سه‌شنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

علی‌اصغر محمدی: دولت مصمم است از گسترش مدارس غیردولتی حمایت کند تا به‌اصطلاح فضای رقابتی در آموزش و پرورش بین مدارس دولتی عادی و غیردولتی ایجاد شود.

گواه این سخن اعلام واگذاری زمین و ساختمان‌های آموزش و پرورش تحت پوشش «مازاد»، ارائه وام به موسسان مدارس غیردولتی و آزاد بودن مدارس در دریافت شهریه بیشتر به بهانه برگزاری کلاس‌ها و اردوهاست.در چند سال اخیر کمتر مدرسه غیردولتی دیده شده که نرخ مصوب آموزش و پرورش را رعایت کند، البته مسئولان ارشد آموزش و پرورش پیش از این اعلام کرده بودند چون مدارس غیردولتی به‌صورت رقابتی اداره می‌شوند چنین امری طبیعی است.

وزیر آموزش و پرورش دی‌ماه 89 با اشاره به سیاست آموزش و پرورش در حمایت از مدارس غیردولتی اعلام کرد: «براساس قانون مصوب مجلس در مورد مراکز غیردولتی درصدد گسترش مدارس غیردولتی هستیم؛ به این معنا که مردم را ترغیب کنیم تا در آموزش و پرورش سهیم باشند.» حاجی‌بابایی فروردین 90 درباره تقویت مدارس غیردولتی گفت: فلسفه وجودی مدارس غیردولتی این است که مردم پول بدهند تا مدارس غیردولتی بهتر اداره شوند.»

شهریور 90 هم گفته شد که 90 درصد مدارس غیردولتی به سختی از پس هزینه‌های خود بر‌می‌آیند و موسسان 90درصد مدارس غیردولتی نه تنها سودی نمی‌برند بلکه با مشقت، هزینه‌های خود را پوشش می‌دهند!واگذاری امور دوره پیش دبستانی، آموزش از راه دور و سواد آموزی به بیسوادان نیز برای تقویت مدارس غیردولتی بوده است. وزیر آموزش و پرورش بهمن 90 در نشستی با کارشناسان و مسئولان مدارس و مراکز غیردولتی تاکید کرد: تقویت مدارس غیردولتی موجب رشد آموزش و پرورش خواهد شد، زیرا این مدارس پشتیبان اصلی تعلیم و تربیت هستند. آنها ستون مستحکم نظام تعلیم و تربیت هستند و راهکارهای اصولی و علمی تقویت مدارس غیردولتی اجرایی خواهد شد.

مدارس «غیردولتی» یا «مردمی»

به آنچه گفته شد باید اظهارات اخیر چند مقام آموزش و پرورش درباره مدارس غیر‌دولتی را نیز اضافه کرد، گودرز شاهمرادی، معاون پشتیبانی دفتر مدارس غیردولتی وزارت آموزش و پرورش در قزوین گفت: «شایسته است نام مدارس غیرانتفاعی یا غیردولتی را به مدارس مردمی تغییر دهیم و هرچه بیشتر در راه گسترش و توسعه این مدارس گام برداریم. اینکه امروز بتوانیم از فعالیت‌های مدارس غیرانتفاعی جمع‌بندی مفیدی داشته باشیم، بسیار مشکل است، زیرا حیطه فعالیت آموزشی بسیار گسترده است.

اولویت اول؛ ساخت مدرسه غیردولتی

اولین دغدغه آموزش و پرورش در سال 91 ساخت مدرسه غیردولتی است و این موضوعی است که از سخنان جعفر حبیبی، مدیرکل اداره آموزش و پرورش استان قزوین در همایش مدارس غیردولتی استنباط می‌شود. او نیز مانند دیگر مسئولان آموزش و پرورش به این نتیجه رسیده که «مدارس غیردولتی سبب رشد و بالندگی مدارس دولتی است و ایجاد رقابت سالم میان مدارس دولتی و غیردولتی نیز به افزایش سطح علمی در کشور کمک می‌کند.»

با توجه به روند امور در وزارت آموزش و پرورش و تقویت جایگاه مدارس غیردولتی، اگر اصل 30 قانون اساسی - که براساس آن دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد - اجرا می‌شد، اکنون از مدارس دولتی عادی اثری باقی نمانده بود. مدارس دولتی عادی اکنون شرایط مطلوبی ندارند و پرسش این است آیا عدالت آموزشی آن چیزی است که اکنون وجود دارد؟ آیا می‌توان در چنین وضعیتی توقع رقابت بین مدارس دولتی عادی با مدارس غیردولتی را داشت؟

کد خبر 170637
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز