همشهری آنلاین: معاون فرهنگی مدرسه علمیه نرجس(س) مشهد گفت: حوزه های علمیه و روحانیت شیعه از دیرباز مسئول پایداری از کیان اعتقادی جامعه اسلامی و دفاع از اصول و فروع دین مقدس اسلام بوده‌اند و مرحومه فاضله طاهایی از آن دسته روحانیونی بود که در این مسیر بسیار تلاش کرد.

به گزارش خبر نگار مهر در مشهد، مرضیه عظیمی شامگاه چهارشنبه 14 بهمن در جمع خبرنگاران در مدرسه علمیه نرجس افزود:  مدارس علمیه خواهران با توجه به مسئولیت خاص زنان و نقش مهم تربیتی که در محیط خانواده و ساختار معنوی جامعه دارند توانسته‌اند با پرورش کارشناس در مسائل دینی در تعمیق و توسعه دانش و معرفت دینی و بسط و گسترش فرهنگ اسلام گام های موثری بردارند.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه نرجس (س) مشهد، اظهار داشت: این موسسه آغازگر یک فعالیت فرهنگی نو در حوزه‌های علمیه خواهران بوده و به منظور گسترش معارف دینی و تربیت طلبه، مدارس بسیاری را در سطح کشور پایه گذاری کرده است.

وی به شخصیت برجسته استاد خاموشی اشاره کرد و افزود: استاد فاطمه سید خاموشی (طاهایی) یکی از شخصیت‌های علمی، اجتماعی، سیاسی بودند که با بیش از نیم قرن تلاش خالصانه در راه کسب و نشر معارف اسلامی و برطرف کردن خلائ‌های فکری و معنوی جامعه تلاش نموده است.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه نرجس (س) مشهد، افزود: ایشان از محضر اساتیدی همچون میزا جواد آقا تهرانی، شهید هاشمی نژاد، نهاوندی، موسویان، شیخ غلامحسین تبریزی، سید جلال الدین طاهایی  و مقام معظم رهبری برده است.

وی  تصریح کرد: وی علاوه بر تدریس‌های متنوع در عرصه علوم اسلامی، در زمینه مباحث تربیتی و روان شناسی و حقوق خانواده از سیره تربیتی معصومین، شرح ادعیه و زیارات و خطبه‌های معصومین شاگردان خود را بهره مند ساخته است.

عظیمی ادامه داد: از آثار تالیفی وی بر ده‌ها جزوه درسی، می‌توان به کتاب‌های سیری در خطبه فدک، که حائز رتبه برتر در همایش (برترین‌های حوزوی و پیروری علمی و عملی از یگانه زمان حضرت زهرا(س) )، سیری در دعای مکارم الاخلاق، معیار شناخت شیعه و  سیری در زیارت عاشورا اشاره کرد.

معاون فرهنگی مدرسه علمیه نرجس مشهد، افزود: همجنین از این استاد گرانقدر کتاب آموزه‌های تربیتی و دینی در دست چاپ است که در آینده‌ای نزدیک چاپ خواهد شد.

وی ادامه داد: استاد طاهایی علاوه بر عضویت شورای فرهنگ عمومی استان خراسان از سال 1378 در سال 1382 از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان خادم نمونه فرهنگ و در سال 1383 در دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم به عنوان خادم نمونه استان معرفی شد.

عظیمی اظهار داشت: در این راستا مدرسه علمیه نرجس (س) واحد مرکزی مشهد با توفیقات الهی و توجهات امام عصر(عج) و با همت و تلاش استاد فاطمه خاموشی (طاهایی)، در سال 1345 تاسیس شد و عملکرد خود را با تشکیل کلاس‌های دروس پایه حوزه آغاز کرده و به مرور زمان گسترش داد.

همچنین با توجه به فضای فکری و سیاسی جامعه آن دوران در راستای مبارزه با رژیم ستم شاهی با انجام فعالیت‌های سیاسی، فرهنگی گسترده نقش مهمی را در روشنگری افکار عمومی به خصوص جامعه بانوان ایفا کرد اما فعالیت‌های رسمی مدرسه به مدت سه سال از طرف رژیم منحط پهلوی متوقف شد گر چه جلسات سخنرانی افشاگرانه استاد متوقف نشد و پس از پیروزی انقلاب اسلامی مجددا شروع به فعالیت نموده و اساسنامه آن تدوین و به ثبت رسید.

سه مدرسه علمیه به نام های  فاطمه الزهرای توس و  زهرای اطهر و  بیت الزهرا  در مشهد مقدس و مدارس علمیه در شهرستان‌های بیرجند، تربت جام، سبزوار، کاشمر، جمن آباد، فریمان، خواف، زاهدان، زابل، ایرانشهر از جمله خدمات این بانوی فاضله است.

هم اکنون مدرسه علیمه نرجس هماهنگ با برنامه های آموزشی حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اهدافی همانند تحکیم بنیان‌های اعتقادی، ترویج مکارم اخلاقی و اعتلای مبانی فرهنگی، تربیت نیروهای مبلغ و مدرس و محقق و بیش از 200 محقق و پژوهشگر ایرانی و بیش از یکصد پژوهشگر غیرایرانی برای هدایت فکری و عقدیتی مردم تلاش گسترده دارد. 

کد خبر 100993

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز