چهارشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۰
۰ نفر

حتی قدمت دست‌کم ۱۸۰۰ساله، حتی مقبره شگفت انگیز سنگی عصر ساسانیان، حتی گوردخمه قبل از اسلام و حتی تپه‌های باستانی هرگز باعث نشد ما ایرانی‌ها با مورموری آشنا شویم تا اینکه زلزله آمد.

مورموری - کمبود آب

مورموري البته مدت‌هاست روي ويبره است و مي‌لرزد اما ريشتر زلزله بايد از 6رد مي‌شد تا خبر شود و اين اتفاق ساعت 7:02بيست و هفتمين روز از مرداد افتاد. زلزله البته حتي يك كشته هم نداشت ولي زمين‌لرزه در بيست و هفتمين روز از مرداد در جايي مثل ايلام يعني بي‌خانماني توي گرمايي كه روغن را براي پختن نيمرو گرم مي‌كند، يعني قوز گرما بالاي قوز بي‌خانماني. حالا 2روز پس از زلزله در مورموري چه خبر است؟

زلزله بي‌كشته

كلات مورموري 50كيلومتري با مركز شهرستان آبدانان فاصله دارد. اما حتما 50كيلومتر در مرز كشور با 50كيلومتر از آزادراه‌هايي كه اطراف تهران هستند تفاوت مي‌كند. همين تفاوت در كيفيت جاده و آسفالت و البته صعب‌العبوري منطقه باعث شد بعد از زلزله امداد‌رساني با تأخير انجام شود. براي ما كه نام مورموري را نشنيده‌ايم حتما نام روستاهاي آب انار، هليوه، سياهگل، سراب نقل، كوشك، پنج‌برار و جرقلاع هم غريبه است اما مردم همين روستاها سرجمع 12هزار نفري مي‌شوند، 12هزار نفر كه حالا بعضي‌هاي‌شان بي‌خانمان شده‌اند و همه‌شان توي گرماي 50درجه هستند.

يكي از شگفتي‌هاي مهم زلزله مورموري نداشتن حتي يك كشته است. در زلزله خاش و سراوان با 7/8ريشتر كه بزرگ‌ترين زلزله 50سال اخير ايران بود و پس‌لرزه‌هاي آن در قلب پاكستان هم احساس شد، با اينكه كانون زلزله نقاط خالي از سكنه بود باز هم يك كشته داشت اما در مورموري خوشبختانه كسي كشته نشد. دليل اين خوش‌شانسي را بايد در پيش‌لرزه‌ها و خروج بموقع مردم دانست، حجم تخريب ساختمان‌ها آنقدر زياد هست كه جان باختن چند نفر زير آوار دور از ذهن نباشد اما مردم مورموري پيش از اين با زلزله آشنا شده بودند. 20ارديبهشت 91زلزله 3/9ريشتري و هشتم دي 1392زلزله 4/3ريشتري اين منطقه را تكان داده بود. يكي از مسئولان پيشين هلال احمر در اين منطقه به همشهري مي‌گويد:اينجا چندبار لرزيده و هلال احمر براي خيلي از مردم كلاس‌هاي آموزشي برگزار كرده بود. خيلي‌ها مي‌دانستند كه هنگام لرزش زمين چه بايد بكنند و چطور پناه بگيرند. البته خواست خدا بود كه كسي كشته نشود اما آموزش مردم خيلي كمك كرد.

زلزله با خسارت

اما هرچه باشد زلزله، زلزله است. حتي در كشورهايي كه زلزله را جزء زندگي تلقي مي‌كنند و در همه دنيا به همزيستي با زمين لرزه شهره‌اند، وقوع زلزله و حوادث طبيعي زندگي عادي را مختل مي‌كند. در زلزله مورموري اگرچه كشته نبود و تعداد مصدومان كم، اما خسارت‌هاي مالي قابل توجه هستند. به گفته مسئولان محلي بيش از 50درصد 8روستاي منطقه تخريب شده و علاوه بر آن، تاسيسات شهري ازجمله آب، برق، تلفن و راه‌ها در منطقه آسيب ديده‌اند. نماينده مردم آبدانان در مجلس شوراي اسلامي عمق آثار خرابي‌هاي زلزله اين شهرستان را بسيار قابل توجه ارزيابي مي‌كند و مي‌گويد:«تمام روستاهاي غرب تا شرق شهرستان آبدانان به‌ويژه بخش مورموري، روستاهاي سياهگل و آب انار دچار خسارت از 30تا 100درصد شده‌اند. ابنيه، راه‌هاي مواصلاتي، زيرساخت‌ها، مراكز آموزشي، درماني، آب و فاضلاب روستايي، برق و... خسارت جدي ديده‌اند. »
گزارش‌هاي تصويري منتشر شده از خانه‌هاي مسكوني، مغازه‌ها و ادارات نشان مي‌دهد حجم تخريب‌ها بالا بوده و بازسازي منطقه زمان و البته هزينه قابل توجهي لازم خواهد داشت.

زلزله با سختي

چشم بر خسارت مالي مي‌شود بست، اما تحمل سختي‌هاي زندگي پس از زلزله كار آساني نيست. شايد سخت‌تر از ديدن خانه‌هاي خــراب شـده و زندگي‌هاي زير آوار مانده براي مردم زلزله زده، تحمل گرماي 50درجه‌اي هوا باشد.

دردسرهاي زندگي در مورموري

حتي اگر زلزله هم نمي‌آمد، باز زندگي در مورموري دشواري‌هاي خودش را داشت. يكي از دغدغه‌هاي مردم اين منطقه عقرب‌هايي هستند كه سر و كله‌شان در هر جاي زندگي مردم اين منطقه پيدا مي‌شود. فقط در چند سال اخير 4 نفر بر اثر نيش عقرب در كلات مورموري جان باخته‌اند. عقرب‌هاي اين منطقه به‌دليل گرماي بيش از حد هوا بسيار خطرناك هستند و به‌دليل نبود مراكز درماني مناسب و آمبولانس مردم در هنگام عقرب‌زدگي براي درمان به استان‌هاي همجوار مراجعه كنند. آب آشاميدني منطقه نيز هميشه مشكلاتي داشته است. اين موضوع آنقدر جدي هست كه 5 ميليارد ريال از محل اعتبارهاي سفر رئيس‌جمهوري به استان براي حفر يك حلقه چاه عميق در اين مناطق اختصاص يافته است.ولتاژ برق كلات مورموري را هم بايد به اين فهرست اضافه كنيد. پيش از اين فرماندار آبدانان نوسان و ولتاژ پايين برق در منطقه و در بخش مورموري را يك قصه تكراري لاينحل توصيف كرده بود.تگرگ و طوفان هم هر چند وقت يك‌بار زندگي مردم اين منطقه كه بيشترشان كشاورز هستند را دشوار مي‌كند. فقط در يك مورد پس از بارش‌هاي 3هفته‌اي ميزان خسارات واردشده به كشاورزان 100ميليارد ريال برآورد شد.

 

کد خبر 269412

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha