یکشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۳:۱۱
۰ نفر

یک بررسی جدید نشان می‌دهد کودکانی که بیشتر از فراورده‌های مراقبت شخصی استفاده می‌کنند، میزان‌های بالاتری از مواد سمی مختل‌کننده‌ هورمون‌ّ‌ها در بدن دارند.

لوسیون کودکان

به گزارش همشهری آنلاین یک بررسی جدید نشان می‌دهد که کودکانی که بیشتر از فراورده‌های مراقبت شخصی مانند کرم‌های ضد آفتاب، لوسیون، صابون و اقلام مراقبت از مو استفاده می‌کنند، میزان‌های بالاتری ماده سمی فتالات در بدن خون دارند.

پژوهشگران در این تحقیق بیش از ۶۰۰ نمونه ادرار کودکان چهار تا هشت ساله را از نظر میزان ماده فتالات بررسی کردند؛ این ماده سمی مختل‌کننده غدد درون‌ریز می‌تواند تولید هورمون را تغییر دهد و با بیماری‌های تولید مثل، سیستم ایمنی و متابولیک مرتبط است. فتالات همچنین یک سم رشدی شمرده می‌شود و بر رفتار و توانایی یادگیری کودکان تاثیر می‌گذارد.

این پژوهشگران می‌گویند یافته‌هایشان نگران‌کننده است و نشان می‌دهد که استفاده از فراورده‌های مراقبت پوست برای کودکان منبع قرار گرفتن آنها در معرض مواد شیمیایی سمی است. این فراورده‌ها به خصوص هنگامی به طور مکرر و درازمدت استفاده می‌شوند، باعث نگرانی هستند.

فتالات‌ها چه هستند و چه اثراتی دارند؟

فتالات‌ها نرم کننده‌های رایجی هستند که در ظروف پلاستیکی بسیاری از فراورده‌ها استفاده می شوند و بسیاری از شرکت‌ها آنها را به عنوان مواد پایدارکننده یا حامل عطر به فراروده‌هایشان می‌افزایند.

از طرف دیگر فتالات‌ها به کار رفته در ظروف پلاستیکی فراورده‌های مراقبت شخصی می‌توانند به محتوای آنها نشت کنند و آزمایش‌های اخیر نیز نشان داده‌اند که آنها به طور گسترده‌ای مواد غذایی و داروها را آلوده می‌کنند.

کودکان به ویژه در برابر وارد شدن فتالات‌ها به بدن‌هایشان آسیب‌پذیر هستند، زیرا سطح پوست آنها نسبت به وزن بدنشان بیشتر است و سیستم متابولیک آنها ممکن است هنوز رشد لازم برای فراوری این ترکیبات را نکرده باشد.

یک مشکل دیگر این است که عادت‌هایی که ما را مستعد قرار گرفتن در معرض این مواد شیمیایی می‌کنند، مانند استفاده از لوسیون، معمولاً آنقدر روتین هستند که کمتر به فکر کنار گذاشتن آنها می‌افتیم.

تفاوت‌های میان فراورده‌های مراقبت شخصی از لحاظ سمیت فتالات

این بررسی نشان داد که استفاده از لوسیون‌هایی مانند مرطوب‌کننده‌ها یا ضدآفتاب‌ها و همچنین روغن‌ها با بالاترین میزان فتالات در کودکان همراهی دارد.

این بررسی همچنین نشان داد که پسران نسبت به دختران دارای میزان‌های بالاتری از فتالات‌ها هستند و بالاتر بودن میزان این مواد در میان برخی از نژادها مانند سیاه‌پوستان و لاتین‌تبارها ممکن است به عوامل اجتماعی-اقتصادی، ترجیحات برند، دسترسی، روش‌های کاربرد محصول یا دفعات استفاده مربوط باشد.

فراورده‌های با برچسب «بدون فتالات» هم در بازار موجود هستند که معمولاً گران‌تر هستند، اما این برچسب فقط به این معنی است که مواد شیمیایی عمداً به محصول اضافه نشده‌اند. حتی در فراورده‌های به اصطلاح «بدون فتالات» این ترکیبات می‌توانند از ظروف این فراورده‌ها به درون محتوای آنها نشت کنند.

از طرف دیگر این بررسی هیچ تفاوتی در میزان این ماده شیمیایی در ادرار افرادی که از محصولات «بدون فتالات» استفاده می‌کردند در مقایسه با افرادی که از این محصولات استفاده نمی‌کردند، نشان نداد.

سازمان غذا و داروی آمریکا اجازه ‌می‌دهد که تعداد محدودی از فتالات‌ها به اقلام مراقبت شخصی اضافه شوند، اما هیچ نظارت یا محدودیتی بر میزان ماده شیمیایی موجود در این اقلام وجود ندارد.

در مقابل اتحادیه اروپا برای استفاده از بسیاری از انواع فتالات ها در اقلام مراقبت شخصی محدودیت‌هایی اعلام کرده است. بنابراین می‌توان محصولات موثری تولید کرد که به این مواد شیمیایی آلوده نباشند.

منبع: گاردین

کد خبر 881339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha