادیوم و زمین‌ها را می‌بینید چگونه است. وضعیت مدیران باشگاه‌ها را می‌بینید.

عسگری تاکید کرد: کجای دنیا لیگ شروع می شود و تیم ها در شهرهای خودشان نمی‌توانند بازی کنند!؟ حالا یک موقع فقط یک بازی است بنا شرایطی در شهر دیگری بازی را برگزار می کنند اما استقلال به قزوین می رود پرسپولیس در اراک میزبان می‌شود یا چادرملو به شهر دیگری می‌رود. اینکه لیگ حرفه‌ای نمی‌شود! اولین موضوع در بحث حرفه‌ای زمین استاندار است. متاسفانه در خیلی از مسایل از جمله موضوع var واقعیت ها را به مردم نمی‌گویند.

این کارشناس داوری فوتبال کشورمان اضافه کرد: به طور نمونه در خصوص اخراج سروش رفیعی اظهار نظرهای مختلفی مطرح می‌شود در حالی که به طور دقیق مشخص نیست چه اتفاقی افتاده است. تصاویر واضح نیست. در این شرایط داور و کسانی که در اتاق var هستند هم مقصر نیستند چون در وهله نخست باید تصویر از نزدیک و چند زاویه مختلف باشد تا اگر داور به اشتباه تصمیمی گرفت به او اطلاع دهند تا اشتباهش را اصلاح کند.
عسگری درباره اینکه گفته می‌شود کسانی که در اتاق var هستند با عقب و جلو کردن تصاویر تلویزیونی به داور اطلاع می‌دهند چه اتفاقی افتاده است گفت: اصلا نمی‌شود با عقب و جلو کردن تصاویر صحنه‌ها را بازبینی کرد چراکه زمان زیادی می‌برد در حالی که اتاق var باید در کسری از ثانیه و در نهایت کمتر از یک دقیقه به داور اطلاع دهد چه اتفاقی افتاده است. اینطوری نیم ساعت از وقت بازی را می‌گیرد که فایده‌ای ندارد. واقعا هم با ۵-۶ دوربین نمی شود کار خاصی کرد زاویه ها کور می‌شود.
او افزود: به نظر این دستگاهی که در ایران است var نیست چراکه اگر var واقعی باشد حتی یک انسان مبتدی در فوتبال هم وقتی صحنه‌هایی که از سوی دستگاه var نشان داده می‌شود به خوبی تشخیص دهد که چه اتفاقی افتاده . مثلا آفساید درست بوده یا نه؟ توپ از خط دروازه رد شده یا نه؟ یا پنالتی اعلام شده درست بوده یانه!؟

ولی با ۵-۶ دوربین که نمی‌شود کار کرد. جام جهانی قطر برای هر بازی با ۴۰ دوربین بود. هر صحنه از سوی ۵-۶ دوربین و زاویه مختلف ضبط می‌شد. ولی ما با یک دوربین صحنه‌ای را ضبط کردیم که فاصله ۵۰-۶۰ متری هم داشته است. حالا من نمی‌دانم ایراد کار کجاست ولی این نباید شرایط var باشد. var ما با تمام دنیا فرق می‌کند. الان صحنه‌ای به وجود می‌آید کارشناسان می‌گویند واضح نیست خب قبلا هم که همین طور بوده اما var را آوردند که این مسائل پاک شود. var را آوردیم که جو آرام شود و همه ببینند تصمیمی که داور گرفت یا تغییر داده درست بوده یا نه.

کد خبر 877343

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    دمت گرم اقای عسگری حق گفتی این که وار نیست این ویدیو چک صداوسیما هست دو هفته از بازی گذشت حق خیلی تیمهای را خوردن با پنالتی های تا حق با نا داوری واقعان حرف حق می رنی کو گوش شنوا متاسقم برای بعضی از تیمها دم از وار میزنن
  • اکبر IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۶
    0 0
    اینا همونان که سالهای قبل تمام پنالتیا و افساید هارو به نفع پیروزی میگرفتن