بلیت الکترونیک میتواند گردش پول افراد را در چرخه اقتصادی کاهش دهد. در این صورت، هزینههای مربوط به چاپ اسکناسهای جدید کاهش مییابد.
بلیت الکترونیک امکان مدیریت بر نقدینگی جاری و برنامهریزی به منظور ارائه سرویس برحسب نیاز شهروندان را فراهم میکند و در افزایش سرعت سرویس دهندگان مؤثر است.
شفافسازی، تکریم ارباب رجوع، افزایش رضایتمندی شهروندی، مدیریت هوشمند مبتنی بر تقاضا و ارائه طرحهای تشویقی از دیگر مزایای استفاده از بلیت الکترونیکی است.
علاوه بر این، عملیات خرید و فروش با سرعت بیشتری انجام میشود، خدمات در سطح گسترده تری قابل دسترسی خواهد بود، تخفیفهای متفاوت به مشتری تعلق میگیرد و از نظر اجتماعی نیز، به شخصیت شهروندی افراد احترام گذاشته میشود.
با استفاده از این نوع بلیتها، در مدخلهای ورودی مترو و اتوبوسها توسط دستگاه کارتخوان مخصوص (validator) کرایه مورد نظر در کمتر از یک ثانیه کسر میشود.
استفاده در پارکینگهای عمومی، پارکبانها، کیوسکهای روزنامه فروشی، کتابفروشیها و خردهفروشیها از دیگر مزایای این کارتها است.
بلیت الکترونیک به صورت از پیش تعیین شده و بینام در اختیار شهروندان قرار میگیرد، اما اگر شخصی متقاضی شخصیسازی کارت خود باشد، میتواند با مراجعه به محلهای فروش، کارت خود را با نام و عکسدار کند.
استفاده از بلیت الکترونیک باعث میشود، بلیتهای کاغذی از دسترس شهروندان خارج و در مصرف کاغذ صرفهجویی شود. همچنین به تدریج فرهنگ استفاده از بلیت به عنوان پول افزایش مییابد.
بلیت الکترونیک، خدمتی است که نقش واسطه بین مشتری و معاونت حمل و نقل را به منظور تامین اعتبار مشتری ایفت میکند و در ارائه خدمات بهتر و افزایش رضایتمندی مؤثر واقع میشود.