یکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۶
۰ نفر

حجت‌الله جودکی: با حمله اخیر به نظامیان مصر در منطقه سینا، موضوع عاملان این حمله که خود را انصار‌بیت‌المقدس می‌نامند، جدی و بحرانی شده‌است.

بحث انصار بيت المقدس در شبه‌جزيره سينا مسئله امروز نيست بلكه سابقه‌اي حدودا 20 تا 25ساله دارد اما با توجه به مطرح شدن بحث داعش اين مسئله امروز پر رنگ شده است. اسرائيل در جنگ 1967اين شبه جزيره را تحت اشغال خود درآورد. در جنگ 1973مصر نتوانست اين صحرا را بازپس گيرد تا اينكه پس از قرارداد كمپ ديويد، ‌صحراي سينا پس گرفته شد. اسرائيلي‌ها در زمان اشغال اين صحرا، اماكن گردشگري و توريستي در آن ايجاد كردند نظير شرم الشيخ و دهب. پس از آن، مصر از اين اماكن توريستي بهره‌برداري و توريسم را تقويت كرد. همزمان در صحراي سينا، قبايلي معروف به بدو يا همان بدوي زندگي مي‌كنند.

در اين بين، هرچند شركت‌هاي گردشگري در سينا سرمايه‌گذاري كردند اما از نيروهاي محلي در اين امر استفاده نكردند. اين امر باعث فقير ماندن ساكنان سينا شد و اين ساكنان نه از نفت و گاز و نه از توريسم آن بهره‌اي نبردند و هرچند اعتراض كردند اما نتيجه‌اي نگرفتند. بنابراين منطقه سينا همواره منطقه‌اي ملتهب و دردسرآفرين ماند. سلاح‌هاي فراواني از جنگ‌هاي 1967و 1973بجامانده بود و اين ساكنان به راحتي قادر به تأمين سلاح و مواد منفجره بودند. از سوي ديگر، دولت مصر بنا به قرارداد كمپ ديويد مجاز به اعزام ارتش دراين منطقه نيست و صرفا نيروهاي پليس در آن حضور دارند. بنابراين دولت توان تسليحاتي و نظامي فراواني در مقابله با اين معترضان و گروه‌هاي مسلح ندارد. در اين ميان، اسرائيلي‌ها همواره به دقت مرزها را رصد مي‌كنند و همواره با قبايل بدوي ارتباط‌هايي داشته‌اند وآنها را زيرنظر دارند.

اما در ماجراي روزهاي گذشته، اسرائيل بيشترين سود را مي‌برد زيرا داعش اساسا براي مبارزه با اسرائيل تأسيس نشده است و هدف‌هاي آن كاملا مشخص است. اكنون اگر چه داعش در منطقه سينا حضور تشكيلاتي ندارد اما به لحاظ اهداف با مردم سينا هم‌جهت است. در واقع ارتباط داعش با اين معترضان ارتباطي ارگانيك نيست بلكه صرفا به لحاظ تبليغاتي و فكري با داعش هم‌جهت هستند. در حقيقت گروه‌هايي نظير انصار بيت المقدس براي آنكه پوشش حمايتي داشته باشند خود را ولايت سينا و تابع داعش اعلام كرده‌اند. انصار بيت المقدس در حقيقت اعتقادي به مسئله فلسطين و بيت‌المقدس ندارند اما براي آنكه اين نام كاربردي برايشان داشته باشد از آن استفاده مي‌كنند. اين جنگ ادامه خواهد يافت زيرا سيستم اقتصادي مصر فاسد است و قادر به مبارزه با رشوه خواري نيست و نمي‌تواند عدالت اقتصادي به‌وجود آورد. اگر دولت مصر بتواند فقرزدايي كرده و اشتغال ايجاد كند، مي‌توان به برطرف شدن اين مسائل اميدوار شد.

  • كارشناس مسائل مصر
کد خبر 286037

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha