شنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۸
۰ نفر

فتانه انفرادی: بحث در مورد تعیین نرخ واقعی میزان تعرفه‌های خدمات پزشکی و درمانی در کشور پایانی ندارد و هر کسی در این‌باره ساز خود را کوک می‌کند اما متأسفانه هر سال این ساز طوری نواخته می‌شود که آوا و صدایش، نه‌تنها مردم را آرام نمی‌کند که نارضایتی آنها را نیز به‌دنبال دارد.

مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هفته گذشته اظهار داشتند که تا قبل از شروع سال جدید، میزان تعرفه‌های خدمات درمانی و تشخیصی را اعلام خواهند کرد. به‌نظر می‌رسد آنچه برای مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر جامعه مهم است چگونگی تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی مناسب و مطلوب برای محاسبه میزان تعرفه‌های پزشکی است؛ تعرفه‌هایی که واقعی باشد و با قیمت تمام‌شده خدمات فاصله نداشته باشد چرا که در شرایط فعلی بسیاری از مردم تاب تحمل هزینه‌های سنگین خدمات تشخیصی و درمانی را ندارند و افزایش میزان تعرفه‌ها، فشار هزینه‌های تشخیصی و درمانی را برای مردم بیش از گذشته خواهد کرد.

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، هم در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و هم در قانون برنامه پنجم توسعه برای درنظر گرفتن منافع مردم در بحث تضمین سلامتشان راهکارهای جدی اندیشیده شده است که اگر آن اصول عملیاتی و اجرا شود به‌طور قطع و یقین، از فشار هزینه‌های درمان بر مردم کاسته خواهد شد. اما اینکه نظام سلامت در ایران تا چه هنگام می‌خواهد به قانون رجوع کند خود جای سؤال دارد؟

اینکه چرا هر سال، با افزایش نرخ تعرفه‌های خدمات درمانی و تشخیصی به‌جای آنکه سیستم بیمه بخشی از هزینه‌ها را جبران کند این مردم هستند که متضرر می‌شوند؟ اینکه چرا سیستم بیمه در کشور آنقدر توانمند نیست که از فشار هزینه‌های درمان بر مردم بکاهد؟ همه و همه بیانگر آن است که مدیریت سلامت در کشور با مشکلات عدیده‌ای مواجه است که هنوز نتوانسته حتی رضایت نسبی مردم را در بخش‌های مختلف درمان به دنبال داشته باشد.

آنچه مسلم است افزایش میزان تعرفه‌های درمانی و تشخیصی با هر استدلال و منطقی نباید بیش از این عرصه را بر مردم تنگ کند و این مهم میسر نخواهد بود مگر آنکه میزان تعرفه‌های خدمات پزشکی در کشور، کارشناسانه و واقعی و با درنظر گرفتن قوانین تعیین شود و در این جهت بیش از همه منافع مردم به‌ویژه قشر آسیب‌پذیر در جامعه مورد ملاحظه قرار گیرد. می‌نشینیم و نظاره می‌کنیم تا ببینیم در میزان تعرفه‌های خدمات درمانی و پزشکی سال92، آیا نفع مردم درنظر گرفته می‌شود یا خیر؟

در ماه‌های گذشته صنف پزشکان و نهادهای علمی و تخصصی مرتبط با آنان فشارهای سنگینی را به مسئولان وزارت بهداشت وارد کرده‌اند تا با توجه به افزایش نرخ تورم در کشور، تعرفه‌های درمانی را بالا ببرند اما اگر این استدلال پذیرفته شود باید نرخ دستمزد همه اقشار متناسب با این روند اصلاح شود که بدیهی است بدون اتخاذ راهکارهای قانونی این امر میسر نیست. در همین حال افزایش تعرفه‌های درمانی فشار مضاعفی را بر دوش مردم وارد کرده و آنها را در شرایط سخت‌تری قرار می‌دهد.

کد خبر 201674
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز