سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
با سفر به بروكسل آغاز شد
مأموريت دشوار بوش در اروپا
جورج بوش رئيس جمهوري آمريكا در نخستين مرحله از سفر خود به چند كشور اروپايي، پريشب وارد بروكسل پايتخت بلژيك شد.
بوش ديروز در بروكسل نطقي ايراد كرد كه سرفصل هاي ماموريت وي را در اروپا نشان مي داد.
به گزارش خبرگزاري ها از بروكسل رئيس جمهوري آمريكا خطاب به رهبران اروپا از آنان خواست اختلافات گذشته خود را با آمريكا ناديده بگيرند و براي «عصر تازه» كه در راه است هم انديشي كنند. وي از اروپايي ها خواست با آمريكا به سوي آينده اي كه در آن فقر و بيچارگي نباشد و عدالت و صلح برقرار شده باشد، حركت كنند. اين سخنان بوش ساعاتي پس از آن ايراد شد كه ژاك شيراك رئيس جمهوري فرانسه، تاكيد كرده بود سفر بوش به اروپا همه مسائل مربوط به جنگ عراق را حل نخواهد كرد. اشاره شيراك به اختلافات آمريكا و اروپا در جريان جنگ عراق بود.
بوش درباره مسئله فلسطين گفت:  هدف اصلي اسرائيل بايد كمك به استقرار دمكراسي در فلسطين باشد. به همين علت اسرائيل بايد شهرك سازي را كاملاً متوقف و به فلسطيني ها براي ايجاد اقتصاد نيرومند كمك كند. رئيس جمهوري آمريكا مصر و عربستان سعودي را دوستان واشنگتن خواند و از رهبران اين كشورها خواست براي تحقق دمكراسي كوشش كنند. مصر و عربستان پيشتر در برابر تقاضاي مشابه آمريكايي ها واكنش نشان داده و گفته اند كه اصلاحات در هر كشوري به روش همان كشورانجام شدني است و آمريكا حق ندارد الگوي خود را به ديگران تحميل كند.
جورج بوش همچنين از سوريه خواست از «حمايت كساني كه در عراق خشونت ورزي مي كنند» دست بردارد و به «اشغال لبنان خاتمه دهد» .
وي بدون اشاره صريح به مخالفت اروپايي ها با جنگ عراق از كشورهايي  كه در اين جنگ آمريكا را همراهي كرده اند تمجيد كرد و درباره كشورهايي كه با جنگ مخالفت كرده اند گفت اكنون ما و آنها در عراق منافع مشترك داريم.
رئيس جمهوري آمريكا درباره ايران نيز گفت: جهان در ايران هدفي مشترك دارد. رژيم ايران بايد به حمايت از تروريسم خاتمه دهد و به دنبال سلاح هسته اي نرود. بوش در عين حال تاكيد كرد كه ايران با عراق فرق دارد اما آمريكا براي دفاع از امنيت و آزادي ملت ها هيچ راه حلي را براي هميشه از دستور كار خود حذف نمي كند. اشاره بوش در اين بخش به انتقادهايي راجع به تهديد نظامي ايران بود.
بوش درباره روسيه گفت: روسيه اگر بخواهد مانند يك كشور اروپايي به پيشرفت برسد بايد به دمكراسي و حاكميت قانون توجه بيشتري بكند.
اظهارات بوش درباره ايران و روسيه در حالي در بروكسل مطرح شد كه يك سناتور آمريكايي، سخنان روز جمعه ولاديمير پوتين رئيس جمهوري روسيه درباره ايران را «اشتباه سياسي» خوانده بود. پوتين روز جمعه گفت ايران در صدد توليد بمب اتمي نيست. سناتور آمريكايي جان مك كين ديروز گفت پوتين با اين اظهار نظر خود مرتكب اشتباه سياسي جديدي شده است. سناتور بارباراباكسر نيز در اين باره گفت: روسيه از مسير خارج شده است.
گفته هاي ديروز جورج بوش در بروكسل نشان مي دهد كه وي ماموريت دشواري را در اروپا آغاز كرده است كه نتيجه آن هنوز نامعلوم است. زيرا اروپايي ها با وجود مواضع و منافع مشترك فراواني كه با آمريكا دارند، بيمناك تجميع قدرت جهاني در دستان رهبران آمريكا هستند و اگر به همه تقاضاي بوش در سفر اروپايي، پاسخ مثبت دهند راه را براي اين تجميع قدرت هموار خواهند كرد.

انتقاد سناتورهاي آمريكايي از اظهارات
پوتين درباره برنامه هسته اي ايران
ايرنا: اظهارات اخير رئيس جمهوري روسيه در آستانه ملاقات با همتاي آمريكايي خود مبني بر آمادگي مسكو براي ادامه همكاري با جمهوري اسلامي ايران در زمينه هاي دفاعي و فن آوري نظامي، مورد توجه خاص تعدادي از شخصيت هاي حكومتي در واشنگتن قرار گرفته است.
سناتور «جان مك كين» از حزب جمهوريخواه روز يكشنبه گفت پوتين «مرتكب يك اشتباه سياسي جديد» شده است.
سناتور «باربارا باكسر» از حزب دموكرات نيز گفت، اظهارات رئيس جمهوري روسيه «خارج از مسيرو انحرافي است» .
«ولاديمير پوتين» رئيس جمهوري روسيه روز جمعه گفت: «گام هاي اخير برداشته شده از سوي ايران ما را متقاعد كرده است كه ايران در صدد ساخت سلاح اتمي نيست. ما به همكاري با ايران در كليه زمينه ها از جمله دفاعي و فن آوري نظامي ادامه خواهيم داد» .
سناتور مك كين به تلويزيون آمريكايي «ان بي سي» گفت: «بوش در ملاقات روز پنج شنبه با پوتين بايد به او بگويد كه در مورد اوكراين مرتكب يك اشتباه سياسي بزرگ شدي و اكنون در حال يك اشتباه جديد درباره ايران هستي» . او ادعا كرد: «شواهد بسياري وجود دارد كه نشان مي دهند ايران حداقل گام هاي كافي را در جهت كسب توانايي  توليد سلاح اتمي برداشته است.»
وي به رئيس جمهوري روسيه هشدار داد به دليل سياست خارجي اشتباه در قبال ايران، خود را در مرز منزوي شدن قرار داده است .
مك كين در عين حال اظهار داشت: «براي جلوگيري از دسترسي ايران به سلاح هسته اي و اشاعه سلاح هاي كشتار جمعي در هر كشور و در هر منطقه اي از جهان بايد با روسيه همكاري داشته باشيم» .
از سوي ديگر سناتور «باربارا باكسر» از حزب دمكرات در گفت و گو با تلويزيون سي ان ان نيز خواستار شركت دولت بوش در مذاكرات كشورهاي اروپايي  با ايران شد.
با كسر در عين حال با انتقاد از اظهارات روز جمعه پوتين درباره غيرنظامي بودن برنامه هسته اي ايران، اظهار داشت: «بوش بايد پوتين را نسبت به برخي نكات مربوط به استفاده ايران از مواد هسته اي متوجه كند. اظهارات اخير پوتين خارج از مسير و انحرافي است» .
سناتور «چاك هيگل» از اعضاي ارشد كميته روابط خارجي مجلس سنا، به سي ان ان گفت كه متقاعد كردن ايران به توقف برنامه تسليحات هسته اي، «به همكاري با روسيه و متحدان اروپايي بستگي دارد و روسيه نقش كليدي خواهد داشت. مطمئن هستم بوش در اين زمينه با پوتين صحبت خواهد كرد» .
هيگل همچنين اظهار داشت: «ايالات متحده بايد مراقب باشد كه در ميان كشورهاي منطقه (خاورميانه) و بويژه براي چين و روسيه اين تصور را به وجود نياورد كه به دنبال سلطه بر آسياي ميانه و احداث پايگاه هاي نظامي در افغانستان و خاورميانه است. اين مسأله به ديپلماسي دقيق نياز دارد و مسأله ايران بخش مهمي از اين تلاش خواهد بود.»

نيمه اسفند دور بعدي گفتگوهاي ايران و اروپا
فارس: دور بعدي اجلاس كميته هاي سه گانه ايران و اروپا اواسط اسفند ماه در ژنو برگزار مي شود.
يك مقام مسئول در وزارت امور خارجه با اعلام اين خبر گفت: جلسه كميته هاي اقتصادي، سياسي، امنيتي و هسته اي ميان ايران و كشورهاي اروپايي نيمه دوم اسفند ماه در ژنو برگزار خواهد شد.
اين مقام مسئول در مورد نتيجه مذاكرات قبلي كميته هاي سه گانه اعلام كرد: پيشرفت هايي حاصل شده است ولي هنوز فاصله زيادي با انتظارات تهران وجود دارد.
وي همچنين بدون اشاره به زمان برگزاري جلسه كميته راهبردي گفت:  اين اجلاس پيش از پايان سال جاري برگزار خواهد شد.
همچنين اجلاس شوراي حكام آژانس انرژي هسته اي در ۱۰ اسفند تشكيل خواهد شد.

وزارت بهداشت:
مالاريا تا ۷ سال آينده در كشور حذف مي شود
ايرنا: رئيس اداره پيشگيري و كنترل مالارياي وزارت بهداشت، درمان و آموزش اعلام كرد: با اجراي طرح «حذف مالاريا» از سوي سازمان بهداشت جهاني، اين بيماري تا هفت سال آينده در كشور ريشه كن مي شود.
دكتر احمد رييسي ديروز در گفت و گو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان ايرنا گفت: با توجه به اينكه سيستم كنترل بيماري مالاريا در كشور مورد تاييد سازمان بهداشت جهاني قرار گرفته، اين سازمان ايران را به عنوان الگوي حذف مالاريا معرفي كرده است.
وي، اظهار داشت: سازمان بهداشت جهاني اين طرح را در دستور كار خود قرار داده و هم اكنون اقدام هاي اوليه براي حذف مالاريا صورت مي گيرد.
به گفته رييسي، اين طرح با همكاري سازمان مديريت و برنامه ريزي، دانشگاههاي علوم پزشكي، موسسات علمي و پژوهشي و معاونت سلامت وزارت بهداشت و درمان اجرا مي شود.
وي، تصريح كرد: با اجراي اين طرح طي پنج تا هفت سال آينده، به حذف بيماري مالاريا در كشور خواهيم رسيد.
اين مقام مسوول در وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اينكه هم اكنون ۱۲هزار و ۶۶۶ نفر در كشور مبتلا به مالاريا هستند، گفت: از اين تعداد، ۶۰ درصد مبتلايان را افراد ايراني و ۴۰درصد را افراد پاكستاني و افغاني تشكيل مي دهند.
به اعتقاد رييسي، بيشترين موارد مالاريا در استانهاي كرمان، سيستان و بلوچستان و هرمزگان مشاهده شده كه ۵۷ درصد موارد ابتلاي به اين بيماري به استان سيستان و بلوچستان مربوط مي شود.
وي، با بيان اينكه امسال در مقايسه با ۳۳ سال گذشته، كمترين ميزان ابتلاي به مالاريا در كشور را داشتيم، اظهار داشت: اين بيماري ۴۹ درصد كاهش يافته است. رييسي، افزود: مالاريا بيشتر در بهار، اوايل تابستان و اواخر پاييز شيوع پيدا مي كند كه براي كنترل آن در سال آينده نياز به امكانات و اعتبارات كافي داريم.

اخبار انرژي هسته اي
سولانا: مانمي خواهيم ايران
به قابليت  هسته  اي شدن دست يابد
ايسنا: خاوير سولانا تاكيد كرد: ما مي دانيم كه ايران براساس معاهده منع توليد و گسترش سلاح هاي هسته اي حق دارد از برق هسته اي با اهداف صلح آميز بهره مند باشد.خاوير سولانا، رئيس سياست خارجي اتحاديه اروپا در گفتگو با روزنامه اينترنشنال هرالدتريبيون گفت: اما ما نمي خواهيم آنها به قابليت هسته اي شدن دست يابند.
وي بدون توجه به تاكيد ايران بر بي ميلي اش به دنبال كردن سلاح  هسته اي ادعا كرد: ما فكر نمي كنيم كه خاورميانه در منطقه اي كه تقريبا بسيار بي ثبات است به سلاح هاي هسته اي بيشتري نياز داشته باشد.
اين روزنامه با ذكر اين كه اروپاييها تمايل دارند آمريكا به مذاكرات هسته اي اروپا _ تهران بپيوندد ادامه داد: آنها نمي توانند با ايران وارد تعامل شوند زيرا اين به معناي مشروعيت بخشيدن به آنهاست . روزنامه  هرالد تريبيون همچنين به نقل از سولانا افزود: براي مذاكرات با ايران زمان بيشتري نياز است.

بوش بار ديگر ايران را به حمايت از تروريسم متهم كرد
ايرنا: «جرج بوش» رئيس جمهوري آمريكا روز گذشته طي سخناني در بروكسل گفت: ايران بايد حمايت از تروريسم و گسترش سلاحهاي اتمي را متوقف كند.
وي در سخنان خود كه به طور همزمان از شبكه هاي خبري سي.ان.ان، الجزيره و العربيه پخش مي شد، افزود: اصلاحات، دمكراسي و صلح در خاورميانه نبايد از خارج از كشورهاي اين منطقه بر آنان تحميل شود.

مقرري دانشجويان بورسيه افزايش يافت
ايسنا:  لايحه افزايش مقرري دانشجويان بورسيه خارج از كشور وزارتخانه هاي علوم و بهداشت مورد موافقت سازمان مديريت و برنامه ريزي قرار گرفت و تا دو ماه آينده به تصويب هيات دولت مي رسد.
دكتر صديقي، معاون سازمان مديريت و برنامه ريزي با اشاره به افزايش مقرري دانشجويان بورسيه در كشورهاي خارجي، اظهار كرد: افزايش مقرري دانشجويان طبق قانون پس از پيشنهاد وزارتخانه هاي علوم و بهداشت و تامين اعتبار در سازمان مديريت به تصويب دولت مي رسد. وي افزود: طي سالهاي گذشته وزارتخانه هاي علوم و بهداشت از محل صرفه جويي خود اين افزايش مقرري را تامين و اعمال مي كردند، با اين حال در سال جاري به دليل مشكلات كمبود منابع اين دو وزارتخانه در حوزه دانشجويان خارج از كشور و بورسيه ها، افزايش مقرري ها عملي نشد چرا كه پرداختهاي موجود با مشكل مواجه بود كه با تامين منابع آنها مشكل حل شد و در حال حاضر منابع اعتباري موردنياز براي دانشجويان موجود و در حال اعزام تامين شده است.
وي افزود: همچنين در برخي از پرداختها تاخيرهايي وجود داشت كه آنها نيز حل شد.
دكتر صديقي با اشاره به پيشنهاد افزايش مقرري دانشجويان بورسيه از سوي وزارتخانه هاي علوم و بهداشت، گفت: سازمان مديريت با انجام و اجراي اين افزايش مقرري براي سال آينده موافق است و اعتبار مورد نياز آن را نيز در بودجه سال ۸۴ پيش بيني كرده است و با تصويب در دولت از ابتداي سال ۸۴ اجرا مي شود. به گفته دكتر صديقي، ميزان اين افزايش مقرري در كشورهاي مختلف با توجه به تورم متفاوت است و به عبارت ديگر ميزان افزايش مقرري دانشجويان بورسيه از ۵ درصد تا ۳۰ درصد در كشورهاي مختلف متفاوت است.

انتخاب نهم
وزير علوم از فعاليت جدي دانشگاهها در انتخابات خبر داد
ايسنا: وزير علوم گفت: بدنه اصلي دانشگاه در صحنه نهمين دوره انتخابات رياست جمهوري برخورد فعالي خواهد داشت، شايد بخش بسيار جزئي از دانشجويان در ا ين عرصه حالت انفعالي داشته باشد ولي بخش اعظمي از دانشجويان حضور و برخوردي فعال در صحنه انتخابات خواهند داشت.جعفر توفيقي با بيان اين كه با نزديك شدن به ايام انتخابات فعاليت تشكل هاي دانشجويي نيز افزايش پيدا مي كند، گفت: وزارت علوم براي حمايت و پشتيباني از فعاليت تشكل ها آمادگي دارد.
بايد در بدنه و مديريت شوراي هماهنگي تحول ايجاد شود
مهر: رضا طلايي نيك سخنگوي فراكسيون وفاق و كارآمدي مجلس با اشاره به اضافه شدن افراد جديد به نامزدهاي مطرح شوراي هماهنگي براي انتخابات رياست جمهوري آن را مرتفع كننده مشكلات اصولگرايان ندانست و گفت: شوراي هماهنگي بايد در ساختار و استراتژي تجديدنظر كند.طلايي نيك با بيان اين مطلب تصريح كرد: بدون اصلاح ساختار و استراتژي شوراي هماهنگي، امكان انسجام مجدد به جبهه اصولگرايان بازنمي گردد.
معين: در چارچوب موجود كار خواهم كرد
فارس: مصطفي معين كانديداي حزب مشاركت و سازمان مجاهدين انقلاب در انتخابات رياست جمهوري با بيان اينكه ما بايد به مردم بگوييم كه با قهر و طرد، مساله پاك نمي شود، گفت: من در پي آن هستم كه در چارچوب موجود كار كنم و براي دعوا هم نيامده ام.
وي اضافه كرد: ما اگر بتوانيم در دو سال ابتدايي با مجلس فعلي كار كنيم، حتي اگر ۱۰ نفر از وزراي پيشنهادي ما را انداختند، نبايد خم به ابروي خويش بياوريم و با يد ۱۰ نفر ديگر با همان خصائص و ويژگي ها را براي اخذ راي ا عتماد معرفي كنيم.
آغاز سفرهاي انتخاباتي كروبي
ايسنا: سفرهاي انتخاباتي كروبي به استانها از نيمه اسفندماه آغاز مي شود.حجت الاسلام والمسليمن مهدي كروبي سفرهاي انتخاباتي اش را از استانهاي جنوبي آغاز مي كند.همچنين در راستاي سفرهايي كه به منظور فعال كردن دفاتر ستاد انتخاباتي اين كانديداي انتخابات رياست جمهوري آينده از سوي مسئولان ستادش انجام مي شود سيدهادي خا منه اي با هدف ديدار با فعالان سياسي و افتتاح دفتر ستاد انتخاباتي كروبي طي روزهاي آينده به خوزستان مي رود .
تكذيب اختلاف بين اصولگرايان
ايرنا: سخنگوي جامعه روحانيت مبارز، اختلاف بين شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي براي تعيين نامزد نهايي اصولگرايان را تكذيب كرد.«غلامرضا مصباحي مقدم» گفت: در حال حاضر بين شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب اسلامي براي تعيين نامزد موردنظر اختلاف نظر جدي وجود ندارد.
ستادهاي قاليباف تشكيل شد
تابان: «يك مقام آگاه در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب احتمال در دستور كار قرار گرفتن كانديداتوري محمود احمدي نژاد شهردار تهران در اين شورا خبر داد.«مسعود جاور»، مسئول سازمان هنرمندان و نويسندگان شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب با تاييد بر اضافه شدن قاليباف و حداد عادل به ليست شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب گفت: تركيب قبلي كانديداهاي اصولگرايان به بحث سياه و سفيد، راست و چپ و جناح بازيهايي كه كاملا سراب است دامن مي زد و براي تبري جستن از اين مساله ما سعي كرديم كانديداهاي ديگري را نيز وارد چرخه كنيم كه حتي از آقاي كروبي دبيركل مجمع روحانيون نيز نام  برده شده است.«تابان » در خبر ديگري نوشت: يك مقام آگاه در شوراي هماهنگي نيروهاي انقلاب از به راه افتادن ستادهاي انتخاباتي قاليباف يكي از كانديداهاي احتمالي اصولگرايان خبر داد.
حضور عارف بعيد است
فارس: سخنگوي دولت گفت: حضور محمدرضا عارف در انتخابات رياست جمهوري خيلي بعيد است، ولي معرفي آقاي حداد عادل به عنوان كانديداي اصول گرايان بعيد نيست و قرار بود در ۲۲ بهمن اين مساله اعلام شود.
همه به عقل جمعي تن دهند
ايسنا: حجت الاسلام سعيدي گفت: هاشمي رفسنجاني روي برخي افراد مطرح كنوني نظر مثبت تري دارد كه اگر شوراي هماهنگي در نهايت به آن افراد برسد، ايده هاي وي نيز تأمين خواهد شد.عضو شوراي مركزي جامعه روحانيت مبارز افزود: جامعه روحانيت هنوز به عرصه مصاديق وارد نشده است.وي با بيان اينكه شوراي هماهنگي پس از بررسيهاي بسيار و با توجه به معيارهايش سرانجام يك نفر را انتخاب خواهد كرد گفت : عقل ، منطق ، شرع و عرف ايجاب مي كند كه همه به آن عقل جمعي و نظر شوراي هماهنگي كه برآيند مجموعه  جريان اصولگرا است تن دهند.

داخلي
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
شهري
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |