ساختمان مجلس در طول یک و نیم قرن گذشته ۳ بار طعمه حریق شد و هر سه بار هم در پاییز.

همشهری آنلاین - سمیرا باباجانپور: عمارت بهارستان، کاخ بهارستان یا دارالشورای ملی ایران ساختمانی تاریخی است که در فهرست بناهای ملی نیز به ثبت رسیده است و روزگاری از آن برای برگزاری نشست‌های مجلس شورای ملی استفاده می‌شد.

قصه‌های خواندنی‌ تهران را اینجا ببینید

ساختمان مجلس که بیش از ۱۵۰ سال قدمت دارد برای اولین بار در سال ۱۲۶۱ دچار آتش‌سوزی شد. آذرماه آن سال اعتمادالسلطنه در خاطرات خود نوشت: امروز(۲۲ آذر) عصر، عمارت طرف مغرب باغ سپهسالار مرحوم که دیوانخانه عدلیه است به واسطه بخاری آتش گرفت و شاه هم در مراجعت از دوشان‌تپه به باغ سپهسالار رفت. دو سه هزار تومان هم خسارت وارد شد.

برای میزان خسارت وارده به این ساختمان کافی است بدانید در زمان ناصرالدین شاه قیمت یک پرس چلوکباب ۳ قران بود و با این حساب آتش‌سوزی مورد اشاره، به اندازه ۱۰ هزار پرس چلوکباب برای دربار شاه هزینه در بر داشته است.

نصرالله حدادی، تهران پژوه، ماجرای آتش سوزی دوم در مجلس را اینگونه روایت می کند: «آتش سوزی دوم در ۱۸ آذر ۱۳۱۰ اتفاق افتاد. ساعت‌ها ماموران بیشماری برای خاموش کردن این آتش تلاش کردند و در نهایت حریق مهار شد. بعد از انجام تحقیقات هم معلوم شد آتش به صورت غیرعمدی از لوله بخاری اتاق جنب اتاق جلسه خصوصی سرایت کرده است. با اینکه ساختمان مجلس را از سه سال قبل بیمه کرده بودند و بسیاری از وسایل را بیرون کشیده بودند اما برآوردها نشان می‌داد حدود ۷۰ هزارتومان خسارت به ساختمان وارد شده است. »

مجلس برای بار سوم در ۱۵ آذر ۱۳۷۳ گرفتار حریق شد. این آتش سوزی مهیب در ضلع غربی ساختمان مجلس اتفاق افتاد. در کنار این ساختمان شعبه‌ای از بانک ملی ایران قرار داشت که فرسودگی سیم‌های برق موجب آتش سوزی و در نهایت سرایت آتش به ساختمان مجلس شد. البته گفته می‌شود نحوه غیراصولی خاموش کردن آتش به تخریب بیشتر بنا منجر شده و میزان تخریب‌ها بسیار بیشتر از آتش سوزی سال ۱۳۱۰ بوده است و نیمی از ساختمان از جمله تالار پارلمان که چوب از مصالح اصلی آن بود به طور کامل از بین رفت.

یک سال بعد مجلس به صورت اساسی بازسازی و کاربری های مختلفی نیز به آن افزوده شد.