دوشنبه ۹ تیر ۱۳۹۳ - ۰۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: فیس‌بوک اعلام کرد نزدیک به ۷۰۰ هزار کاربر این شبکه اجتماعی، نادانسته بخشی از آزمایشی روانشناسانه بوده‌اند که در آن فیس‌بوک خوراک‌های خبری که کاربران در معرض آن قرار می‌گرفتند را به شکلی تغییر می‌داده که منفی‌تر یا مثبت‌تر به‌نظر بیایند.

فیس‌بوک

براساس گزارش BBC، اين شبكه اجتماعي با اجراي بدون اجازه اين آزمايش رواني در تلاش بوده تا نوع حالات روحي كه كاربران در معرض آنها قرار مي‌گيرند را كنترل كند. اين آزمايش با همكاري دو دانشگاه آمريكايي كرنل و كاليفرنيا،‌سن‌فرانسيسكو انجام شده تا مشخص شود آيا قرارگيري در معرض احساسات مي‌تواند بر الگوي رفتار كاربران در حين پست مطالب مختلف تاثيرگذار باشد؟

فيس‌بوك از اين پروژه دفاع كرده و مي‌گويد تنها اطلاعات مرتبط با اين آزمايش كه با هيچ فرد يا حساب كاربري خاصي در ارتباط نبوده‌است از كاربرانش جمع‌آوري شده و مورد استفاده قرار گرفته‌است.

با اين‌همه انتشار خبر اين آزمايش مخفيانه انتقادات فراواني را براي فيس‌بوك به دنبال داشته‌است. برخي نحوه انجام اين آزمايش را به باد انتقاد گرفته‌اند و نسبت به عوارض انجام چنين تحقيقاتي ابراز نگراني كرده‌اند.

جيم شريدان نماينده حزب كارگر و از اعضاي كميته انتخابي رسانه‌هاي مشترك انگلستان نيز درخواست تحقيق درمورد اين پروژه مخفيانه را داده‌است. به گفته وي چنين فعاليت‌هايي از قدرت بسيار بالايي برخوردارند و اگر تاكنون قانوني براي كنترل آنها وضع نشده، اكنون زمان وضع آن رسيده تا به اين شكل از مردم محافظت شود. به گفته وي فيس‌بوك اطلاعات زندگي خصوصي مردم را دستكاري كرده‌است و نگراني اصلي از زماني است كه فيس‌بوك و ديگر رسانه‌هاي اجتماعي تفكر مردم را در زمينه سياست و ديگر زمينه‌ها دستخوش تغيير سازند.

از سويي ديگر، كاترين مور روانشناس كالج المهرست در ايلينويز مي‌گويد براساس آنچه فيس‌بوك همواره با خوراك‌هاي خبري انجام مي‌دهد و براساس توافقي كه در زمان عضويت در اين شبكه انجام مي‌شود، اين شركت هيچ‌كار غيرعادي انجام نداده‌است و نتايج به‌دست آمده از آن نيز نه جالبند و نه حتي هشدار‌دهنده.

اين تحقيق روي 689 هزار كاربر فيس‌بوك و در مدت زمان يك‌هفته انجام گرفته‌است. در اين آزمايش ميزان احساسات موجود در خوراك‌هاي خبري كه كاربران در معرض آن قرار مي‌گرفتند تشديد مي‌شدند تا بازخورد احساسي كاربران مورد بررسي قرار گيرند. نتايج نشان دادند كاربراني كه كمتر در معرض خوراك‌هاي خبري منفي قرار مي‌گيرند، پست‌هايي با محتواي مثبت‌تر را روي صفحات خود ارسال مي‌كنند.

به گفته آدام كريمر از محققان اين آزمايش، دانستن اينكه آيا ديدن ارسال پست‌هاي مثبت توسط دوستان فيس‌بوكي منجر به احساس منفي در ديگر كاربران مي‌شود و اينكه خواندن پست‌هاي منفي مداوم منجر به ترك كردن كامل فيس‌بوك خواهد شد براي محققان از اهميت بالايي برخوردار بوده‌است.

با اينهمه كريمر تاييد كرد فيس‌بوك در مقاله خود توضيح شفافي از دلايل انجام اين آزمايش ارائه نكرده‌است. وي گفت نگراني عده‌اي درباره اين آزمايش قابل درك است و من و همكارانم از نحوه توضيح اين تحقيق در مقاله منتشر شده و نگراني كه به واسطه آن ايجاد شده بسيار متاسفيم .

کد خبر 264306

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha