سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
نسل تازه حافظه هاي كامپيوتري چگونه هستند
گروه انفورماتيك: حافظه هاي كامپيوتري گرچه فشرده تر شده اند و اطلاعات بيشتري را در خود جاي داده اند، اما باز هم طراحان و سازندگان اين قطعات، راضي نيستند و از
هم اكنون به فكر توليد نسل بعدي حافظه هاي كامپيوتر و حتي نسل بعد از آن هستند.
به گزارش بي بي سي، شيوه ها و ابزارهاي رايج ذخيره اطلاعات، همگي در حال تغيير هستند تا با نيازهاي ما تطبيق پيدا كنند؛ براي مثال، نسل تازه ديسك هاي نوري كه به تازگي به بازار عرضه شده اند، تا ۲۵ گيگابايت ظرفيت دارند، اما در همين حال، كارشناسان به دنبال يافتن جايگزيني هستند كه ظرفيتي بيش از اين داشته باشد.
پيتر توروك از ايمپريال كالج لندن مي گويد: «ديسك هاي بلو _ ري، نسل بعدي حافظه هاي كامپيوتري، پس از ظهور دي وي دي هستند. اين ديسك ها قادر خواهند بود در هر لايه ۲۵ گيگابايت اطلاعات را ذخيره كنند.»اما او حتي اين ميزان را كافي نمي داند.
كوچك و زيبا
آدريان مارس، آينده شناس، كه در زمينه ترسيم آينده جهان مطالعه مي كند، مي گويد: «هدف غايي بشريت رسيدن به همان سطح تكاملي است كه در بدن انسان ديده مي شود؛ جايي كه هر مولكول به تنهايي كاركرد محسوسي را انجام مي دهد.»
او به همين دليل، روش تازه شركت هيولت پاكارد را براي استفاده از مولكول هاي جداگانه و منفرد در ذخيره اطلاعات، «گام بزرگي به پيش» توصيف مي كند.
هيولت پاكارد در تقاطع ميان دو سيم، توانسته مولكول هايي را جاي دهد كه تقريباً جداگانه و منفرد هستند. در اين تقاطع، حدود هزار مولكول جاي گرفته اند. اين مولكول ها به جريان الكتريكي كه از يك سيم به سيم ديگر منتقل مي شود، واكنش نشان مي دهند و مي توانند موقعيت خود را تغيير دهند.
توان خارق العاده
به كار بردن مولكول هاي منفرد به مثابه بيت هاي داده در مقياس نانو، هنوز در مرحله آزمايشي است.
اما طراحان مطمئن هستند كه در آينده نه چندان دور قادر خواهند بود ابزارهاي بسيار كوچك براي ذخيره سازي اطلاعات در مقياس نانو را در دسترس ما قرار دهند.
يكي از چنين شيوه هايي كه طراحي و توليد آن به تازگي آغاز شده، پروژه «ميلي پيد» ناميده مي شود.
دكتر ديويد واتسن از آي بي ام مي گويد: «در تكنولوژي ميلي پيد، سوزن هاي بسيار ريز در هشتاد رديف هشتاد تايي، يك شبكه تشكيل مي دهند تا حفره هاي بسيار ريزي را بر سطحي كه از جنس پليمر است ايجاد كنند.»
به گفته او، اين تكنولوژي پتانسيل خارق العاده اي براي ذخيره اطلاعات ايجاد مي كند.اين محقق مي گويد: «يك دستگاه ميلي پيد، به تنهايي مي تواند اطلاعاتي معادل ششصد هزار عكس ديجيتال را در سطحي به اندازه يك تمبر پستي ذخيره كند.»
ابعاد تازه
در بسياري از شيوه هاي كنوني، اطلاعات به صورت خطي و بر روي يك باريكه طولاني ذخيره مي شود؛ مانند حلقه نوار يا خطوط مارپيچي كه روي سي دي وجود دارند.
اين شيوه هاي ذخيره سازي اطلاعات، كاملاً يك بعدي هستند.
بعضي از شيوه هاي ديگر، مانند حافظه هاي فلش و ميلي پيد كه به زودي عرضه مي شود، داده ها را روي يك سطح دوبعدي ذخيره مي كنند.
پروژه هاي ديگري كه در حال ساخت و طراحي هستند، از اين هم پيشتر مي روند و داده ها را به صورت سه بعدي ذخيره مي كنند.
آدريان مارس مي گويد: «ذخيره سازي سه بعدي اساساً بر مبناي نگارش تصاوير يا هولوگرامها بر مكعبي با ابعاد يك حبه قند است. هدف اين است كه بتوانيم اطلاعاتي با حجم دست كم يك ترابايت (هزار گيگابايت) را بر هر حبه قند ذخيره كرد.»
پيش از آنكه واژه «حبه قند» باعث سردرگمي و اشتباه شود، او توضيح مي دهد: «روشن است كه اين قطعات از قند و شكر ساخته نشده اند! تاكنون در آزمايش ها از موادي مانند پليمر يا كريستال هاي ويژه اي استفاده شده كه به نور حساس هستند.»
امروزه، دست بردن در ساختارهاي كريستالي به طرز حيرت آوري آسان تر شده است.
البته اين تكنولوژي هاي تازه و نوظهور، هنوز با موانعي روبرو هستند و همه آنها به بازار راه نخواهند يافت.

روبات
000918.jpg
گروه انفورماتيك: دانشمندان موفق شدند روبات هايي اختراع كنند كه درست مانند انسان راه مي روند. اين روبات ها با خم كردن زانوهاي خود و استفاده از نيروي جاذبه قادرند مانند انسان قدم برداشته و دوباره پاي خود را به زمين بگذارند.
محققان و طراحان اين ماشين انسان نماي جديد، كه در جلسه سازمان علوم پيشرفته آمريكا پنج شنبه گذشته به نمايش درآمد، در خصوص اختراع خود گفتند: طراحي اين وسيله براساس سيستم ديناميك كنش پذير است و مي تواند در مدت ۲۰ دقيقه با تقليد از نحوه راه رفتن انسان ها، نوع حركت آنها را شبيه سازي كند.
به گفته اندي روينا، محقق دانشگاه كورنل آمريكا، سيستم ديناميك كنش پذير از نيروي جاذبه و موتورهاي ماهيچه مانند استفاده مي كند، در واقع بنابه عقيده وي،  نوع راه رفتن اين روبات  بسيار شبيه به كودكان خردسال است كه بسيار كند و با احتياط حركت مي كنند.

انتشار جديدترين نسخه MyDoom
گروه انفورماتيك: شركت هاي ضد ويروس از گسترش سريع گونه جديدي از كرم MyDoom خبر مي دهند كه فهرست هاي ايميل موجود بر روي كامپيوترهاي كاربران را مورد هدف قرار داده و از دامين هاي آن ها براي جست وجوي مجدد بر روي اينترنت از طريق شركت هايي نظير گوگل استفاده مي كنند.
به گزارش system group، تابستان گذشته، كرم MyDoom تقريباً سايت گوگل را به دليل ميليون ها مرتبه جست وجو كه توسط كامپيوترهاي آلوده شده در سراسر جهان صورت گرفته بود، از كار انداخت. اين كرم همچنين بر روي عملكرد وب تأثير گذاشته بود.
ساير شركت هاي جست وجو مانند Lycos و ياهو نيز مورد هدف اين كرم قرار گرفته اند.

رصد خانه
وقوع ستاره لرزه عظيم در كهكشان راه شيري
گروه دانش: ستاره شناسان معتقدند كه مقدار انرژي آزاد شده از انفجار سطحي يك ستاره نوتروني در سوي ديگر كهكشان راه شيري در فاصله ۵۰ هزار سال نوري زمين، آنها را به حيرت افكنده است.
درخشش ناشي از اين انفجار در روز ۲۷ دسامبر چنان قدرتمند بود كه از سطح ماه منعكس شد و جو زمين را روشن كرد. اين انفجار در سطح «اس جي آر ۲۰-۱۸۰۶» كه يك نوع ستاره نوتروني ابرمغناطيسي و كاملاً غيرعادي است روي داد.
به گزارش بي بي سي، اخترشناسان مي گويند اگر اين انفجار در فاصله ۱۰ سال نوري زمين روي داده بود، احتمالاً باعث انقراض انبوه موجودات زنده مي شد.
دكتر راب فندر، از دانشگاه ساوتهمپتون در بريتانيا به بي بي سي گفت: «به حساب ما اين احتمالاً بزرگترين انفجاري است كه بشر از زماني كه يوهانس كپلر ابرنواخترش را در سال ۱۶۰۴ كشف كرد شاهد آن است.»
وي افزود: «اين رويدادي است كه تنها يك بار در زندگي بشر روي مي دهد. ما شاهد شيئي به قطر تنها ۲۰ كيلومتر در سوي ديگر كهكشان خود بوده ايم كه در تنها در يك دهم ثانيه مقداري انرژي آزاد كرده است كه خورشيد نمي تواند طي ۱۰۰ هزار سال توليد كند.»
چرخش سريع
اين رويداد آشكارگرهاي (detector) تعبيه شده به روي تلسكوپ هاي فضايي، مانند آشكارگر رصدخانه فضايي «سوئيفت» (Swift) كه به تازگي به فضا پرتاب شده است را در پرتوهاي گاما غرق كرد.
اين تلسكوپ اخيراً در مدار زمين قرار داده شد تا انفجارهاي اشعه گاما را رديابي و تحليل كند. انفجارهاي اشعه گاما (Gamma-ray bursts) تلالو ناگهاني اما بسيار فرار پرتوهاي گاما هستند.
شدت انفجار ثبت شده توسط تلسكوپ «سوئيفت» و ساير تلسكوپ ها در ماه دسامبر چنان شديد كه دانشمندان از وصف آن عاجز مانده اند.
اكنون بيست موسسه از سراسر جهان مشتركاً سرگرم پژوهش درباره آن هستند و قرار است دو عدد از اين تيم ها يافته هاي خود را در شماره آتي مجله «نيچر» گزارش كنند.
تيم هاي محققان مي گويند توانسته اند رد اين رويداد را تا «اس جي آر ۲۰-۱۸۰۶» دنبال كنند.
اين شيء كه به طور خالص از نوترون ها تشكيل شده است، باقي مانده هسته فروپاشيده چيزي است كه زماني يك ستاره غول پيكر بود.
با اين حال قطر اين هسته اكنون تنها ۲۰ كيلومتر است و با چنان سرعتي
مي چرخد كه هر ۵/۷ ثانيه يك دور را كامل مي كند.
دكتر فندر توضيح مي دهد: «اين شيء داراي يك ميدان مغناطيسي بي نهايت قدرتمند است و اين ميدان مغناطيسي نوعي ساختمان ايجاد مي كند كه اكنون طي اين رويداد (انفجار سطحي) تحت يك بازآرايي قرار گرفته است- اين حادثه اي است كه گاهي ستاره لرزه توصيف مي شود كه در ستاره نوتورني معادل يك زمين لرزه است.»
تداوم درخشش
«اس جي آر ۲۰-۱۸۰۶» در صورت فلكي قوس يا كمان (Sagittarius) و در آن سوي مركز كهكشان راه شيري قرار دارد، بنابراين در فاصله اي ايمن از زمين واقع شده است.
دكتر برايان گانسلر از مركز اخترفيزيك هاروارد-اسميتسونين كه نويسنده اصلي يكي از مقالاتي است كه قرار است در نيچر چاپ شود مي گويد: «اگر اين حادثه در فاصله ۱۰ سال نوري زمين روي داده بود، به شدت به جو زمين صدمه مي زد و احتمالاً باعث يك انقراض انبوه مي شد. خوشبختانه هيچ مگنتاري (ستاره نوتروني) در اطراف ما وجود ندارد.»
فوران شديد اوليه پرتوهاي گاما ناشي از اين رويداد به سرعت فروكش كرد، اما درخشش پستاب هاي آن در طول موج هاي راديويي بلندتر همچنان ادامه دارد.

IE 7 ؛ ايمن تر
گروه انفورماتيك: معمار ارشد نرم افزار مايكروسافت، بيل گيتس، جزييات مربوط به اينترنت اكسپلورر ۷ ايمن تر را تنها براي كاربران سرويس پك ويندوز XP ارايه داده است.
به گزارش SGNEC، گيتس به حاضران در كنفرانس امنيتي RSA اين هفته در سانفرانسيسكو گفته است نسخه ۰/۷ كه به عنوان بتايي ارايه شده، شامل قابليت پشتيباني جديد از نرم افزار ضد جاسوسي و نيز قابليت هاي مقابله با حملات phishing است.
اين نسخه جديد اكسپلورر بدون هيچگونه هزينه اضافي، داراي تكنولوژي ضد جاسوسي مايكروسافت خواهد بود.
اكسپلورر هدف اصلي حملات امنيتي جديد در اينترنت بوده كه علت اين امر تا حدودي به سهم عمده اين مرورگر در بازار مرورگرها مربوط مي شود، اما دليل ديگر آن، مشاهده نقاط ضعفي در ساختار اين مرورگر بوده كه هكرها به وجود آن ها پي برده اند.
او در ادامه افزوده است: «ما متعهد به ادامه ابداعاتي هستيم كه تهديدها و خطرات امنيتي امروز را مورد هدف قرار داده و پيدايش خطرات آينده را نيز پيش بيني كنند.»
گيتس در دفاع از تصميم شركت براي ارايه مرورگر جديد كه تنها براي كاربران سرويس پك دو ويندوز عرضه خواهد شد، گفته است كه بيش از صد و هفتاد ميليون كپي از سرويس پك دو ويندوز XP در سراسر دنيا توزيع شده است.
گيتس جزييات مربوط به عرضه نسخه نهايي IE7 را اعلام نكرده است.

سخت افزار
ساخت لوح فشرده كاغذي در ژاپن
ايسنا: محققان ژاپني موفق به ساخت ديسك هاي كاغذي و متناسب با اكوسيستم شده اند كه مي توانند ۲۵ گيگابايت داده، تقريباً ۵ برابر بيK را در خود ذخيره كنند. ساخت اين ديسك ها مژده اي براي كارشناسان محيط زيست است چرا كه به كمك آن ها، در استفاده از ۱۲۰۰ درخت كه براي چاپ كردن داده هاي ذخيره شده بر روي اين ديسك ها است صرفه جويي مي شود.
كاربر مي تواند هر برچسبي را مستقيماً روي ديسك چاپ كرده و اطلاعات را با بريدن كاغذ با قيچي مرتب كند. اين ديسك ها ظرف چند سال وارد بازار مصرف خواهند شد.

نرم افزار
آي بي ام لينوكس را به Workplace مي افزايد
گروه انفورماتيك: آي بي ام قصد دارد مبلغ صد ميليون دلار (پنجاه و سه ميليون پوند) را بابت افزودن نرم افزار لينوكس و پشتيباني از نرم افزار Workplace خود خرج كند.
آي بي ام سرمايه گذاري لينوكس خود را بر روي پشتيباني از تأمين كنندگان نرم افزار و شركاي تجاري، تحقيق و توسعه، فروش و بازاريابي و مراكز تكنولوژي و يكپارچه سازي متمركز خواهد كرد.
به گزارش system group، آمبوج گويال، مدير نرم افزار Workplace آي بي ام گفته است كه از زماني كه مشتريان به دنبال شيوه هايي براي توسعه ارزش هاي لينوكس بر روي دسك تاپ ها بوده اند، آي بي ام در صدد پشتيباني كامل از كلاينت لينوكس بر آمده است.
وي همچنين افزوده است: «آي بي ام در حال كمك به مشتريان است تا بتوانند با فراهم كردن نرم افزار لينوكس براي ايجاد راهكارهاي front-end، به طور كامل از مزيت هاي كسب و كار پلاتفرم لينوكس استفاده كنند.»

تلفن
تأثير تكنولوژي در كاهش قيمت تلفن هاي همراه
موج: يك شركت بزرگ سازنده ابزار نيمه هادي اعلام كرد نوع جديدي از قطعه هاي قابل استفاده در گوشي هاي همراه را طراحي كرده است كه تأثير بسزايي در كاهش قيمت تلفن هاي همراه دارد. اين قطعه طوري طراحي شده است كه دو قطعه مودم و پردازنده كامپيوتري را در خود جاي داده است و كار هر دو قطعه ر ا انجام مي دهد.
يكي از شركت هاي الكترونيكي موجود در شهر تگزاس كه قطعه هاي اكثر
تلفن هاي همراه توسط اين شركت ساخته شده است اعلام كرد تكنولوژي جديد خود را براي كاستن هزينه هاي پرداختي بابت خريد تلفن هاي همراه به عموم كاربران ارائه خواهد داد.
هزينه هاي لازم براي ساخت گوشي هاي مجهز به سيستم پخش ويديو با كيفيت عالي همچنين نمايش بازي ها به صورت سه بعدي و با قابليت تماس با اينترنت، بسيار كمتر خواهد شد و با قيمت ارزانتري در اختيار عموم قرار خواهد گرفت اين در حاليست كه تا كنون خريداري اين نوع گوشي هايي كه مجهز به تمامي امكانات مذكور بوده است، نسبتاً گران بوده است و افراد كمتري قادر به خريداري آنها بوده اند.

آف لاين
توليد سرماي صفر مطلق
گروه دانش: پژوهشگران سرگرم توليد سردترين دماي ممكن هستند كه نزديك صفر مطلق است .
به گزارش INN، اين دستاورد مي  تواند به تحولات بزرگي در زمينه طراحي سامانه هاي كوانتومي براي ساخت زمان سنج  هاي بسيار دقيق ، ژيروسكوپ ، رايانه ها و دستگاههاي ارتباطي كوانتومي منجر شود.
پژوهشگران سرگرم آزمايش روش هاي مختلفي براي بي حركت كردن ذرات اتم و رساندن ماده به نزديك دماي صفر مطلق هستند كه خواص ابررسانايي و كوانتومي شگفت انگيزي دارد. از جمله اين روش ها استفاده از ليزر و شكلي از تبخير در حالت متراكم براي رساندن دماي اين اتم ها به كمي بيشتر از صفر مطلق است . روش ديگري كه براي رسيدن به دماي نزديك به صفر مطلق آزمايش مي  شود بهره گيري از شبكه امواج براي به بي حركت كردن اتم ها يا هدايت حركت آنها در جهت خاص است.

موبايل قبله نما
يكي از شركت هاي كره اي سازنده تلفن همراه،گوشي جديدي ساخته است كه سمت قبله را نشان مي دهد.
به گزارش irib، اطلاعاتي مانند طول و عرض جغرافيايي مناطق در حافظه اين موبايل ثبت شده است و براي استفاده از اين دستگاه كافي است نام شهر مورد نظر روي صفحه نمايش گوشي نوشته شود.
موبايل هاي قبله نما وقت نماز را نيز به صاحبان خود يادآوري مي كنند.

تأييد حضور اولين ويروس موبايل در ۱۲ كشور جهان
گروه انفورماتيك: حضور اولين ويروس جهاني تلفن همراه موسوم به Cabir دست كم در ۱۲ كشور تأييد شده است. به گزارش ايسنا، طبق گزارش منتشر شده از سوي شركت امنيتي F-secure اين ويروس در كشورهايي مثل فيليپين، انگليس، چين و ايالات متحده ديده شده اما هنوز در ژاپن مشاهده نشده است كه احتمال گسترش آن در اين كشور نيز وجود دارد. از اين ويروس كه از طريق ارتباطات بي سيم اينترنتي منتشر مي شود در حدود ۱۵ نسخه مختلف تاكنون كشف شده است.

آن لاين
گشايش سمينار پيش مقدماتي جامعه اطلاعاتي در ژنو
ايسنا: سمينار پيش مقدماتي جامعه اطلاعاتي با عنوان «پيشرفت هاي واقعي» گشايش يافت.
اين سمينار به همت سازمان ارتباطات بين المللي و در محل دبيرخانه اين سازمان در ژنو برگزار شده است. اخبار رسيده حاكي از اين است كه بازبيني مجدد به اهداف جامعه اطلاعاتي و اهدافي كه بايد در اجلاس تونس به نتيجه برسد از جمله مباحث اين سمينار است. دبير كل ITU، مسوولان اجلاس تونس و دست اندركاران جامعه اطلاعاتي از جمله كساني هستند كه در اين اجلاس حضور دارند.
جي ميل گام بعدي خود را بر مي دارد
گروه انفورماتيك: گوگل در حال فراهم كردن فرصت هاي بيشتري براي افراد است تا به فهرست استفاده كنندگان از Gmail بپيوندند، اما اين اقدام شركت بزرگ توليد كننده موتور جست وجو به معناي ارايه سرويس ايميل رايگان تكامل يافته نيست. سرويس ايميل Gmail از زمان عرضه شدن آن در اول آوريل سال گذشته، همچنان به صورت نسخه بتا باقي مانده است.
به گزارش SGNEC، گوگل تا به امروز متكي بر شبكه ارتباطي جمعي براي ارايه Gmail بوده و ۲۰۰۰ نفر را به استفاده از اين سرويس دعوت كرده كه هريك از اين افراد نيز مجاز به دعوت تعداد محدودي از كاربران ديگر براي استفاده از Gmail بوده اند. اين هفته، گوگل ارسال دعوتنامه هايي را به طور مستقيم براي افرادي آغاز كرده است كه متقاضي استفاده از به روز رساني هاي اين سرويس ايميل بوده اند.
سخنگوي گوگل گفته است: «ما در حال ارسال دعوتنامه هايي براي آن دسته از افرادي هستيم كه از زمان ارايه اين سرويس جديد، از ما پشتيباني كرده اند، اما اين بدان معنا نيست كه دوره بتا به سر رسيده باشد.»
سرويس ايميل Gmail داراي ظرفيتي يك گيگابايتي براي ذخيره سازي است. با وجود مسايل پنهاني و خصوصي Gmail، ديده شده است كه eBay نيز چيزي در حدود ۲۰۰۰ دعوتنامه براي استفاده از Gmail براي افراد ارسال كرده است. از آن پس گوگل، فروش و مبادلات خود را متوقف ساخته، اما eBay همچنان به كار خود ادامه مي دهد.

دانش انفورماتيك
اجتماعي
اقتصادي
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |