دوشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۸ - ۲۰:۱۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: امروزه انواع کامپیوترهای قابل‌حمل در بازار برای مصرف‌کنندگان در بازار عرضه شده است که نام‌های مختلفی مانند نوت‌بوک، و نت‌بوک و اسمارت بوک به آنها داده می‌شود.

گاهی کاربرد این نام‌ها برای فراورده‌های مشابه باعث سردرگمی مشتریان می‌شود.

به اصطلاح بازار، نوت‌بوک‌ها خبر دیروز بودند. کامپیوتر بزرگ آینده سال قبل نت‌بوک بود. و کامپیوتر امسال اسمارت‌بوک‌‌ها هستند. اما تفاوت آنها واقعا چیست؟

نوت‌بوک‌ها

 نوت‌بوک‌ها قدیمی‌ترین رده کامپیوترهای قابل‌حمل، لپ‌تاپ‌های باریکی هستند که گشاینده راه وسائل کامپیوتری قابل حمل بودند.

استیون استراوسکی، رئیس ارتباطات شرکتی CompTIA ، یک انجمن بازرگانی جهانی IT تعریف رسمی‌تری از نوت‌بوک به دست می‌دهد: "جدا از قابل‌حمل بودن و اندازه، بزرگترین تفاوت یک کامپیوتر نوت‌بوک و یک کامپیوتر شخصی رومیزی در صفحه نمایش آنها است. به جز این مسئله،‌ نوت‌های مدرن از لحاظ قدرت کامپیوتری تقریبا مشابه کامپیوتر‌های شخصی معادل‌شان هستند."

نت‌بوک

وزن نوت‌بوک ممکن است فشار زیادی روی شانه شما بیاورد،‌ و این یکی از دلایلی است که کارمندان متحرک به مشتاقان نت‌بوک‌‌ها پیوسته‌اند. نت‌بوک‌ها که به آنها مینی‌نوت‌بوک، نوت‌بوک بسیار سبک یا ساب‌نوت‌بوک هم می‌گویند. این کامپیوترهای لپ‌تاپ کوچک، سبک و ارزان‌قیمت برای کارهای عمومی کامپیوتری و برای دسترسی به کاربردهای بر اساس وب‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند. شرکت تایوانی  ASUS را پیشگام آشنایی مردم با این رده کامپیوتر به شمار می‌‌‌آورند.

استراوسکی می‌گوید نت‌بوک‌ها برای بسیاری کاربران به عنوان وسائلی مکمل برای یک کامپیوتر رومیزی یا روپایی قوی‌تر است. "هنگامی که نت بوک‌ها برای اولین بار وارد بازار شدند، مشخصه آنها صفحه‌ نمایش و صفحه کلید کوچکتر بود و اغلب قدرت کامپیوتری کمتری داشتند و برخی از چیزهای کلیدی مانند درایو اپتیک را نداشتند. از آن هنگام به بعد اندازه بوک‌ها بزرگتر شده است و  قدرت و امکانات بیشتری پیدا کرده‌اند، به طوری که اغلب تمایز میان یک نت‌بوک و یک کامپیوتر نوت بوک از بین رفته است."

 صفحه نمایش نوت‌بوک معمولا از 7 تا 10 اینچ متغیر است. وزن آن معمولا کمتر از 1.35 کیلوگرم، و صفحه کلید آن کوچکتر از حد معمول است. نت‌بوک‌ها دارای اترنت وای‌فای درونی،‌ پورت یو‌اس‌بی و اسلات برای کارت حافظه فلش هستند. نت‌بوک‌ها معمولا برای اینکه کوچک و فشرده بمانند، درایو سی‌دی یا دی‌وی‌دی ندارند، و بسیاری از آنها به جای هارد درایو از فلش درایو ثابت استفاده کنند.

 فلش‌ درایوها مانند حافظه‌های فلش که شما در دوربین‌ها یا وسائل مشابه استفاده می‌کنید، دارای اجزای متحرک درونی نیستند، و بنابراین با احتمال کمتری ممکن است بشکنند، و کوچکتر از هارد درایوهای معمول هستند، به این ترتیب باعث صرفه‌جویی در وزن و حجم می‌شوند.

 اسمارت‌ بوک‌ها

 اسمارت‌بوک‌ها جدیدترین رده در کامپیوترهای قابل‌حمل هستند، که چندین نمونه عالی آنها در نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیک در لاس وگاس در امسال عرضه شدند. از جمله Slate ساخت اچ‌پی و Skylight ساخت لنوو.

 اسمارت‌بوک‌ها ترکیبی از خصوصیات یک اسمارت‌فون (تلفن همراه هوشمند)‌ و یک نت‌بوک هستند، با این حال در قالبی مشابه لپ‌تاپ با صفحه‌ نمایشی با اندازه 5 تا 10 اینچ عرضه می‌شوند. سایر خصوصیات شامل عمر طولانی باتری، اتصال 3G و قابلیتGPSاست.

شرکت Qualcomm، بزرگترین تولیدکننده تراشه برای تلفن‌های همراه در جهان، در این بازی اسمارت‌‌بوک‌ها مقدار زیادی سرمایه‌گذاری کرده است. رده تراشه‌های اسنپ‌دراگون این شرکت در اسمارت‌فون جدید شرکت گوگل، نکسوس یک، و نیز اسمارت‌بوک جدید لنوو به کار رفته است.

مارک فرانکل، قائم‌مقام مدیریت فراورده‌ها در شرکت  Qualcomm می‌گوید: "اسمارت بوک بهترین خصوصیات یک نت‌بوک و یک اسمارت‌فون را در هم تلفیق می‌کنند. اسمارت‌بوک همیشه آنلاین است، همیشه به شبکه متصل است."

 فرانکل معتقد است جدا از اشتیاق اولیه برای یک فراورده جدید، اسمارت‌بوک‌ها نهایتا طرف مصرف‌کنندگان بازار به تصاحب در خواهند آورد.

 او می‌گوید: "گروهی وجود دارند که که مالتی‌مدیا و شبکه‌های اجتماعی را دوست دارند،‌علافه دارند همیشه آنلاین باشند و جریان اطلاعاتی هم‌زمان داشته باشند. آنها می‌خواهند این حضور را تا جایی که می‌توانند، به همراه خود داشته باشند. هنگامی که برای پیاده‌روی بیرون می‌روند و و این نوع اطلاعات و دسترسی به اینترنت موبایل را ندارند، احساس برهنگی می‌کنند."

 اما به نظر او کاربران تجاری نیز به زودی به اسمارت‌بوک‌ها روی خواهند آورد. او می‌گوید: "فرض کنید وکیل باشم و مجبور باشم یک قرارداد 150صفحه‌ای را تدوین کنم. احتمالا این کار را پشت میزم انجام می‌دهم. اما هنگامی مجبورم سفر کنم تا با مشتری‌ام در این مورد مذاکره کنم، به احتمال زیاد یک اسمارت بوک به همراهم می‌برم."

کد خبر 100801

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز