همشهری آنلاین: صدا و سیما علاوه بر اطلاع رسانی و ارائه پیام به مخاطبان از طریق شبکه‌های صداوسیما و بیش از یکصد پایگاه اطلاع رسانی الکترونیک، از امکانات و ظرفیت‌های رسانه‌ای مکتوب نیز استفاده می‌کند

صدا و سیما

و در بخش رسانه‌های مجازی دارای یک پایگاه اصلی اینترنتی تحت عنوان www.irib.ir می‌باشد که در زیر شاخه‌های آن هریک از شبکه‌های صداوسیما به تولید و انتشار محتوا در شبکه‌ جهانی اینترنت پرداخته‌اند.

۸ شبکه تلویزیونی داخلی۱۲ شبکه رادیویی داخلی و ۲۷ شبکه برون مرزی و ۶ شبکه ماهواره‌ای به زبان‌های مختلف هر کدام به طور جداگانه دارای سایت اختصاصی بوده و اطلاعات در قالب‌های نوشتار، فایل‌های صوتی و تصویری، پخش مستقیم شبکه‌ها آرشیو شبکه‌ها و.... را ارائه می‌دهند.

صداوسیما به عنوان رسانه ملی، اطلاع رسانی جامع، سریع از رویدادهای داخل و خارج کشور را همواره در اولویت قرارداده استبا گسترش منابع خبری و برقراری ارتباط با خبرگزاری‌ها، سایت‌ها و سامانه‌های خبری و اطلاع‌رسانی دنیا گام‌های بلندی در این زمینه برداشته و سالانه بیش از ۵۰ هزار ساعت اخبار و اطلاعات از این رسانه در اختیار مخاطبان داخل و خارج کشور قرار می‌گیرد.

دفاتر خبری صداوسیما در خارج از کشور هم با خبرگزاری‌های بزرگ دنیا در ارتباط بوده و تازه‌ترین و مهم‌ترین اخبار جهان را در اختیار بخش خبر و اطلاع رسانی صداوسیما قرار می‌دهند.

شبکه خبر با ماموریت پوشش فراگیر اخبار داخلی وخارجی در سطح کشور و جهان، سالانه بیش از ۳ هزار ساعت برنامه با موضوعات خبری سیاسی - اقتصادی - اجتماعی معارف و... پخش می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان نیز که با هدف ایجاد اشتیاق وانگیزه در نسل جوان و بهره‌گیری مطلوب از استعدادهای آنان در حرفه خبرنگاری راه اندازی شده است، سالانه بیش از۲۵۰ هزار فقره خبرو گزارش تهیه می‌کند.

شبکه جهانی العالم و شبکه پرس تی وی با هدف اطلاع رسانی بین‌المللی ایجاد شده و سعی دارد آخرین اطلاعات و اخبار ایران و جهان را به صورت ۲۴ ساعته به زبان‌های عربی و انگلیسی در بیشتر کشورهای جهان در اختیار مخاطبان قراردهد.

  • صدا و سیما در یک نگاه

در عصر حاضر بهره‌گیری از رادیو و تلویزیون به عنوان دو رسانه ارتباطی سریع و در دسترس، یک ضرورت اجتماعی و بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی نوین محسوب می‌شود و خارج ماندن افراد از گردونه رسانه‌های ارتباط جمعی، به معنای حذف شدن آنان از حیات اجتماعی است.

تحولات سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر در نقاط مختلف جهان، حاکی از ظهور و تشدید جنگ رسانه‌ای بر سر تسخیر افکار عمومی و ایجاد تغییرهای دلخواه در فرهنگ و سبک زندگی مخاطبان هدف و به طور خاص ملت‌های خاورمیانه است.

حضور موثر و فعالانه سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران در میدان این نبرد رسانه‌ای، مستلزم برنامه‌ریزی و مدیریت هوشمندانه‌ای است که عبور از موانع، بهره‌گیری مطلوب از فرصت‌ها و نیل به اهداف سازمانی را تسهیل کند.

دو رسانه رادیو و تلویزیون به لحاظ جاذبه‌های خاص خود وحضور گسترده‌ای که در زندگی مخاطبان دارند، به تناسب محتوا و پیام هایی که منتشر می‌سازند، می‌توانند ساختار شخصیتی، عقیدتی، رفتاری ودر آخر بافت فرهنگی و اجتماعی جامعه را تحت تأثیر قرار دهند.

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی که امواج و پیام‌های فراملی، مرزهای متعارف جغرافیایی و فرهنگی را پشت سرگذاشته و امپراتوری سلطه جوی رسانه‌ای غرب، استحاله فرهنگی ملت‌های مستقل، به ویژه ایران اسلامی را هدف قرار داده است، سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران که به تعبیر امام راحل (ره) دانشگاه عمومی کشور است، باید با آمادگی همه جانبه، نقش فعال خود را در تقویت انسجام فرهنگی، تحکیم هویت ملی ‌و مقابله با امواج مخرب بیش از پیش ایفا کند.

منبع مورد استفاده برای این مدخل

کد خبر 101916
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز