یافته‌های یک بررسی جدید در آمریکا نشان می‌دهد که چگونه مواد شیمیایی بسیاری از بسته‌بندی مواد غذایی وارد آنها می‌شود و چگونه این مواد شیمیایی ممکن است بر بدن انسان تاثیر بگذارند.

به گزارش همشهری آنلاین پژوهشگران سوئیسی و کشورهای دیگر در این بررسی کشف کردند از حدود ۱۴ هزار ماده شیمیایی شناخته شده در بسته‌بندی مواد غذایی، ۳۶۰۱ ماده (حدود ۲۵ درصد) در بدن انسان، چه در نمونه های خون، مو یا شیر مادر یافت شده‌اند.

این مواد شیمیایی عبارتند از فلزات، ترکیبات آلی فرار، مواد پِر و پلی فلوروآلکیل یا PFAS، فتالات‌ها و بسیاری مواد دیگر هستند که دستگاه غدد درون‌ریز را مختل می کنند و باعث سرطان یا بیماری‌های دیگر می‌شوند. این بررسی که نتایج آن در ژورنال «همه‌گیرشناسی محیطی و علم مواجهه» ( Exposure Science and Environmental Epidemiology) شده است، ارتباط مستقیم این مواد شیمیایی را با این بیماری‌ها بررسی نکرده است. اما این پژوهشگران می گویند فهرست تهیه‌شده مواد شیمیایی بوسیله آنها می تواند به تحقیقات آینده در مورد خطرات بهداشتی این مواد کمک کند.

جین مونکه، مدیر ارشد علمی انجمن بسته‌بندی مواد غذایی آمریکا و یکی از نویسندگان مقاله، گفت: «مواد شیمیایی خطرناک شناخته شده‌ای وجود دارند که با پیامدهای نامطلوب بهداشتی در انسان مرتبط هستند و این مواد شیمیایی از بسته‌بندی‌ها نشت می‌کنند.»

عوامل مؤثر بر نشت مواد شیمیایی از بسته‌بندی‌ها به غذاها

دانشمندان سال‌هاست که می‌دانند مواد شیمیایی می‌توانند از بسته‌بندی مواد غذایی به درون خود غذا نشت کنند. تعداد این مواد شیمیایی و میزان نشت آنها به نوع بسته بندی و نوع غذا بستگی دارد.

دمای بالا می‌تواند باعث شود مواد شیمیایی سریع‌تر وارد غذاها شوند، به همین دلیل است که دانشمندان توصیه می‌کنند از مایکروویو کردن مواد غذایی در ظروف بیرون‌بر خودداری کنید. غذاهایی که دارای چربی یا اسیدیته بالا هستند نیز به جذب مواد شیمیایی بیشتری را از بسته بندی‌های خود گرایش دارند و بالاخره، غذاهایی که در ظروف کوچکتر قرار داده می‌شوند، بیشتر مواد شیمیایی را جذب می‌کنند - هرچه مواد غذایی بیشتر درون ظرف انباشته شوند، تماس بیشتری با آن پیدا می‌کنند.

منشا مواد شیمیایی از پلاستیک‌ها

دانشمندان برای انجام تجزیه‌ و تحلیل فهرستی از مواد شیمیایی که وجودشان در بسته‌بندی مواد غذایی یا تجهیزات فراوری غذا شناخته شده، تهیه کردند. سپس پایگاه‌های داده‌های جهانی بافت‌ها را از لحاظ وجود مواد شیمیایی یافت‌شده در بدن انسان جستجو کردند.

کارشناسان می‌گویند اغلب ما به این موضوع که بسته‌بندی عمدتا پلاستیکی چه مواد شیمیایی را به غذای ما می‌افزاید، توجهی نمی‌کنیم، اما این بسته‌بندی‌های منبع مهمی برای قرار گرفتن انسان‌ها در معرض این مواد هستند. به گفته آنها یافته‌های این بررسی یک شاهد ابتدایی بر این موضوع که مواد شیمیایی زیانبار که عمدتا تحت نظارت نیستند، در حال راه یافتن به درون جمعیت انسانی هستند.

این پژوهشگران می‌گویند اغلب مواد شیمیایی که از بسته‌بندی غذاها نشت می‌کنند، از پلاستیک‌ها منشا می‌گیرند، اما همه آنها اینگونه نیستند.

بیشتر بخوانید:

نیاز به آزمایش‌های بیشتر و مقررات بیشتر

یک سخنگوی «شورای شیمی آمریکا»، که یک گروه تجاری مواد شیمیایی است در پاسخ به یافته‌های این بررسی یادآور شد که اعضای آن برای ثابت کردن بی‌خطر بودن مواد شیمیایی موجود در آنها آنالیزهای علمی گسترده‌ای انجام می‌دهند. این سخنگو همچنین اشاره کرد که این بررسی رده‌های کلی از مواد شیمیایی ارجاع می‌دهد، در حالیکه در یک رده قرار دادن این مواد شیمیایی گوناگون مشکل‌آفرین است.

از طرف دیگر پژوهشگران می‌گویند لازم است بسته‌بندی مواد غذایی بهتر آزمایش شوند و مقررات بیشتری در این باره وضع شود که قرار دادن چه مواد غذایی درون آنها بی‌خطر شمرده می‌شود.

منبع: همشهری آنلاین