سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
هشدار كارشناسان:
ايدز،مسافران نوروزي خارج از كشور را تهديد مي كند
مسافران نوروزي از رفتارهاي پرخطر بپرهيزند و در صورت مشكوك بودن به رفتار خود پس از سفر داوطلبانه آزمايش ابتلا به ايدز بدهند
000915.jpg
گروه اجتماعي: الگوي شيوع ايدز در ايران در حال تغيير است.
ايدز در ايران ابتدا در بين معتادان تزريقي مواد مخدر گسترش پيدا كرد و هم اكنون نيز معتادان بيشترين افراد مبتلا به اين بيماري در بين ۹ هزار و ۸۰۰ نفر بيمار ايدزي كشور هستند، اما شواهد حكايت ازآن دارد كه اكنون الگوي شيوع ايدز از معتادان به سمت افراد داراي روابط غير ايمن جنسي تغيير جهت داده است.
اين گزارشها حاكي است الگوي جديد شيوع ايدز بر اثر تماس و ارتباط توريست هاي ايراني با كشورهاي همسايه به كشور منتقل مي شود. گزارش امروز صفحه اجتماعي (۶) همشهري ضمن بررسي چند و چون اين موضوع به مسافران نوروزي به كشورهاي همسايه در اين مورد هشدار مي دهد.
۱۰ ميليارد ريال اعتبار براي مبارزه با ايدز اختصاص يافت
گروه اجتماعي-مريم غفاري: به دنبال افزايش متقاضيان سفرهاي نوروزي به خارج از كشور آموزش اصول پيشگيري از ايدز ضروري است.
دكتر كيانوش كمالي، متخصص عفوني و كارشناس اداره ايدز وزارت بهداشت در گفت وگو با همشهري گفت: آزمايش، كنترل و قرنطينه مسافران بعد از بازگشت از سفر فاقد ارزش است و اين سياست غربالگري مورد تأييد نمي باشد و دنيا به انجام آزمايش اجباري HIV اعتقادي ندارد چون اين ويروس در صورت وارد شدن به بدن افراد ممكن است تا ۶ ماه هم طول بكشد تا بروز كند.
وي افزود: توصيه ما به مسافران اين است كه اصول پيشگيري را آموزش ببينند و در صورت عدم آگاهي با دفاتر مشاوره، اطلاعات لازم را كسب كنند ضمن اين كه سعي كنند رفتاري پرخطر و خارج از چارچوب نداشته باشند.
دكتر كمالي در ادامه گفت: اگر افرادي احياناً رفتاري پرخطر داشته اند (اعتياد تزريقي- رفتار جنسي) بايد بعد از سفر به طور داوطلبانه آزمايش دهند و در صورت مشكوك بودن پيگير درمان خود باشند.
وي در پاسخ به اين سؤال كه كشورهاي پيشرفته آيا سياستي براي كنترل مسافران خود دارند گفت: در برخي كشورها براي مهاجراني كه به دنبال گرفتن اقامت هستند، آزمايش HIV ضروري است ولي براي مسافران لازم نمي دانند ضمن اين كه سازمان بهداشت جهاني نيز فرمول ثابتي براي آن ندارد.وي افزود: اين امر چون ارتباط مستقيم با رفتار فرد دارد كنترل نيز دست خود مسافران و توريست هاست كه چقدر به سلامت خود اهميت مي دهند؛ ممكن است فردي به آفريقا سفر كند (كه آلوده ترين جاي دنيا به لحاظ ابتلا به ايدز مي باشد) ولي آلوده نشود.
وي در پاسخ به اين سؤال كه در بعضي مناطق مثل امارات متحده عربي و تايلند و... كه براساس گفته دكتر گويا، رئيس مركز مديريت بيماري ها آمار مبتلايان را اعلام نمي كنند ولي متقاضيان سفر به اين كشورها نيز زياد است، وزارت بهداشت چه برنامه اي دارد؟ گفت: مهم ترين اصل در كنترل و پيشگيري اين بيماري رعايت شعار جهاني ايدز (A,B,C) مي باشد كه الفباي پيشگيري از ايدز ناميده مي شوند و عبارتند از خويشتنداري، وفادار بودن به همسر و استفاده از كاندوم.براساس اين گزارش، بيش  از ده  ميليارد ريال  براي  مبارزه  با بيماري  ايدز به  وزارت  بهداشت، درمان  و آموزش  پزشكي  اختصاص  يافت .
همچنين رئيس  مركز مبارزه  با بيماريهاي  ايدز وزارت  بهداشت ، درمان  و آموزش  پزشكي  گفت: براي  سال  آينده  ۷۰ ميليارد ريال  بودجه  درخواست  كرديم  كه  اميدواريم  سازمان  برنامه  و بودجه  با اختصاص  اين  رقم  موافقت  كند.
براساس اين گزارش، مينو محرز، عضو كميته كشوري مبارزه با ايدز گفت: رشد ابتلا به ايدز در سه ماه گذشته به ۱۰ برابر ميزان قبلي رسيده و در صورت بي توجهي به آگاه سازي عمومي اين رشد به صورت تصاعدي تا ۱۰۰ برابر در سال آينده افزايش مي يابد.عضو كميته كشوري كنترل بيماري ايدز افزود: شيوع بيماري ايدز در همه كشورها رشد تصاعدي داشته است و اساساً ماهيت اين بيماري چنان است كه به سرعت بر اثر تماس جنسي منتقل مي شود بنابر اين نبايد با اعلام آمار ۷۵۰۰ نفري مبتلايان به ويروس اين بيماري و مقايسه آن با جمعيت ۷۰ ميليوني دلخوش باشيم.
وي گفت: تعداد هفت هزار بيمار مبتلا به ويروس HIV در كشور اندك به نظر مي رسد اما تجربه كشورهاي ديگر نشان مي دهد كه بايد منتظر يك انفجار ناگهاني در مورد تعداد مبتلايان به ويروس HIV در كشور باشيم زيرا بيماري ايدز در همه دنيا به صورت ناگهاني و انفجاري گسترش يافته است.سيستم گزارش دهي مناسبي از اين بيماري در كشور وجود ندارد و هنوز نماي واقعي مبتلايان اين بيماري را در كشور در اختيار نداريم.
وي گفت: بيماري ايدز در بسياري از كشورهاي منطقه و به خصوص كشورهاي آسياي جنوب شرقي به سرعت در حال رشد است اما هنوز بسياري از كشورهاي همسايه ما به خصوص كشورهاي عربي چشمان خود را نسبت به اين پديده جهاني بسته اند و همچنان سياست انكار را در پيش گرفته اند در حالي كه اين نوع برخورد، بدترين شيوه مقابله با اين معضل جهاني است.
محرز افزود: فقر اقتصادي و اجتماعي و بي بند و باري هاي اخلاقي مهم ترين عوامل گسترش بيماري ايدز در دنياست و با توجه به اين كه آمار معتادان كشور ما
۵ درصد بيشتر از استاندارد جهاني است وبا توجه به شيوع بي بندوباري هاي اخلاقي در ميان آنان به شدت با افزايش ميزان ايدز در آينده مواجه مي شويم.
محمد مهدي گويا نيز در اين باره گفت: يكي از مهم ترين مسايل مورد توجه در برنامه ريزي استراتژيك جوانان و نوجوانان برخورد با مسأله ايدز است. براساس مقايسه اي كه بين سال هاي ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۲ انجام گرفته، ميزان مبتلايان به ايدز در كشورهاي شوروي سابق، اروپاي شرقي و آسياي ميانه بيشترين افزايش و در كشورهاي آمريكايي و اروپاي غربي، كمترين ميزان را داشته اند.
گويا با اشاره به اين كه مطابق برنامه ريزي جهاني، آمار مبتلايان به بيماري ايدز بايد تا سال ۲۰۱۰ ، ۲۵ درصد كاهش يابند، گفت: اين كار به يك عزم ملي نياز دارد و ساير دستگاه ها از جمله آموزش و پرورش، سازمان ملي جوانان و جمعيت هلال احمر بايد در اين زمينه همكاري لازم را داشته باشند.

يك هزار و ۱۰۰ مدرسه تحت پوشش برنامه  هاي پيشگيري از اعتياد
هر مدرسه ۲۰۰هزار تومان اعتبار براي
طرح پيشگيري از اعتياد دريافت مي  كند
ايلنا: كارشناس مسئول گروه پيشگيري از اعتياد در محيط  هاي آموزشي بهزيستي، اعلام كرد: در سال ،۸۳ تنها يك هزار و ۱۰۰ مدرسه تحت پوشش برنامه  هاي پيشگيري از اعتياد بهزيستي قرار داشتند كه اين رقم بسيار ناچيز است.
محمد بينازاده، ضمن اعلام اين مطلب افزود:  در طرح پيشگيري از اعتياد مدارس، حدود ۴۰۰ هزار دانش  آموز، ۸۰۰ هزار نفر از والدين دانش  آموزان و ۵۰ هزار نفر از كاركنان مدارس تحت آموزش  هاي لازم قرار گرفته  اند.وي افزود: طرح مذكور در تمام مدارس دخترانه و پسرانه و همه مقاطع تحصيلي اجرا مي  شود.به گفته بينازاده طرح اجتماع محور پيشگيري از اعتياد، در تمام محيط  هاي آموزشي اجرا مي  شود و از امسال حدود ۳۰ دانشگاه نيز تحت پوشش طرح مذكور قرار گرفته  اند.وي، با اشاره به جامعيت طرح، گفت: قصد داريم در سال  هاي آينده طرح مذكور را در مهدهاي كودك و پيش  دبستاني  ها نيز اجرا كنيم.
كارشناس مسئول بهزيستي، با اشاره به هزينه اجراي طرح، يادآور شد: اجراي طرح پيشگيري از اعتياد در محيط  هاي آموزشي هزينه بر است كه بخشي از هزينه را بهزيستي و بخش ديگر را آموزش و پرورش مي  پردازد.وي خاطرنشان كرد: بهزيستي براي هر مدرسه، ۲۰۰ هزار تومان در نظر گرفته است كه به دليل كمبود منابع برخي هزينه  ها را والدين دانش  آموزان تامين مي  كنند.بينازاده معتقد است؛ اجراي برخي طرح  ها مثل پر كردن اوقات فراغت دانش  آموزان، اجراي برنامه  هاي تفريحي، اردويي و غيره بسيار هزينه بالايي دارد كه خانواده  ها آن را متقبل مي  شوند.وي افزود: برنامه پيشگيري از اعتياد اجتماع محور، با توجه به شرايط زندگي و بومي افراد ساكن در استان  ها طراحي مي  شود و الزامي به يكسان بودن برنامه در سراسر كشور نيست.

آئين نامه اجرايي ماده ۱۳قانون جامع حمايت
از حقوق معلولان به دستگاه هاي ذي ربط ابلاغ شد
گروه اجتماعي: آئين نامه اجرايي ماده سيزده قانون جامع حمايت از حقوق معلولان در تاريخ بيست و هفتم دي ماه گذشته در جلسه هيأت وزيران و به پيشنهاد مشترك وزارت دادگستري و سازمان بهزيستي كشور به تصويب رسيد.
ماده سيزده اين قانون آمده است: «سازمان بهزيستي كشور موظف است با ايجاد ساز وكار مناسب، نسبت به قيموميت افراد معلول اقدام نمايد. دادگاهها موظفند در نصب و يا عزل قيم افراد معلول صرفاً  از طريق سازمان مذكور عمل و مبادرت به صدور حكم نمايند.» آئين نامه اجرايي اين ماده از قانون جامع حمايت از معلولان در ۹ ماده و ۵ تبصره به شرح و تبيين راهكارهاي اجرايي اين ماده مي پردازد كه در بيست و چهارم بهمن ماه گذشته جهت اجرا به كليه دستگاههاي ذيربط ابلاغ شد و سازمان بهزيستي كشور نيز جهت اجراي دقيق مفاد آئين نامه مذكور طي بخشنامه اي به بهزيستي استانهاي كشور تمهيدات لازم را انديشيده است.
گفتني است قانون جامع حمايت از حقوق معلولان در جلسه علني روز چهارشنبه شانزدهم ارديبهشت ماه ۱۳۸۳ مجلس شوراي اسلامي در ۱۶ ماده و ۲۳ تبصره تصويب شد و بدون ارائه نظر از سوي شوراي نگهبان قانون اساسي در مورخ ششم خرداد ماه ۱۳۸۳ به دفتر رياست جمهوري ارسال و در تاريخ هفدهم خرداد ماه همان سال از سوي رياست جمهوري به كليه نهادها، سازمانها و وزارتخانه هاي ذيربط جهت اجرا ابلاغ شد.در ماده يكم اين قانون آمده است:دولت موظف است زمينه هاي لازم را براي تأمين حقوق معلولان فراهم و حمايتهاي لازم را از آنان به عمل آورد. در ساير مواد آن،كليه وزارتخانه ها، سازمانها، مؤسسات، شركت هاي دولتي و نهادهاي عمومي و انقلابي موظفند جهت تأمين حقوق معلولان و رفاه شهروندي آنان اقدامات لازم شامل؛ گسترش، تأمين و تحويل خدمات توانبخشي، حمايتي، آموزشي، حرفه آموزي، استخدام و اشتغال، احداث واحدهاي توليدي، امور فرهنگي، مناسب سازي فضاي شهري، گسترش انواع بيمه هاي خدمات درماني، استفاده از خدمات حمل و نقل شهري و برون شهري نيمه بهاي دولتي (هواپيما، قطار، اتوبوس و ...) تأمين مسكن، معافيت از انجام خدمت وظيفه عمومي و... را انجام دهند.

طرح ادغام وزارتخانه هاي رفاه و بهداشت لغو شد
فارس: معاون حقوقي، مجلس و منابع انساني وزير رفاه و تأمين اجتماعي گفت: به دستور رئيس جمهور طرح پيشنهادي ادغام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و تشكيل وزارت سلامت و رفاه اجتماعي، از دستور كار شوراي عالي اداري خارج مي شود .
طاهر موهبتي ضمن تأييد ارائه پيشنهاد ادغام بخش بهداشت و درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي به شوراي عالي اداري در قالب طرح تشكيلات كلان دولت، افزود: براساس ماده (۱۳۷) قانون برنامه چهارم توسعه، سازمان مديريت و برنامه ريزي كشور ملزم شده است طي مدت ۶ ماه ساختار نويني براي تشكيلات اداري دولت، تدوين كند.
وي در ادامه گفت: پيش نويس اين طرح هم اكنون به شوراي عالي اداري ارائه شده و براساس آن قرار است تعداد وزارتخانه ها كاهش يابد.
معاون حقوقي، مجلس و منابع انساني وزير رفاه و تأمين اجتماعي افزود: يكي از پيشنهادها براي اصلاح ساختار اداري تشكيلات دولت، تفكيك وظايف آموزش و بهداشت و درمان وزارت بهداشت از يكديگر و ادغام وظايف بهداشت و درمان در وزارت رفاه و تأمين اجتماعي و تشكيل وزارت رفاه و سلامت است.

سرپرست كميته امداد امام:
مستمري بگيران دو برابر حقوق اسفند عيدي مي گيرند
واحد مركزي خبر: سرپرست كميته امداد امام خميني (ره) اعلام كرد به همه مستمري بگيران تحت پوشش اين نهاد عيدي داده مي شود.سيد رضا نيري تعداد مستمري بگيران تحت پوشش كميته امداد را چهار ميليون و ۳۰۰ هزار نفر ذكر كرد و گفت براساس مصوبه شوراي عالي اين كميته به هريك از مستمري بگيران دو برابر مستمري اسفند عيدي تعلق مي گيرد.وي همچنين تصريح كرد امسال علاوه بر عيدي به خانواده هاي تحت پوشش كالاهاي يارانه اي پرداخت مي شود.

عضو كميسيون تلفيق مجلس:
عملكرد ضعيف مركز امور مشاركت زنان
موجب كاهش بودجه آن شد
مهر: عضو كميسيون تلفيق مجلس با اشاره به كاهش بودجه مركز امور مشاركت زنان گفت:اين مركز تاكنون عملكرد موفق و خوبي در ابعاد مختلف نداشته به همين دليل اعضاي كميسيون فرهنگي تصميم گرفتند بودجه مركز را كاهش دهند.
سيد احمد رسولي نژاد با بيان اين مطلب گفت: رسيدگي به بودجه مركز امور مشاركت زنان در كميسيون تلفيق ادامه دارد و تا پايان اين هفته تكليف بودجه هاي مراكز و دستگاههاي مختلف مشخص مي شود و شنبه هفته آينده نيز بودجه نهايي آماده شده به صحن علني مجلس مي رود.
وي افزود: با تصويب مصوبه كميسيون فرهنگي مبني بر كاهش بودجه مركز مشاركت زنان و همچنين با توجه به اهداف مجلس هفتم كه جلوگيري از ريخت و پاش هاي بيهوده و هزينه هاي غير ضروري است اعتبار اختصاص يافته به مركز كاهش يافت.

با توجه به رشد ۱۱درصدي حوادث شغلي
نظارت مستمر و استانداردسازي محيط كار ضروري است
گروه اجتماعي: آمار حوادث شغلي نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ ‎/ ۱۱ دهم درصد رشد داشته كه اين امر بر ضرورت نظارت مستمر و استانداردسازي محيط كار از سوي وزارت بهداشت و درمان، تأكيد جدي دارد.
مهران ذوالفقاري رئيس گروه تخصصي بهداشت حرفه اي و طب كار سازمان تأمين اجتماعي در گفتگو با ايسنا بيشترين ميزان حادثه اتفاق افتاده در اين مدت را مربوط به «دست» و «انگشتان دست» عنوان كرد و افزود: ۴ هزار و ۲۷۱ حادثه شغلي مربوط به اين اعضا در ۶ ماهه اول سال جاري اتفاق افتاده كه اين رقم نسبت به سال گذشته ۴/۱۳ درصد رشته داشته است.
وي تصريح كرد: همچنين بيشترين ميزان حادثه در ۶ ماهه اول سال ۸۳ مربوط به صنايع فلزي است كه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد رشد را نشان مي دهد.
ذوالفقاري بيشترين علت حوادث را سقوط و لغزندگي دانست و گفت: با توجه به اين كه بيشترين موارد حادثه شغلي در گروه سني ۲۵ تا ۲۹ سال اتفاق افتاده است، (سن شروع به كار اغلب افراد) كه متأسفانه به دليل عدم ارائه آموزش هاي لازم مسايل ايمني و انجام نشدن معاينات كامل پزشكي و نيز عدم رعايت تناسب شغلي حوادث شغلي، اغلب در اين گروه سني روي مي دهد، چنانچه ۳۰ درصد ازكارافتاده ها زير ده سال، حق بيمه پرداخت كرده اند و حدود ۱۵ تا ۲۰ درصد حوادث شغلي مربوط به بيمه شدگاني با يك سال سابقه كار بوده است.

اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |