یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین- ندا شریف: گل‌ها، درختان و بوته‌ها، می‌توانند فضای خوبی برایتان به وجود بیاورند

اگر در منزل دارای باغچه‌ای کوچک هستید یا در حومه شهر فضای کافی برای کاشت گیاهان مختلف دارید، انتخاب نوع درختان و گیاهان و این که هریک کجا کاشته شوند، جالب و سرگرم‌کننده بوده، طراحی خاصی می‌طلبد.

با انتخاب گل‌ها، درختان و بوته‌ها، سبک و عمق کار، میهمانان را حتی بیرون از فضای منزل به وجد آورید.

تلفیق و آراستن گیاهان، هنر به معنی واقعی و نشان‌دهنده تجربه شماست. به عنوان یک مبتدی ممکن است اشتباهاتی هم داشته باشید، هرکسی اشتباه می‌کند، خیلی نگران نشوید، آن را به حساب کم تجربگی بگذارید. سعی کنید از نظر کارشناسان آگاه شوید و از طرح‌هایی که دیگران استفاده کرده‌ و شما خوشتان آمده است، استفاده کنید.

ساخت باغچه جدید و انتخاب رنگ، ذوق و علاقه شما را نشان داده و رشد گیاهان جدید روحیه‌تان را تغییر می‌دهد.

هنگام طراحی باغچه این سوال‌ها را از خود بپرسید:

باغچه حالت رسمی داشته باشد یا غیررسمی؟

در آفتاب قرار بگیرد یا سایه؟

خاک اسیدی است یا قلیایی؟

شکل باغچه منظم باشد یا غیرنامنظم؟

نیازی به تغییر سیستم فاضلاب است یا خیر؟

چقدر کار لازم است؟

چقدر وقت صرف نگهداری آن کنم؟

چقدر هزینه کنم؟

جواب‌ها به شما در نوع گیاهانی که انتخاب می‌کنید و جایی که آن‌ها را باید بکارید، کمک می‌کنند. بعضی درختان و درختچه‌ها قیمت بیشتری داشته نگهداری کمتری لازم دارند، در حالی که نگهداری بعضی گیا‌هان وقت بیشتری می‌گیرد. همین‌ها هستند که سبک و تاثیر واقعی را ایجاد می‌کنند.

چه سبکی؟

یک طرح را در نظر بگیرید و آن را اجرا کنید. برگ‌های پهن و پر شاخ و برگ به باغچه شما عمق و تراکم می‌دهد در صورتی که این حس با انتخاب گیاهان دارای برگ‌‌های ظریف، نقره‌ای و حساس کم‌تر ایجاد می‌شود.

در باغ‌های رسمی گیاهان باید منظم کاشته ‌شوند یا دارای شکل مشخص باشند (مانند شمشاد یا درخت سرخ‌دار) در حالی که باغ‌های غیررسمی مانند باغچه‌های حومه شهر باید ترکیبی از گل‌ها، سبزیجات و گیاهان باشند.

چه رنگی؟

از به کار بردن رنگ‌های بسیار مختلف در باغ خودداری کنید و وسوسه نشوید. رنگ‌های متنوع طرح شما را ضعیف می‌کنند. برعکس تکرار یک گیاه اصلی یا تکرار بعضی رنگ‌ها طرح شما را منسجم‌تر نشان می‌دهد.

به خاطر بسپارید که انتخاب رنگ‌ باید با حالت باغ در ارتباط باشد. آبی و سفید احساس سردی و تمیزی داده و فاصله ایجاد می‌کند. رنگ‌های شاد برای جاهای کم‌نور مناسبند و آن را به خوبی انعکاس می‌دهند. قرمز و نارنجی به دلیل ایجاد حس گرما، مناسب جاهای سردند.

ایجاد تنوع در طول سال

نگذارید باغ شما در وسط تابستان مملو از رنگ‌های مختلف و در فضای بی‌روح زمستان خالی و خالی‌تر شود.

در انتخاب گیاهان و تنوع آن‌ها در فصل‌های مختلف دقت کنید.

کد خبر 100565

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز