سه شنبه ۴ اسفند ۱۳۸۳ - سال سيزدهم - شماره ۳۶۴۳ - Feb 22, 2005
آغاز بهره برداري از بزرگترين ايستگاه خدمات شهري در ايران
بازيافت سراسري زباله هاي تهران
از پايان ماه جاري آغاز مي شود
گروه شهري: با حضور دكتر محمود احمدي نژاد شهردار تهران ديروز بزرگترين ايستگاه خدمات شهري تهران مطابق با پيشرفته ترين الگوهاي خارجي و مجهز به سيستم هاي رايانه اي ثبت و ضبط دقيق ورود و خروج و تخليه و بارگيري كنترل شده زباله ها در منطقه حكيميه تهران مورد بهره برداري قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار ما از آنجايي كه عمده ايستگاه هاي خدمات شهري كه به عنوان جايگاه حمل و نقل زباله در تهران فعاليت مي كنند با استانداردهاي تعريف شده زيست محيطي و برخورداري از شبكه فاضلاب به تاسيسات بهداشتي، فضاي سبز، تجهيزات آتش نشاني، ماشين آلات سبك و سنگين حمل و نقل و دفع زباله و... فاصله زيادي دارند لذا از يكسال و نيم پيش بهينه سازي ايستگاه خدمات شهري در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفت.
بنابراين گزارش، ايستگاه خدمات شهري حكيميه كه تا ۶ ماه قبل يكي از سنتي ترين و غيراستانداردترين ايستگاه هاي شهر تهران به شمار مي رفت و از بابت انباشت هزاران كيلو زباله و شيرابه تا ۱۴۰۰ تن در روز مزاحمت هاي زيست محيطي و بهداشتي گوناگوني براي ساكنان اطراف اين ايستگاه به وجود آورده بود با ۱۶ ميليارد تومان سرمايه گذاري (شامل قيمت عرصه، هزينه بهسازي و خريد انواع ماشين آلات سبك و نيمه سنگين و سنگين) ظرف مدت كوتاهي بهينه سازي و تجهيز شد.
در اين ايستگاه همچنين براي نخستين بار روش اتوماسيون توزين زباله نيز مورد بهره برداري قرار گرفت به طوري كه در حداقل زمان ممكن ميزان وزن زباله حمل شده توسط ماشين آلات به طور خودكار و با استفاده از كدها و كارت هاي ديجيتال توزين، ثبت و ضبط مي شود علاوه بر اين موقعيت جغرافيايي اين ايستگاه و مجاورتش با بزرگراه بابايي به گونه اي است كه عمليات بارگيري زباله از ۱۸ سكوي موجود توسط ۱۸ ايستگاه سي مي تريلر با ظرفيت ۱۵۰۰ تن زباله به سرعت قابل حمل به خارج شهر خواهد كرد.
دكتر احمدي نژاد در حاشيه مراسم افتتاح بزرگترين ايستگاه خدمات شهري واقع در شرق تهران گفت: تا پايان اسفندماه امسال امكان بازيافت ۶ هزار تن زباله تهران مهيا خواهد شد كه باتوجه به يكهزار تن زباله تفكيك شده از مبدا درحقيقت ۷ هزار تن زباله بازيافت خواهد شد.
وي بحث تفكيك زباله از مبدا را آرزوي ديرينه مديريت شهري دانست كه چنانچه به آن دست يابيم نه تنها موفق به ارايه الگوي مناسب در روند بازيافت زباله در كل كشور خواهيم شد بلكه با استحصال مجدد زباله آن را از شكل يك ماده خطرآفرين غيربهداشتي و مضر به كالايي مفيد جهت استفاده بهينه مردم تبديل خواهيم كرد.
احمدي نژاد خاطرنشان ساخت: با شناسايي ۵ نوع زباله و انتخاب پيمانكاران كار تفكيك زباله از مبدا به تدريج در سطح كليه مناطق تهران گسترش خواهد يافت.
شهردار تهران، خدمات شهري و نگهداشت مناسب شهر را بسيار پيچيده، مهم، مستمر و مستلزم بهره مندي از آخرين امكانات و فن آوري هاي روز دنيا ارزيابي كرد و افزود: دستيابي به سيستم تمام اتوماتيك در نظافت، جمع آوري و دفع مناسب زباله در تهران در آينده نزديك ميسر خواهد شد.
وي همچنين با تاكيد بر آموزش نيروهاي خدماتي شاغل در بخش جمع آوري حمل و دفع زباله گفت: دهها هزار نفر كارگر شب ها تا صبح به كار نظافت شهر تهران مشغول اند، اما رفتار ناصحيح و بي احتياطي حتي يك نفر در مسير جابه جايي زباله ها كافي است تا كليه اين زحمات زيرسوال برود. لذا آموزش لازم براي رانندگاني كه در كار جمع آوري زباله هستند ضروري است.
خبرنگار ما همچنين به نقل از محمدي زاده معاون خدمات شهري شهرداري تهران مي نويسد: ايستگاه خدمات شهري حكيميه مجهز به ۹۵ دستگاه شاسي هاي بنز، ۴۸ دستگاه ماشين جارو و جدول شو، ۳۰ دستگاه غلطان، ۱۵۰ دستگاه موتورسيكلت ويژه فوريت ها، ۵۰ دستگاه جك هيدروليك و ۵۰ دستگاه موتور ليستر است.
وي خبر داد: كار بهينه سازي ايستگاه هاي خدمات شهري مناطق ۱۵ و ۶ و ۱ با صرف هزينه اي معادل دو ميليارد تومان در دست انجام است و در مناطق ۲۱ و ۱۷ و ۲۰ نيز كار ساخت ايستگاه هاي خدمات شهري را با هزينه اي حدود ۵/۳ ميليارد تومان در دست اقدام داريم.
وي اظهار اميدواري كرد تا پايان شهريورماه سال ۸۴ كار ساخت و بهينه سازي ۱۴ ايستگاه خدمات شهري در تهران به پايان برسد كه هزينه احداث آنها به غير از قيمت عرصه حدود ۱۲ ميليارد تومان برآورد شده است.
به گفته معاون خدمات شهري شهرداري تهران، از آنجايي كه طي ۱۵ سال گذشته سرمايه گذاري درجهت اصلاح بهينه سازي و تقويت ناوگان و ايستگاه هاي خدمات شهري صورت نگرفته بود ظرف يكسال و نيم گذشته و طي چهار مرحله تلاش فراواني جهت جبران نواقص موجود انجام شد به طوري كه بيشتر از ۱۱۴۴ خودروي سبك و سنگين با اعتباري بالغ بر ۲۸۸ ميليارد ريال هزينه شد كه گرچه اين حجم سرمايه گذاري تنها در بخش ايستگاه هاي خدمات شهري علي رغم تحميل فشار زياد بر بودجه شهرداري تهران نياز شهر را در بخش ماشين آلات سنگين تامين كرد اما همچنان در بخش ماشين آلات نيمه سنگين و سبك ازجمله باب كت، شن پاش، ابزار جمع آوري برف و انواع بيل هاي قابل نصب بر روي خاور و كمپرسي همچنان نقص هايي به چشم مي خورد.

معايب استفاده از شن و نمك براي ذوب يخ و برف خيابان ها
تهران دستگاه «برف خور» مي خواهد
000924.jpg
گروه شهري: مديريت شهري در ايران از فناوري هاي نو و تجهيزات لازم براي مقابله با پيامدها و دشواري هاي پديده  هايي چون بارش سنگين برف و يخبندان خيابان ها بي بهره است.
دكتر امير كاووسي مشاور شهرداري تهران، در گفتگو با خبرنگار ما افزود: به رغم تلاش هاي پيگير شهرداري براي برف روبي و پاك كردن معابر شهري، بارش برف در روزهاي گذشته خسارات سنگيني به معابر شهر وارد كرده است.
به گفته اين استاد دانشگاه، در حال حاضر مسئوليت نگهداري آسفالت، روسازي و معابر شهري بر عهده سازمان هاي مختلف شهرداري است در حالي كه نگهداري معابر با توجه به گستردگي آن به سازماني مشخص نياز دارد كه در كنار ساير سازمان هاي شهرداري با شيوه  علمي اين وظيفه را بر عهده داشته باشد.
وي افزود: امروزه در مناطقي كه با مشكلات بارش برف مواجهند از ماشين آلات نگهداري شامل برف روب و برف خور استفاده مي كنند. اين ماشين آلات كاميون هايي چند منظوره هستند كه به هنگام بارش برف، تجهيزاتي در جلوي آن ها نصب مي شود و در بقيه سال با بازكردن اين تجهيزات در بخش هاي مختلف از جمله  حمل و نقل به كار گرفته مي شوند.
كاووسي تصريح كرد: با بكارگيري اين ماشين آلات ديگر نيازي به پخش شن و نمك با اين حجم انبوه نيست، زيرا حجم عمده برف با ماشين آلات مذكور جمع آوري و حجم ناچيزي باقي مي ماند كه با پاشيدن شن و نمك به مقدار اندك برطرف مي شود.
اين كارشناس ارشد روسازي مي گويد: استفاده از نمك از يك سو، باعث خوردگي بدنه وسايل نقليه و از سوي ديگر، سبب خوردگي آسفالت مي شود، در نتيجه آب به داخل آسفالت نفوذ مي كند و چاله هاي متعدد را سبب مي شود. اين در حالي است كه با خشك شدن سطح معابر، حجم انبوهي از شن و نمك وارد كانال فاضلاب شده، سبب انسداد آن مي شود، در نتيجه پاك كردن اين كانال ها با دشواري همراه بوده نيازمند هزينه اي سنگين است.
كاووسي نبود شيب مناسب و جمع شدن آب در سطح معابر را از ديگر عوامل بروز چاله  دانست و گفت: بسياري از معابر شهر نياز به اصلاح شيب دارد كه مي توان با انجام لكه گيري و اجراي آسفالت نازك، شيب هندسي لازم را در سطح آن ايجاد كرد و بدين ترتيب مانع از تخريب معابر شد.

نحوه بازيافت زباله در تهران الگوي ساير شهرها مي شود
گروه شهري - جمشيد پور اسكندر: مديرعامل سازمان بازيافت و تبديل مواد شهرداري تهران، ديروز اعلام كرد عمليات بازيافت زباله هاي تهران مبتني بر تازه ترين يافته هاي علمي انجام مي شود و از چنان مزيت هايي برخوردار است كه مي تواند الگوي ساير شهرها باشد.
دكتر ابوالفضل ابراهيمي در گفت وگويي با تاكيد بر اين مطلب كه بازيافت زباله ها در تهران با رعايت شاخصه هاي زيست محيطي و اقتصادي انجام مي شود، افزود: عليرغم موانع و مشكلاتي كه فرارويمان قرار داشت، توانستيم تاكنون ۳ هزار تن از زباله هاي شهري را از چرخه دفن، توليد شيرابه و گاز متان، خارج و به چرخه كمپوست وارد كنيم و براي ۳ هزار تن باقي مانده نيز برنامه هايي داريم كه تا قبل از پايان سال جاري به مورد اجرا در مي آيد.وي افزود: براساس برنامه جامعي كه وجود دارد از سال آينده هيچگونه زباله شهري در تهران مستقيماً دفن نخواهد شد و آنچه كه بعد از پردازش و گذر از چرخه بازيافت باقي مي ماند به شيوه اي بهداشتي و اصولي دفن و توليد شيرابه و گاز متان در منطقه آراد كوه واقع در جنوب كهريزك متوقف مي شود.
ابراهيمي تصريح كرد: از سويي اجراي طرح بزرگ ملي استحصال ۱۰ ميليون تن گاز متان انباشت شده ناشي از دفن ۲۰ ميليون تن زباله كه در نوع خود بي  نظير و در زمره طرح هاي بين المللي مي باشد شروع شده است و با اجراي آن علاوه بر كاهش اثرات سوء زيست محيطي چندين ساله مركز دفن زباله آرادكوه كهريزك به بزرگترين تفرجگاه تبديل مي شود.
وي با بيان اين مطلب كه ميزان بازيافت زباله هاي شهري تهران در ۱۰ ماهه گذشته روزانه از كل زباله هاي شهرهايي از جمله شيراز، اصفهان، مشهدو تبريز بيشتر بوده است، افزود: در اين مدت پروژه هاي بازيافتي شامل تبديل روزانه ۱۰ تن كاغذ، ۱۰ تن PET، ۸۰ تن سرشاخه هاي هرس شده درختان، ۲ تن پلاستيك و ۳هزار تن كمپوست و اجراي طرح جامع و فراگير تفكيك زباله از مبدا كه براي نخستين بار در مناطق بيست و دوگانه تهران به اجرا درآمده و در طي دوره سه ماهه آزمايشي آن روزانه بيش از ۳۵۰ تن زباله تفكيك شده است و با هدف گذاري انجام شده موجبات ارتقاي اين رقم تا حد ۶۵۰ تن در روز فراهم شده نشانگر تحولي بزرگ در بازيافت زباله به شمار مي آيد.

اخطار زيست محيطي براي ۱۰ بيمارستان
ايسنا :رئيس اداره محيط زيست شهر تهران گفت: گشت ويژه محيط زيست، در نيمه دوم بهمن ماه سال به ۱۰ بيمارستان آلاينده ديگر اخطاريه زيست محيطي داد.
نوري با اشاره به اين كه در اين مدت با انجام۱۱۶ بازديد، ۶۱ واحد آلاينده اخطاريه زيست محيطي گرفتند، افزود: در اين مدت ۸ مورد شكايت از سوي شهروندان تهراني نسبت به صنايع آلاينده واصل شد كه گشت محيط زيست به تمامي آنها رسيدگي كرد.وي افزود: طي نيمه دوم بهمن ماه ۶۱، واحد آلاينده شامل ۱۴ واحد آبكاري و صنايع فلزي، ۱۲ واحد صنايع شيميايي، ۱۰ بيمارستان، ۴ واحد صنايع غذايي، ۳ مركز خدماتي و ريخته گري و يك واحد كشتارگاه اخطاريه زيست محيطي دريافت كردند.وي در پايان به واحدهاي آلاينده هشدار داد در صورت عدم توجه به اخطاريه هاي زيست محيطي و رفع آلايندگي نسبت به اخذ جرايم زيست محيطي و پلمب آنها اقدام خواهد شد.

عمليات وسيع آسفالت بزرگراه هاي تهران در ايام نوروز
گروه شهري: قرار است در جريان تعطيلات سال نو كه خيابانها از ترافيك كمتري برخوردار است به شرط مساعد بودن هوا محورهاي مدرس از ميدان هفت تير تا پارك وي، بزرگراه چمران از پارك وي تا پل گيشا، بزرگراه نواب از ميدان جمهوري تا بزرگراه تندگويان تحت عمليات روكش و لكه گيري دايم آسفالت قرار گيرد.
مهندس جلال ناصري قائم مقام مديرعامل سازمان فني مهندسي شهرداري تهران به خبرنگار ما گفت: به همين مناسبت دهها نفر از كاركنان شهرداري در قالب اكيپهاي لكه گير و ۷ كارخانه توليد آسفالت در ايام تعطيلات عيد نوروز به صورت شبانه روزي محورهاي اعلام شده را تحت پوشش روكش آسفالت و عمليات لكه گيري آسفالت به طور دايم قرار مي دهند.
وي به شهروندان تهران قول داد با توجه به بكارگيري روشهاي نوين علمي و تجهيزات مدرن تهيه و توليد و پخش آسفالت در سال آينده حداقل ۵۰ درصد مشكلاتي كه امسال شهروندان تهراني از ناحيه تخريب آسفالت با آن مواجه بودند به طور دايم برطرف شود.
وي رفع دايمي مشكل آسفالت معابر تهران را با توجه به وسعت ۷ هزار كيلومتري آن نيازمند زمان بيشتري دانست.
ناصري ادامه داد: ۲۱ مدير حوزه فني عمراني به ۲۱ منطقه شهر تهران اعزام شدند تا هركدام ضمن شناسايي و كنترل وضعيت آسفالت يك به يك خيابانها دستورات لازم براي اصلاح وضع آسفالت معابر را صادر كنند.
وي گفت: در مناطق جنوبي و مركزي شهر تهران كه مشكل يخبندان و آب گرفتگي ناشي از ريزشهاي جوي اخير را نداشتند از چند روز قبل كليه چاله ها و دست اندازهاي سطح معابر شناسايي شد و اكيپهاي لكه گير مجهز به انواع ماشين آلات مدرن مشغول پر كردن چاله ها و رفع نواقص هستند.
وي لكه گيري و روكش آسفالت معابر شمال تهران را به دليل خيس بودن زمين و يخبندان فعلاً ميسر ندانست و گفت: به محض آماده شدن وضعيت معابر ۶ اكيپ مجهز براي روكش آسفالت در بزرگراه هاي شمال _ شمال شرق و شمال غرب تهران مستقر خواهند شد.

حفظ هويت شهرهاي ايران
000927.jpg
ايسنا: رئيس كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي اسلامي شهر تهران از تشكيل ستاد ساماندهي فعاليت هاي فرهنگي، هنري، ورزشي، مذهبي و حفظ و نگهداري اماكن تاريخي، با چهار كميته تخصصي خبر داد و گفت: اين ستاد از سال آينده با محوريت شوراي اسلامي شهرها و حضور كليه دستگاه هاي اجرايي مرتبط آغاز به كار مي كند.
رسول خادم افزود: اين ستاد براساس ماده ۱۵۶ قانون برنامه سوم توسعه مبني بر محوريت شوراهاي تهران در برنامه ريزي براي فعاليت هاي فرهنگي، مذهبي، تاريخي، ورزشي در شهرهاي كشور و همچنين در راستاي ايجاد فرهنگي ميان كليه دستگاه هاي اجرايي ذيربط و حفظ و نگهداري اماكن تاريخي تشكيل مي شود.

بررسي نرخ كرايه تاكسي
000933.jpg
خبرگزاري مهر: رئيس كميسيون معماري و شهرسازي اسلامي شهر تهران از آغاز بررسي بودجه سال آينده شهرداري خبر داد و گفت: بررسي نرخ كرايه تاكسي ها در سال آينده بزودي در دستور كار شوراي شهر قرار مي گيرد.
دكتر حسن زياري با اعلام اين مطلب تصريح كرد: در حال حاضر اعضاي شوراي شهر مشغول بررسي لايحه بودجه سال ۸۴ شهرداري تهران هستند.
وي راجع به تخصيص اعتباري براي حمايت از سازمان تاكسيراني از سوي شهرداري همانند امسال گفت: در حال حاضر زود است بخواهيم در اين خصوص اظهار نظري داشته باشيم.

همايش علمي كاربردي توسعه محله اي،
چشم انداز توسعه پايدار تهران
000930.jpg
گروه شهري: نخستين همايش علمي كاربردي توسعه محله اي، چشم انداز توسعه پايدار شهر تهران با حضور شماري از محققان، اعضاي هيأت علمي دانشگاه ها و مديران برنامه ريزي شهري از ۱۵ تا ۱۹ اسفند ماه در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار مي شود. دكتر يازرلو دبير اين همايش، اعلام كرده است كه سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، مركز مطالعات معاونت امور اجتماعي فرهنگي شهرداري تهران با مشاركت مؤسسه عالي آموزش و پژوهش مديريت و برنامه ريزي و دانشگاه هاي تربيت مدرس، تهران، شهيد بهشتي، علامه طباطبايي و علم و صنعت از برگزاركنندگان اين همايش مي باشند.

نگاه
000921.jpg
فريد مرتضوي
متكديان مشهدي ، زبان انگليسي فرا مي گيرند

شهري
اجتماعي
اقتصادي
دانش انفورماتيك
بـورس
حوادث
خارجي
سياسي
داخلي
ورزش
يادداشت
صفحه آخر
همشهري ضميمه
همشهري ايرانشهر
|  اجتماعي   |   اقتصادي   |   دانش انفورماتيك   |   بـورس   |   حوادث   |   خارجي   |   سياسي   |   داخلي   |  
|  شهري   |   ورزش   |   يادداشت   |   صفحه آخر   |  
|   صفحه اول   |   آرشيو   |   شناسنامه   |   چاپ صفحه   |