یکشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۲
۰ نفر

موژان اردانی: همین حالا هر جا که هستید نگاهی به اطرافتان بیندازید، مثلا در واگن مترو، اتوبوس، محل کارتان، در خانه یا هزار و یک جا که در این لحظه می‌توانید در آن باشید.

اپلیکیشن

 حالا توجه كنيد كه چند نفر در اين محيط سرگرم گوشي‌هاي هوشمند خود هستند؟ مطمئنا تعدادشان كم نيست. چندسالي مي‌شود كه استفاده از اين گوشي‌ها در كشورمان همه گير شده. با ظهور اين نسل از تلفن‌هاي همراه، توليد اپليكيشن‌هاي موبايل هم در ايران روز‌به روز افزايش پيدا كرده تا جايي كه مي‌شنويم به رقمي حدود ۲۵ هزار اپليكيشن رسيده‌است. اين بازار كه منبعي براي كسب درآمد بسياري از افراد شده در حال پيشرفت است و سود فروش بعضي از اپليكيشن‌ها به اندازه‌اي است كه مي‌تواند هر سرمايه‌گذاري را وسوسه كند. اما دقت كنيد كه اين بازار هم مثل كسب و كارهاي ديگر فرصت‌ها و تهديد‌هايي دارد كه لازم است در مورد آنها بيشتر بدانيم. ما براي گرفتن اطلاعات در اين زمينه گپي با آرش خوئيني و سروش جاودان زده‌ايم كه نزديك به 3سال است در اين حيطه مشغول فعاليت هستند.

  • غنيمت بشمارش

تولد اپليكيشن‌هايي كه در واقع بازاري براي خريد و فروش اپليكيشن‌هاي ديگر هستند فرصت خوبي را در اختيار توليد‌كنندگان اين محصولات نرم‌افزاري گذاشت. نمونه موفق اين اپليكيشن‌ها از لحاظ درآمد، كافه‌بازار براي سيستم عامل اندرويد و سيبچه براي كاربران آي‌او اس است. مزيتي كه اين ماركت‌ها دارند اين است كه چون با بانك‌هاي داخلي كار مي‌كنند پرداخت‌ها خيلي راحت انجام مي‌شود و شما به‌عنوان سازنده محصول از اين بابت خيال‌تان راحت خواهد بود. از طرفي اگر مثلا دانشجوي كامپيوتر هستيد و برنامه‌نويسي هم مي‌دانيد و قادر به ساخت يك اپليكيشن هستيد، مي‌توانيد از طريق اين ماركت‌ها منبع در‌آمدي از فروش محصول خود داشته‌باشيد؛ به اين صورت كه پس از ساخت اپليكيشن به سايت اين بازارها مراجعه كرده و يك حساب كاربري براي خودتان ايجاد مي‌كنيد و با اسكن كردن مداركي مثل كارت ملي خود، امكاني در اختيار شما گذاشته مي‌شود كه محصول خود را در آنجا قرار دهيد و قيمتي براي آن تعيين كنيد. در ابتدا قرار نيست پولي به اين ماركت‌ها بپردازيد اما معمولا ۳۰ درصد از فروش به اضافه ۸ درصد ماليات ارزش افزوده از شما كسر مي‌شود. توجه كنيد كه در خارج از كشور اين امكان براي توليد‌كنندگان به اين صورت نيست و آنها موظف هستند مبلغي را به‌عنوان حق عضويت نيز بپردازند. پس بهتر است از اين فرصت بهره ببريد.

  • يك ايده، چند؟

ايده به‌خودي خود در اين حيطه خاص ارزش چنداني ندارد چون كم پيش مي‌آيد ايده‌اي به ذهن شما برسد كه پيش از اين در داخل يا خارج از كشور اجرا نشده‌باشد. اگر صرفا ايده‌اي براي توليد يك اپليكيشن داشته‌باشيد احتمال كمي مي‌رود كه بتوانيد سرمايه‌گذاري را جذب كنيد. اين موضوع در مورد جذب برنامه‌نويس‌ها براي پياده‌سازي ايده شما نيز صدق مي‌كند، زيرا زمان براي اين افراد بسيار باارزش است و كمتر كسي صرفا براي يك ايده خام وقت مي‌گذارد. مگر اينكه شما مثلا تخصصي مرتبط با طراحي يك اپليكيشن داشته‌باشيد، آن زمان است كه امكان دارد بتوانيد تيمي را براي اجراي ايده‌ خود دور هم جمع كنيد. توجه كنيد ايده‌هاي زيادي بوده‌اند كه در ابتدا خيلي خوب و كاربردي به‌نظر مي‌رسيدند اما زماني كه اجرا شدند به جايي كه بايد نرسيدند، در مقابل ايده‌هايي هستند تكراري يا دست‌ چندم‌ اما وقتي پياده‌سازي شده‌اند، نتايج بسيار خوبي حاصل شده‌. براي مثال كافه‌بازار يكي از موفق‌ترين استارت‌آپ‌هاي ايران است كه ايده‌اش نو نيست اما توانسته پيشرفت كند. پس در اين بازار، تنها گرفتن يك ايده در دست و افتادن در اين مسير كافي نيست.

  • مخاطب را درياب

شناخت مخاطب از آن كارهاي مهمي است كه بايد حتما به آن توجه كرد. مثلا اگر قرار است بازي‌اي طراحي كنيد بايد نكاتي مثل ميانگين هوش، جنسيت، سن و از اين قبيل مشخصات را دخيل كنيد. معمولا اپليكيشن‌هايي كه با درنظر گرفتن ويژگي‌هاي مخاطب ايجاد مي‌شوند درآمدزاتر هستند و فروش خوبي دارند اما ممكن است از لحاظ طراحي و برنامه‌نويسي، براي خود برنامه‌‌نويس آنقدر ارزشمند نباشند زيرا توليد آن زحمت زيادي نمي‌برد. براي فردي كه با عشق وارد اين حيطه شده گاهي ساختن يك اپليكيشن پيچيده كه فروش چنداني هم ندارد جذاب‌تر است. اين نوع برنامه‌ها، برنامه‌نويس را به چالش مي‌كشند و او را به وجد مي‌آورند هر چند سود چشمگيري نداشته‌باشند. آقاي جاودان درباره توجه به ويژگي‌هاي مخاطب از تجربه‌اش در توليد يك بازي مي‌گويد، كه يك نمونه خارجي هم دارد، شما شاخه‌اي را مثل رياضي يا اطلاعات عمومي انتخاب مي‌كنيد و منتظر مي‌مانيد كه فرد ديگري هم كه همزمان با شما اين شاخه را انتخاب كرده وارد بازي شود، حالا شما 2نفر در مقابل هم قرار مي‌گيريد و بايد سؤالاتي را پيرامون موضوع انتخابي خود پاسخ دهيد. تيم طراحي اين اپليكيشن دسته‌بندي موضوع‌ها و سؤالات در اين بازي را با توجه به جامعه‌آماري ايران و سطح دانش و اطلاعات عمومي آنها طراحي كرده‌اند كه از اين لحاظ با همتاي خارجي‌اش تفاوت دارد.

  • تعداد دانلود بيشتر، اطمينان بيشتر

براي پيدا كردن اپليكيشن‌هايي كه بيشترين خواهان را دارند كافي است گشتي در ماركت‌هاي داخلي و خارجي اين برنامه‌ها بزنيد تا از روند افزايشي يا كاهشي تعداد كاربران آنها مطلع شويد. ممكن است اين كار به شما در تصميم‌گيري براي توليد يك اپليكيشن كمك زيادي كند. مثلا در خصوص بعضي اپليكيشن‌هاي خارجي كه تعداد زيادي از كاربران را درگير كرده، بسياري از كاربران ايراني از دانش انگليسي كافي براي استفاده از آن برخوردار نيستند. شما مي‌توانيد از اين فرصت با اطمينان به تعداد كاربران يا مشتريان استفاده كنيد و اپليكيشني براي توضيح اين اپليكيشن به زبان فارسي بسازيد. در چنين وضعيتي شما نگراني زيادي درباره جذب كاربر نخواهيد داشت زيرا از قبل تعداد آنها را تخمين زده و با توجه به آن اقدام به توليد كرده‌ايد. علاوه بر اين، داشتن چنين آمار‌هايي در جذب سرمايه‌گذار نيز به كمك شما مي‌شتابد، زيرا در اين شرايط دچار ترديد كمتري در ميزان سود‌دهي خواهند‌شد.

  • پاشنه‌هاي آشيل ساخت اپليكيشن

در اين حوزه 2دليل عمده براي شكست وجود دارد؛ اول كمبود نيروي انساني متخصص است؛ كساني كه واقعا در اين كار خبره باشند و از چالش‌ها سربلند بيرون بيايند. با توجه به نياز بازار تعداد اين نيروها خيلي زياد نيست. منظور از نيروي انساني براي توليد يك اپليكيشن، تنها برنامه‌نويس نيست بلكه حضور افرادي متخصص مثلا در حوزه گرافيك در تيم توليد با اهميت است، زيرا امكان دارد شما بخواهيد اپليكيشني طراحي كنيد كه گرافيك بالايي داشته باشد و كاربر لذت بيشتري از محيط آن ببرد. مورد دوم نداشتن يك برنامه كسب و كار در يك تيم است؛ كار برنامه‌نويس، كدنويسي است اما فروش محصول و راضي نگه‌داشتن مشتري در تخصص او نيست. بسياري از ايده‌ها بوده‌اند كه از نظر فني هم خوب اجرا شده‌اند اما شكست خورده‌اند و اين به‌دليل نداشتن يك برنامه منسجم كسب و كار و نبود ديد تجاري در تيم بوده‌است.

  • توصيه‌اي از زبان نيروي جوان

آرش خوئيني و سروش جاودان به‌عنوان 2برنامه‌نويس كه در حوزه اپليكيشن تجربه‌هايي كسب كرده‌اند مي‌گويند توليد يك اپليكيشن به‌طور مستقل اين روزها ذهن هر برنامه‌نويسي را مشغول كرده‌است كه به‌دنبال آن فضايي ايجاده شده كه نيروهاي جوان چشم‌بسته براي توليد اقدام مي‌كنند و در نهايت شكست مي‌خورند. در اين راه بايد تمام جوانب را درنظر بگيريد و سعي كنيد اسير جو حاكمي كه در هر حرفه‌اي ممكن است وجود داشته‌باشد نشويد. بهتر است سنجيده قدم برداريد و در اين حرفه به درجه‌اي از اعتبار برسيد كه بتوانيد يك تيم خوب جمع كنيد و در آن زمان با اطمينان توليد را راه بيندازيد. در اين صورت حتي اگر شكست هم بخوريد چون با نيروي متخصص كار كرده‌ايد مطمئنا چيز‌هاي زيادي خواهيد آموخت.

  • انواع كسب درآمد از توليد اپليكيشن

مي‌توانيد يك اپليكيشن را براي فروش در يك ماركت قرار دهيد. در چنين روشي هر كاربر براي دانلود آن بايد هزينه‌اي را بپردازد كه پس از پرداخت، با كسر درصدي از آن، بقيه‌اش به شما تعلق مي‌گيرد. روش ديگر اين است كه شما يك اپليكيشن را به‌صورت رايگان در اختيار كاربران قرار دهيد و آنها براي استفاده از امكانات اضافه‌اي كه براي آن محصول تعريف شده، موظف به پرداخت هزينه‌اي مي‌شوند. ممكن است شركت‌ها يا سرمايه‌گذاران مختلف به شما به‌عنوان يك نيروي متخصص براي توليد يك برنامه سفارشي بدهند كه در اين صورت شما با تنظيم يك قرارداد مبلغي را براي آن دريافت خواهيد كرد.

  • هزينه‌هاي توليد و پس از آن

درصورتي كه سرمايه‌گذار تخصصي در توليد اپليكيشن نداشته‌باشد بايد هزينه‌اي را براي استخدام نيروي انساني بپردازد. عمده هزينه‌ها در روند توليد يك برنامه به هزينه بازاريابي اختصاص دارد. براي پيشرفت سريع فروش و جذب مشتري بايد مبلغي را براي تبليغات كنار گذاشت. توجه كنيد همين كه شما اپليكيشني را در ماركت قرار دهيد به نوعي تبليغ به‌حساب مي‌آيد، زيرا در واقع مثل ويتريني است كه شما محصول خود را در آن نمايش مي‌دهيد كه اين كار براي شما خرج چنداني برنمي‌دارد. اما اگر كسي بودجه بيشتري داشته‌باشد مي‌تواند با گذاشتن تبليغ در سايت‌ها و اپليكيشن‌هاي ديگر روند بازاريابي را تسريع كند. هزينه‌اي كه بعضي توليدكنندگان به آن توجهي نمي‌كنند، هزينه پيشرفت و نگهداري يك اپليكيشن است. هرگز نمي‌توان گفت با پرداخت هزينه‌هايي مثل نيروي انساني و تبليغات، ديگر از شر هزينه‌ها خلاص شده‌ايد و قرار است فقط سود كنيد بلكه پس از توليد و فروش اپليكيشن بايد مراقب مسائلي چون ريزش كاربران باشيد، مثلا با پرداخت مبالغي براي توليد نسخه‌هاي به‌روز، آنها را راضي نگه‌داريد و از افت تعداد جلوگيري كنيد.

کد خبر 302811

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha