چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۰
۰ نفر

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی این روزها، شرایط سخت و دشواری را از سر می‌گذراند و درحالی‌که خود را آماده رقابتی نفسگیر در انتخابات پارلمانی می‌کند، ‌اتحادیه اروپا دیروز با حذف نام حماس از فهرست گروه‌های تروریستی و به رسمیت شناختن کشور مستقل فلسطین‌، ضربه‌ای سخت به تلاش‌های نتانیاهو وارد آورد.

اسرائیل

به موازات اين رويداد، فلسطينيان هم پيش‌نويس قطعنامه‌اي را براي پايان اشغالگري‌هاي رژيم صهيونيستي به شوراي امنيت ارائه دادند تا حلقه فشارهاي بين‌المللي بر اين رژيم تنگ‌تر و تنگ‌تر شود.به گزارش مركز اطلاع‌رساني فلسطين، دادگاه حقوق بشر اروپا ديروز در حكمي نام جنبش مقاومت اسلامي فلسطين حماس را از فهرست گروه‌هاي تروريستي اتحاديه اروپا حذف كرد.

ديپلمات‌هاي اروپايي اعلام كردند كه دادگاه حقوق بشر اتحاديه اروپا به‌علت آنكه قرار دادن حماس در فهرست تروريسم براساس معيارهاي قانوني اتحاديه اروپا صورت نگرفته، آن را نقض كرده و نام حماس را از ليست سياه خارج كرده است.دادگاه، اين حكم را بنا به درخواست حماس در سال 2010صادر كرده است. حماس در درخواست خود، در قانوني بودن وجود نام خود در ليست سياه اروپا تشكيك كرده بود. اتحاديه اروپا حماس را در سال 2003و به اتهام حمله به برخي پايگاه‌هاي رژيم صهيونيستي در جريان انتفاضه ملت فلسطين در سال 2000در ليست سياه خود قرار داده بود. دادگاه حقوق بشر هرچند نام حماس را از اين فهرست خارج كرد اما آن را تا زمان درخواست تجديدنظر در آن به‌مدت 3‌ماه در اين فهرست ابقا كرد.

در نخستين واكنش حماس به اين حكم، موسي ابو مرزوق عضو اين جنبش، حكم دادگاه را يك پيروزي براي طرفداران حق ملت فلسطين در مقاومت دانست. در مقابل، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي خواستار ابقاي نام حماس در ليست سياه اروپا شد.
ديروز همچنين پارلمان اروپا در اقدامي ديگر ضربه‌اي شديدتر به نتانياهو وارد آورد و كشور مستقل فلسطين را به‌طور مشروط و اوليه به رسميت شناخت. اين پارلمان، به جاي دعوت از كشورهاي عضو براي به رسميت شناختن فلسطين، تنها به راهكاري ميانه بسنده كرد كه در آن به ضرورت تحقق پيشرفت در روند سازش تأكيد كرد.

پيش از اين، برخي احزاب پيشنهاد رأي‌گيري نماديني را ارائه داده بودند كه براساس آن، 28عضو پارلمان بي‌هيچ قيد و شرطي فلسطين را به رسميت مي‌شناسند. اما راستگراها، ليبرال‌ها و دمكرات‌ها اعلام كردند كه به رسميت شناختن فلسطين بايد بخشي از يك اتفاق‌نظر ميان فلسطين و رژيم صهيونيستي باشد كه از طريق مذاكرات محقق شود. با اين حال، موافقان و مخالفان در پارلمان اروپا اين متن را تصويب كردند كه اروپا كشور فلسطين و راهكار 2 كشور مستقل را به‌صورت اوليه به رسميت مي‌شناسد و بر اين باور است كه اين موضوع بايد به موازات پيشرفت مذاكرات سازش انجام گيرد.

به موازات اين تحول، فلسطينيان به‌رغم فشارها و تهديدهاي آمريكا، در آخرين ساعات روز چهارشنبه پيش‌نويس قطعنامه‌اي را به شوراي امنيت ارائه دادند كه براساس آن، رژيم صهيونيستي بايد در مدت زماني مشخص به اشغالگري‌هاي خود پايان داده، از سرزمين‌هاي فلسطين عقب‌نشيني كند.

پس از آخرين ديدار صائب عريقات مذاكره‌كننده ارشد فلسطينيان با جان كري وزير خارجه آمريكا و بي‌نتيجه ماندن اين نشست پرتنش و طولاني، فلسطينيان تصميم گرفتند پيش‌نويس قطعنامه مشترك عربي- فرانسوي را به شوراي امنيت ارائه دهند. صائب عريقات تصريح كرد كه ديدار با كري بسيار صريح بوده و فلسطينيان تصميم خود را گرفته‌اند. پيش‌بيني مي‌شود كه پيش‌نويس اين قطعنامه مركب از 2 پيش‌نويس عربي و فرانسوي باشد؛ در حال حاضر دوطرف فرانسوي و فلسطيني درحال چانه‌زني براي تدوين پيش‌نويسي واحد هستند. فلسطينيان مي‌گويند كه به جاي پيشنهاد فرانسه در انجام 2 سال مذاكره، بايد صرفا به يك سال بسنده شود و سال دوم به مذاكره درباره خروج رژيم صهيونيستي از سرزمين‌هاي اشغالي اختصاص يابد. با وجود اين، فرانسوي‌ها به موضوع عقب‌نشيني رژيم صهيونيستي اشاره‌اي نكرده‌اند.

در اين ميان‌، جان كري در ديدار با عريقات تهديد كرده كه آمريكا پيش‌نويس قطعنامه آنان را وتو خواهد كرد. كري بر اين نكته اصرار داشته كه چارچوبي زماني براي اشغالگري‌هاي رژيم صهيونيستي تعيين نشود و فلسطينيان يهودي بودن اسرائيل را بپذيرند و پيش‌نويس اين قطعنامه پس از برگزاري انتخابات پارلماني در رژيم صهيونيستي به شوراي امنيت ارائه شود. در مقابل، فلسطينيان تأكيد كرده‌اند درصورت چنين اقدامي، درخواست خود براي پيوستن به دادگاه جنايات بين‌الملل و ديگر نهادهاي وابسته به سازمان ملل را به‌سرعت ارائه خواهند داد.

اين تحولات درحالي روي مي‌دهد كه بنيامين نتانياهو با انگيزه به‌دست گرفتن كرسي‌هاي بيشتري در پارلمان و تشكيل كابينه‌اي قدرتمند، زمينه برگزاري انتخابات زودهنگام را فراهم آورد، اما مجموع اين تحولات در كنار همديگر مي‌تواند باز هم به ائتلافي شكننده و ناپايدار و در نتيجه به كابينه‌اي باز هم ائتلافي و پرتنش منجر شود.

کد خبر 281414

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha