از مدت‌ها قبل این پرسش مطرح بوده که از میان دوش آب گرم یا دوش آب سرد کدامیک برای سلامت مفید است یا این دو چه تاثیری بر بدن می‌گذارند و کدام بیشتر موجب رفع خستگی و سرحالی و سرزندگی بدن می‌شوند؟ این پرسش‌های اساسی است که در این مطلب تلاش شده به آن پاسخ داده شود.

همشهری آنلاین آرش نهاوندی: یک روز کار و فعالیت شدید یک دوش آرامبخش می‌طلبد، برخی بر این باورند که یک دوش آب گرم بعد از یک روز طولانی در محل کار می‌تواند احساس ترمیم کننده داشته باشد. برخی نیز معتقدند شاید دوش آب سرد همان چیزی است که بدن شما می‌خواهد تا صبح از حالت خواب آلود دور شوید و شادابی خود را به دست آورید.

به گزارش وب ام دی، صرف نظر از نوع دوشی که ترجیح می‌دهید (با اب سرد یا گرم)، احتمالا پس از دوش گرفتن، زمانی که از خانه بیرون می‌روید، احساس بهتری خواهید داشت. گرفتن یک دوش سریع و سرد یا یک حمام گرم بخار و طولانی ممکن است چندین فواید بالقوه برای سلامتی داشته باشد. اگر تا به حال فکر کرده‌اید که فواید دقیق دوش آب سرد در مقابل دوش آب گرم چیست، به خواندن ادامه دهید تا متوجه شوید در چه دمایی باید خود را بشوئید و آیا گرم بودن یا سرد بودن آب نقش مهمی در سلامت و تندرستی شما دارد یا خیر.

فواید دوش آب سرد

مانند بسیاری از مردم، شما ممکن است دوش آب گرم را به دوش سرد ترجیح دهید. با این حال، ممکن است مزایای فوق العاده‌ای در دوش آب سرد وجود داشته باشد که در این صورت از دست می‌دهید. دوش گرفتن با آب ۱۰ تا ۱۶ درجه سانتیگراد دوش آب سرد محسوب می شود. هنگامی که ما دوش آب گرم می گیریم، منافذ پوست باز می شوند، اما دوش آب سرد می‌تواند به طور موقت آن‌ها را سفت کند و به شما کمک کند تا روغن‌های طبیعی پوست و موهای خود را حفظ کنید. کسانی که مستعد خشکی پوست هستند یا نگران موهای خشک و شکننده هستند ممکن است هر چند وقت یکبار با آب سرد خود را آبکشی کنند. از طرف دیگر اگر جوش‌ دارید یا احساس می‌کنید پوست‌تان می‌تواند از یک پاک‌کننده خوب استفاده کند، دوش با اب گرم بگیرید. [بهترین روش دوش گرفتن برای اجتناب از آسیب رسیدن به پوست]

بهبود سلامت روان و تقویت ایمنی

آب سرد تولید نورآدرنالین و بتا اندورفین را تحریک می‌کند. هنگامی که ما دوش آب سرد می گیریم، تکانه‌های الکتریکی از انتهای اعصاب به مغز ما فرستاده می‌شود و این واکنش شیمیایی ممکن است در برخی افراد اثر ضد افسردگی داشته باشد. گرفتن دوش آب سرد ممکن است با تقویت سیستم ایمنی و مقاوم‌تر کردن شما در برابر بیماری، از سرماخوردگی جلوگیری کند.

با دوش آب سرد گردش خون را افزایش دهید

هنگامی که بدن ما آب سرد را احساس می‌کند، به طور طبیعی به حالت سر حال بودن تغییر می‌کند و با افزایش ضربان قلب ما واکنش نشان می‌دهد. آب سرد سیستم گردش خون را بیش از حد فعال می کند و باعث می شود قلب به طور موثرتری پمپاژ کند و گردش خون در سراسر بدن بهبود یابد. با افزایش گردش خون، ممکن است متوجه شوید که پوست شما به مرور زمان از لک‌های مزاحم پاک می شود و به طور کلی سالم‌تر به نظر می رسد. البته انجام حداقل نیم ساعت ورزش در روز در نهایت بهترین راه برای پمپاژ خون است.

آب سرد؛ تقویت کننده انرژی

گرفتن دوش آب سرد در صبح همچنین می تواند انرژی اولیه شما را تقویت کند و حتی به شما در ایجاد یک برنامه منظم کمک کند. روال دوش گرفتن خود را تغییر دهید با دوش آب سرد همانطور که بدن شما برای گرم ماندن به شدت مبارزه می‌کند و از خود در برابر سرما واکنش شدید نشان می‌دهد متابولیسم به طور موقت افزایش می‌یابد و این فعل و انفعالات در نهایت به کاهش وزن کمک می‌کند. البته اگر هدف شما کاهش وزن است، باید فعالیت بدنی منظمی داشته باشید. دوش آب سرد هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای درمان‌های دیگر، نظیر رژیم های مراقبت از پوست و ورزش در نظر گرفته شود.

فواید دوش آب گرم

پس از یک روز طولانی در محل کار، احتمالا رویای شما این است که با عجله به خانه بروید و زیر دوش آب گرم بروید. همه دوست دارند لحظاتی را برای گرفتن یک دوش طولانی آب گرم از جمع دور شوند. اما ممکن است به طور دقیق ندانید که هر بار که دوش آب گرم می‌گیرید، از چند فواید سلامتی نیز بهره مند می‌شوید. با دوش آب گرم مقداری کالری بسوزانید وقتی در یک حمام آب گرم غوطه ور می شوید، در حالی که از تمام مزایای شگفت انگیز و آرامش بخش یک وان گرم لذت می‌برید، مقداری کالری نیز از دست می‌دهید. البته حمام و دوش آب گرم هرگز نباید به عنوان جایگزینی برای ورزش استفاده شود، و باید زمان استفاده از آب گرم را در دوش گرفتن محدود کنید زیرا می‌تواند خطر سوختگی یا گرمازدگی را افزایش دهد.

پوست را شفاف و سالم نگه می‌دارد

حمام یا دوش آب گرم می تواند به باز کردن منافذ پوست و دفع سمومی که در طول روز در پوست شما گیر کرده است کمک کند. آب گرم می‌تواند پوستی شاداب‌تر و مرطوب‌تری به شما ارائه دهد.

با آب گرم بهتر بخوابید

ماهیچه های بدن شما ممکن است بعد از یک روز طولانی احساس تنش کنند، در نتیجه وارد شدن به یک حمام آب گرم یا دوش آب گرم می تواند به شما کمک کند تا آرامش داشته باشید، همانطور که باعث آرامش ذهنی شما می‌شود بدن‌تان را نیز آرام می‌کند. دوش گرفتن چند ساعت قبل از خواب می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند. علاوه بر این، تمیز شدن قبل از خزیدن زیر پوشش لحاف یا پتو باعث کاهش تجمع میکروب‌ها، کثیفی، عرق و روغن‌های بدن می‌شود که به مرور زمان روی رختخواب شما جمع می‌شوند.

بهترین دما برای دوش گرفتن

گرفتن دوش آب سرد هرگز تجربه خوشایندی نیست، اما چند مزیت سلامتی وجود دارد که ممکن است از این تجربه به دست آورید. دوش آب سرد می تواند به کاهش التهاب، تسکین درد، بهبود گردش خون، کاهش سطح استرس و کاهش درد و خستگی عضلانی کمک کند. در همین حال، دوش آب گرم می تواند سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد، مفاصل سفت را تسکین دهد و خواب را بهبود بخشد. درک زمان گرفتن دوش آب گرم یا سرد ضروری است. هر دو فواید سلامتی بالقوه باورنکردنی دارند و می توانند بدن شما را به طور متفاوتی تحت تاثیر قرار دهند. به عنوان مثال، افراد مبتلا به آرتریت ممکن است از یک دوش آب گرم در صبح بیشتر از یک دوش سرد بهره ببرند، زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد تحرک بیشتری را تجربه کنند. با این حال، ورزشکاری که دچار آسیب ورزشی شده، ممکن است بخواهد از دوش آب سرد که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند، بهره مند شود. از دوش خیلی سرد یا خیلی گرم که ممکن است به سلامتی شما آسیب برساند، خودداری کنید. دانستن نوع اثری که امیدوارید به دست آورید یا مزایایی که می‌خواهید از دوش گرفتن به دست آورید قبل از تصمیم گیری در مورد اینکه نازل دوش را به کدام سمت (آب گرم یا سرد) بچرخانید مهم است.

بیشتر بخوانید:

منبع: همشهری آنلاین