سه‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۸ - ۱۵:۱۹
۰ نفر

گروه اجتماعی- علی‌اصغر محمدی: با اینکه وزیر آموزش و پرورش اعلام کرده «با اجرای نظام جدید از مهر 89 دانش‌آموزان وارد دوره 6 ساله اول می‌شوند» اما معاون وی گفته که دوره پیش‌دبستانی جزء نظام آموزش و پرورش نیست.

وزیر آموزش و پرورش در جمع فرهنگیان هرمزگان گفت: اجرای نظام جدید آموزش و پرورش از مهر 89 آغاز می‌شود و دانش‌آموزان وارد دوره 6ساله اول خواهند شد.

حمید‌رضا حاجی‌بابایی پیش از این نیز به فارس اعلام کرده بود که « براساس تصمیم شورای‌عالی آموزش و پرورش، یکسال به دوره ابتدایی تحت عنوان پیش‌دبستانی اضافه خواهد شد و به این ترتیب دوره ابتدایی از 5سال به 6سال افزایش خواهد یافت.»

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش- که پیش از این کارشناس مسئول دوره راهنمایی شهر تهران بوده- بدون توجه به سخنان مقام مافوق خود به ایسنا گفت: «پیش دبستانی جزء 6 سال ابتدایی محسوب نمی‌شود.» اکنون کودکان 4 و 5سال تمام مشمول آموزش پیش‌دبستانی می‌شوند و دوره ابتدایی از 6سال تمام آغاز می‌شود.

سردر‌گمی مسئولان ارشد وزارت آموزش و پرورش و تناقض‌گویی آنها بیانگر آن است که برنامه مدون و شفافی درباره اینکه آیا دوره پیش دبستانی به‌عنوان یکسال اصلی دوره تحصیل ابتدایی محسوب می‌شود یا نه؟ وجود ندارد. اینکه چرا معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده که دوره پیش‌دبستانی جزء نظام آموزش و پرورش نیست، پرسشی است که بدون پاسخ مانده‌است. البته اگر فردا سخنان وی تکذیب نشود.

بلاتکلیفی اول ابتدایی‌ها

کودکانی که از سال تحصیلی آینده به مدرسه خواهند رفت بلاتکلیف هستند؛ 6ساله‌ها باید ثبت نام کنند یا 7 ساله‌ها؟

وزیر آموزش و پرورش در این باره اخیرا اعلام کرد: با توجه به 6 ساله شدن دوره ابتدایی، دانش‌آموزانی که سال آینده به کلاس اول دبستان می‌روند روال قبلی را طی خواهند کرد.

حاجی‌‌بابایی تأکید کرد: همه دانش‌آموزانی که وارد مدرسه می‌شوند باید 12سال تحصیلی اعم از 6سال ابتدایی، 3سال راهنمایی و 3سال متوسطه درس بخوانند. هر چند وی نگفته که دانش‌آموزانی که سال آینده وارد چرخه آموزش و پرورش می‌شوند چگونه با روال قبلی و حذف پیش‌دانشگاهی و عدم‌احتساب پیش‌دبستانی 12سال تحصیلی درس می‌خوانند.

اول ابتدایی، بیشترین مردودی

مدیرکل دفتر خلاقیت پیش‌دبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش چندی پیش در اردبیل اعلام کرد: میزان مردودی پایه اول ابتدایی اکنون برابر با کل مردودی‌های 4پایه دوم، سوم، چهارم و پنجم ابتدایی است. این میزان مردودی نشان می‌دهد که در پایه اول ابتدایی مشکل حادی وجود دارد که توجه جدی مسئولان را می‌طلبد.

علیرضا رحیمی، با بیان‌ اینکه میزان مردودی در دوره ابتدایی 6/1درصد است، گفت: بیشترین عامل مردودی دوره ابتدایی بروز برخی اختلالات یادگیری است. همچنین به‌طور متوسط 13درصد دانش‌آموزان عادی مدارس دچار اختلال یادگیری هستند.

ضرورت آموزش پیش دبستانی

براساس یافته‌های پژوهشگران، سال‌های اولیه زندگی کودکان نقش اساسی در رشد و پرورش آنان ایفا می‌کند، زیرا 80درصـد از رشد کیفی مغز و هوش کودکان در سن زیر 6سال شکل می‌گیرد، تا حدی که متخصصان امر تعلیم و تربیت معتقدند باید آموزش زبان دوم را از این سنین، شروع کرد.

برخلاف پندارهای قدیمی، هوش ذاتی و ارثی نیست، بلکه متأثر از شرایط محیطی است و هرچه محیط کودک سالم‌تر و آگاهانه‌تر باشد، هوش کودک بیشتر و رفتار او متعادل‌تر خواهدشد.

بنابراین فراهم کردن امکانات مناسب و مطلوب و آموزش‌های پیش دبستانی برای سرعت بخشیدن به چرخه رشد، امری اجتناب‌ناپذیر می‌نمایاند. براین اساس آموزش و پرورش پیش دبستانی از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است و تلاش عمده دولت‌ها بر این اصل استوار است که هر روزه تعداد بیشتری از کودکان، تحت پوشش آموزش‌های این دوره قرار گیرند.

برخی کارشناسان امر تعلیم و تربیت تأکید دارند که آموزش‌های پیش دبستانی به‌عنوان پل و زیربنای آموزش‌های غیررسمی و رسمی در توسعه نیروی انسانی متخصص و کارآمد مؤثر است و به همین دلیل در بسیاری از کشورها آموزش‌های پیش‌دبستانی جزء دوره‌های رسمی تحصیلی محسوب می‌شود.

کد خبر 103595

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز