همشهری‌ آنلاین: نخست‌وزیر روسیه گفت ممکن است مجددا نامزد انتخابات ریاست جمهوری در سال 2012 شود.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، از همان زمان که دوران ریاست جمهوری پوتین به پایان رسید و وی راه را برای دیمیتری مدودف، کاندیدای منتخب خود هموار کرد، این گمانه‌زنی وجود داشت که این حرکت فقط برای یک دوره موقت است.

پوتین که اکنون نخست وزیر روسیه است، هم‌چنان و به رغم رکود اقتصادی و سلطه طلبی وی در عرصه سیاسی، در بین رای دهندگان روسی بسیار محبوب است.

نخست وزیر روسیه طی سخنانی برای کارشناسان روسی گروه مذاکره والدای گفت: در وهله‌ی اول انتقال در سال 2008 آرام بود و هیچ رقابتی بین من و مدودف در سال 2012 وجود نخواهد داشت. ما نظرات سیاسی مشترک داریم.

وی تصریح کرد: در سال 2012 هم‌فکری خواهیم کرد، واقعیت‌های آن زمان، برنامه‌های شخصی و افق سیاسی را مورد بررسی قرار خواهیم داد و تصمیم خواهیم گرفت.

دانشگاهیان حاضر در مراسم ضیافت ناهار سه ساعته در خانه‌ تابستانی پوتین در حومه مسکو گفتند: پوتین در حال زمینه سازی برای یک بازگشت احتمالی است و مشخص است که وی صاحب اختیار است.

پس از تغییر قانون اساسی روسیه که اندکی پس از روی کار آمدن مدودف صورت گرفت، رئیس‌جمهور آتی روسیه شش سال تصدی خواهد کرد. پوتین می‌تواند دو دوره‌ی متوالی کاندیدای ریاست جمهوری شود و این بدان معنی است که وی احتمالا تا سال 2024 کنار نخواهد رفت.

جیمز شر، ‌رئیس برنامه روسیه و اوراسیا در اندیشکده انگلیسی چتم هاوس، گفت: به عقیده من پوتین با گفتن اینکه هیچ رقابتی وجود ندارد و آنها یک نظر دارند، در حال روشن کردن تصمیم است، تصمیمی که پوتین خواهد گرفت.

ولادیمیر پوتین در ماه مه 2008 و پس از هشت سال ریاست جمهوری روسیه این سمت را ترک کرد، ولی هم چنان یک شخصیت برجسته در قالب نخست وزیر است، سمتی که البته به لحاظ سنتی در روسیه در جایگاه دوم است. وی هم‌چنین ریاست حزب حاکم "روسیه متحد" را بر عهده دارد.

تحلیلگران می‌گویند که پوتین در سال 2012، 59 ساله می‌شود و اگر پوتین در انتخابات آن سال کاندیدا نشود برای همیشه مسلما از صحنه‌ سیاست روسیه کنار خواهد رفت. پوتین برای شرکای بین‌المللی روسیه یک مذاکره کننده‌ قاطع و شریک معامله‌گر جدی است.

پوتین در سخنانی درباره نظریه احیای روابط با آمریکا، تصریح کرد که به نظر وی بیشتر این کار باید از طرف آمریکا انجام شود.

وی گفت: روسیه در زمینه‌ برچیدن و نابود کردن کلاهک‌های جنگی گام‌های بلند برداشته ولی آمریکا سلاح‌هایش را جمع آوری و انبار کرده است.