همشهری آنلاین: رئیس جمهور روسیه رویکرد باراک اوباما درباره سپرضدموشکی را مسئولانه نامید.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، دیمیتری مدودف رئیس جمهور فدراسیون روسیه عصر پنجشنبه پس از آنکه رئیس جمهور آمریکا از تغییر رویکرد کشورش نسبت به استقرار تاسیسات سپر دفاع موشکی در اروپا اطلاع داد، اعلام کرد که روسیه رویکرد مسئولانه باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا را ارج نهاده و آماده ادامه گفتگو با واشنگتن در رابطه با سپرضدموشکی است.

رئیس جمهور روسیه خاطر نشان داشت که طی دیدارهای دوجانبه با رئیس جمهور آمریکا در لندن و مسکو در رابطه با این موضوع گفتگو شده بود.

مدودف افزود: در عین حال، ما توافق کرده و در اعلامیه های مشترکمان قید کردیم که روسیه و آمریکا بسوی کار مشترک در رابطه با ارزیابی ریسک های ناشی از اشاعه موشکی در جهان حرکت خواهند کرد. اظهارات امروز (پنجشنبه) در واشنگتن نشان می دهد که برای چنین کاری شرایطی نه چندان بد، برقرار می شود. مسلم است که باید رایزنی های موضوعی کارشناسان برگزار شوند، و کشور ما آماده چنین چیزی است".

رئیس جمهور روسیه ابراز امیدواری کرد که دو طرف بتوانند به ارگان های ذیربط دستور فعال سازی تعاملات در این رابطه از جمله با جذب کشورهای اروپایی و سایر کشورهای ذینفع را بدهند.

مدودف در پایان اظهار داشت: ما موضع مسئولانه رئیس جمهور آمریکا برای تحقق توافقاتمان را ارج می نهیم. من آماده ادامه گفتگو هستم.

روز گذشته باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا و روبرت گیتس، وزیر دفاع این کشور اعلام کردند که ایالات متحده آمریکا تا سال 2015 در اروپا تاسیسات زمینی سامانه دفاع ضدموشکی را مستقر نخواهد کرد.

آمریکا پیشتر درصدد استقرار سپر دفاع موشکی خود در اروپای شرقی، از جمله 10 موشک رهگیر در لهستان و ایستگاه راداری در جمهوری چک بود. اولین موشک رهگیر قرار بود تا سال 2011 کشیک نظامی خود را آغاز کند. بهره برداری کامل از سیستم برای سال 2013 در نظر گرفته شده بود.

روسیه قاطعانه مخالف استقرار این سپر ضدموشکی آمریکایی در نزدیکی مرزهای خود بوده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشور می خواند.

همچنین مسکو اعلام که کرده بود که در پاسخ به این اقدام، مجموعه های موشکی عملیاتی-تاکتیکی "اسکندر" را در استان کالنینگراد، غربی ترین استان روسیه در همسایگی لهستان مستقر می کند و از آنجا به جنگ الکترونی با سیستم های آمریکایی خواهد پرداخت.

روسیه می تواند درپاسخ به گام آمریکا از استقرار اسکندر صرفنظرکند 
   
 ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه در پاسخ به بازنگری آمریکا در ایجاد سومین مقر استراتژیک دفاع ضد موشکی، اتخاذ تدابیری را بررسی می کند. از جمله روسیه می تواند از استقرار گروه موشک های اسکندر در منطقه کالنینگراد، غربی ترین منطقه روسیه در مرز با لهستان - صرفنظر کند.

یک مقام نظامی روسیه در این رابطه روز جمعه به ریا نووستی اعلام کرد: در پاسخ به امتناع آمریکا از استقرار دفاع ضد موشکی در اروپا، در ستاد کل نیروهای مسلح فدراسیون روسیه می توانند بعنوان گام هایی در پاسخ تصمیم به امتناع از استقرار گروه تقویت شده مجموعه های موشکی اسکندر در غرب کشور بگیرند.

پیشتر دمیتری مدودف رئیس جمهور فدراسیون روسیه اعلام کرده بود که در پاسخ به استقرار سپرضدموشکی، مجموعه های موشکی عملیاتی-تاکتیکی "اسکندر" را در استان کالنینگراد، غربی ترین استان روسیه در همسایگی لهستان مستقر می کند و از آنجا به جنگ الکترونی با سیستم های آمریکایی خواهد پرداخت.

آمریکا پیشتر درصدد استقرار سپر ضد موشکی خود در اروپای شرقی، از جمله 10 موشک رهگیر در لهستان و ایستگاه راداری در چک بود. اولین موشک رهگیر قرار بود تا سال 2011 کشیک نظامی خود را آغاز کند. بهره برداری کامل از سیستم برای سال 2013 در نظر گرفته شده بود. روسیه قاطعانه مخالف استقرار این سپر ضدموشکی آمریکایی در نزدیکی مرزهای خود بوده و آن را تهدیدی برای امنیت ملی کشور می خواند. آمریکا علت استقرار سیستم خود را تهدیدات موشکی آتی که از ایران ناشی خواهند شد اعلام می کند، اما روسیه با ارزیابی های آمریکا از توان ایران و تهدیدات ناشی از این کشور موافق نیست و سپر ضد موشکی را ابزاری برای کنترل بر توان استراتژیک خود می داند.

کد خبر 90725

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز