گروه حوادث: جمال آدمخوار، سردسته مخوف‌ترین باند کیف قاپی و سرقت از طلافروشی‌های پایتخت در حالی که با لباس مبدل گدایی سرگرم زاغ زنی طلافروشی‌های مشهد بود، در محاصره قرار گرفت

اما هنگامی که با قمه به ماموران حمله کرد، هدف گلوله قرار گرفت و کشته شد.

از ابتدای سال 80، گزارش‌های متعددی درباره فعالیت یک باند حرفه‌ای سرقت از مشتریان بانک‌ها و طلافروشی‌ها در اختیار پلیس قرار گرفت. این گزارش‌ها حاکی از آن بود که سارقان به طرز بسیار خشنی دست به سرقت از طعمه‌های خود می‌زنند و در برخی از سرقت‌ها نیز برای تحقیر مالباختگانی که در برابر آنها مقاومت می‌کردند لباس‌های آنها را در خیابان درمی‌آوردند.

با آغاز بررسی‌های پلیسی، کارآگاهان به اطلاعاتی دست پیدا کردند که نشان می‌داد سرکرده این باند، یک تبهکار مخوف به نام جمال معروف به آدمخوار است. این تحقیقات نشان می‌داد علت اینکه این تبهکار به آدمخوار مشهور شده بود آن است که وی در چند سرقت هنگامی که متوجه شده بود، اعضای باندش اموال سرقتی را به وی تحویل نداده‌اند، برای ایجاد رعب و وحشت در بین سایر اعضای گروه، با دندان‌های خود اقدام به کندن گوش همدستانش کرده بود.

آدمخوار در دام

سرانجام بعد از مدت‌ها عملیات تحقیقی و اطلاعاتی، کارآگاهان پلیس پایتخت در سال 83، جمال و تعداد زیادی از اعضای باند وی را دستگیر کردند و با شکایت صدها مالباخته، قاضی شعبه 1156 مجتمع امور جنایی تهران، سردسته باند را به 12 سال زندان و رد مال در حق شاکیان محکوم کرد.

فرار از زندان

چند ماه پس از دستگیری اعضای باند، چند عضو باقیمانده باند که پس از دستگیری همدستان خود متواری شده بودند، با طراحی نقشه‌ای ماهرانه و با یک شکایت صوری باعث شدند سرکرده باند از زندان به یکی از دادگاه‌ها انتقال یابد اما در هنگام بازگشت به زندان، همدستان وی با حمله به ماموران مراقب، سرکرده باند را فراری دادند.

با فرار تبهکار مخوف، باردیگر تلاش برای دستگیری وی آغاز شد. این در حالی بود که بررسی‌ها نشان می‌داد جمال پس از فرار، با هویت جعلی به تایلند گریخته است اما در حالی که تلاش‌ها از طریق پلیس بین‌الملل برای دستگیری این متهم ادامه داشت، کارآگاهان پلیس اطلاعاتی دریافت کردند که نشان می‌داد تبهکار مخوف در سال 87 با اسناد و مدارک جعلی وارد کشور شده است.

با ورود به کشور، جمال آدمخوار بار دیگر با تشکیل باندی از افراد جدید و همدستان قدیمی خود، سرقت‌های خود را از سر گرفت و در مدت چند ماه، چند طلافروشی را در مراکز استان‌ها سرقت کرد.

طلافروشان کیفی که طلاها را به شهرهای مختلف حمل می‌کردند از دیگر سوژه‌های باند بودند که اعضای باند بعد از شناسایی آنها و به‌دست آوردن اطلاعاتی از ساعات ترددشان، در فرصت مناسب اموال آنها را به سرقت می‌بردند.

با این اطلاعات، با نظارت قاضی جعفرزاده معاون دادستان و رئیس دادسرای جنایی تهران و ماموران حفاظت و اطلاعات قوه قضاییه،  تحقیقات برای شناسایی مخفیگاه جمال و دستگیری او وارد مرحله تازه‌ای شد. در مسیر تحقیقات، کارآگاهان دریافتند که جمال با هویت جعلی «رضا حیات‌الغیب» از ترکیه وارد کشور شده و پس از آن به مشهد رفته و با تعدادی از همدستان خود قصد دارد با جمع‌آوری اطلاعات لازم، از چند طلافروشی دیگر در مشهد و تهران سرقت نماید.

در این مرحله، تیم‌های ویژه‌ای از کارآگاهان گروه ضربت و عملیات پلیس آگاهی تهران با دستور قضایی قاضی هاشمیان، دادیار شعبه 8 دادسرای جنایی، عازم مشهد شدند و با همکاری کارآگاهان پلیس آگاهی مشهد، بازار مشهد و سایر نقاطی را که احتمال می‌رفت جمال و همدستانش در آنجا به کمین طعمه هایشان نشسته باشند ، تحت کنترل قرار دادند و سرانجام ساعت 19 پنجشنبه گذشته کارآگاهان پلیس، جمال آدمخوار را در حالی که مقابل بازار طلافروش‌های مشهد مشغول گدایی بود، شناسایی کردند

و به محاصره خود درآوردند اماجمال که با وجود لباس گدایی و جراحی صورت خود تصور نمی‌کرد پلیس او را بشناسد، برای آنکه از محاصره ماموران بگریزد، با قمه‌ای که همراه خود داشت به سوی ماموران حمله ور شد.

با حمله سارق تبهکار، ماموران با وجود آنکه قصد داشتند او را برای به دست آوردن اطلاعاتش درباره فعالیت‌های باند، زنده دستگیر کنند، اما مجبور شدند با توجه به قانون به‌کار‌گیری سلاح، وی را هدف گلوله قرار دهند که بر اثر این حادثه وی در هنگام انتقال به بیمارستان جان باخت.

سرهنگ محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران، روز گذشته با اعلام خبر کشته شدن جمال آدمخوار گفت: با مرگ این مجرم حرفه‌ای که 22سال محکومیت قطعی در پرونده خود داشت، تحقیقات برای شناسایی سایر همدستان وی و آخرین فعالیت‌های مجرمانه‌اش ادامه دارد.