حشمت‌الله فلاحت پیشه: پرونده هسته‌ای ایران یک پرونده حقوقی است که به دلایل مختلف در حوزه سیاسی قرار گرفته و قدرت‌های بزرگ دنیا در برابر این پرونده موضع گرفته‌اند و ازاین‌رو باید حساسیت پرونده هسته‌ای ایران را در این قالب‌بندی ارزیابی کرد.

طبق اساسنامه آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مفاد پيمان‌نامه منع‌گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي يا «ان‌پي‌تي»، ايران كشوري است كه پادمان نظارتي را رعايت كرده و تخلفي مرتكب نشده است. لذا از حق داشتن چرخه كامل فعاليت هسته‌اي (از استخراج اورانيوم تا به كارگيري و استفاده از سوخت هسته‌اي) برخوردار است. اما در حوزه قدرت، موضعي مقابل حق مسلم كشورمان ايجاد شد كه به مقاومت ايران منجر شد. از اين‌رو فعاليت صلح‌آميز هسته‌اي كشورمان خارج از رده قدرت‌ها پيش رفت و در نهايت آنجا كه مقاومت ايراني و فشار طرف‌هاي بيروني به نتيجه دلخواه طرفين نرسيد كار به مذاكرات انجاميد. امروز 11سال مذاكرات به جايي رسيده است كه يك نقشه‌راهي شكل گرفته كه حق و تكليف طرفين را تعريف مي‌كند.

جمهوري اسلامي ايران اين تكليف را پذيرفته كه در فعاليت‌هاي هسته‌اي خود شفافيت كامل را رعايت كند و اتفاقا طبق گزارش‌هاي آژانس به آن نيز عمل كرده است. آن طرف مذاكرات هم 2تكليف را پذيرفته كه يكي جنبه حقوقي است و آن به رسميت شناختن حق هسته‌اي كشورمان است و دوم شكسته شدن تحريم‌هاي غيرقانوني عليه ايران است كه البته در بخش دوم فعلا بازي سياسي ادامه دارد و اميدوار هستيم كه تا پايان مذاكرات، مقاومت غرب شكسته شود و بدون قيد و شرط تحريم‌هاي غيرقانوني عليه كشورمان را لغو كنند.

در جمع كشورهايي كه به فناوري هسته‌اي دست پيدا كرده‌اند، ‌ايران تنها كشوري است كه توانسته به‌صورت خوداتكا به اين فناوري دست پيدا كند. به‌عبارت ديگر ايران خارج از معادلات قدرت و انحصار باشگاه هسته‌اي توانسته به فناوري هسته‌اي دست پيدا كند كه اين موضوع براي همه قدرت‌هاي عضو باشگاه هسته‌اي و حتي براي چين و روسيه كه به ظاهر با ايران دوست هستند، گران تمام‌شده است. چين و روسيه تا امروز در 6 راي‌گيري عليه ايران مشاركت داشته‌اند.

البته عوامل ديگر ازجمله لابي‌هاي ضد‌ايراني مانند لابي صهيونيستي و لابي ارتجاع عرب و... كه با اصل توسعه ايران مشكل دارند با كشورهاي غربي همراه هستند تا اجازه ندهند ايران اهداف چشم‌انداز خود را محقق كند و نگران هستند 11سال ديگر ايران به‌عنوان قدرت اول منطقه خود را معرفي كند.

واقعيت اين است كه فعاليت هسته‌اي، بهانه غرب براي فشار به كشورمان است چراكه شاهديم بسياري از كشورهايي كه از طريق كانال قدرت يا از طريق وابستگي به يكي از كشورهاي عضو باشگاه هسته‌اي به فناوري هسته‌اي دست پيدا كرده‌اند، حتي در حوزه نظامي عملا برنامه خود را پيش مي‌برند. اما ايران كه به‌صورت مستقل به فناوري هسته‌اي دست پيدا كرده با موضع مخالف كشورهاي عضو باشگاه هسته‌اي مواجه شده است.

  • كارشناس مسائل خارجي

 

کد خبر 278901

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha