شنبه ۲۱ فروردین ۱۳۸۹ - ۰۷:۳۳
۰ نفر

مازیار سوادکوهی: نخستین نشای برنج کشور به‌صورت مکانیزه، در شالیزارهای مازندران هفته گذشته در روستای فیروزکلای آمل کشت شد.

در این مراسم که مسئولان استانی و کشوری به‌صورت نمادین نشای برنج را کاشتند، اعلام شد که در سال زراعی جاری در 20هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری مازندران نشا به‌صورت مکانیزه کشت  و 2بانک نشای برنج مکانیزه در شهرهای ساری و آمل راه‌اندازی می‌شود.

اینکه کشاورزان ما بتوانند به کمک ابزارهای مکانیزه کار کاشت، داشت و برداشت برنج را انجام بدهند، در نوع خود هم خوب و هم امیدبخش است؛ چون با این شیوه احتمال می‌رود هزینه تولید برنج پایین بیاید و به موازات آن قیمت برنج هم کاهش یابد و کشاورز بتواند با خیالی راحت برنج را وارد بازار کند و نگران‌فروش نرفتن برنج خود نباشد.

این در حالی است که برنج‌های خارجی هنوز در بازار برنج کشور، با قیمت‌های متنوع یافت می‌شود و برنج مرغوب و خوب ایرانی در بسیاری از انبارها می‌ماند و برخی از کشاورزان نگران بدهی‌های خود هستند.

گرچه سال گذشته تمهیداتی برای خروج برنج خارجی از بازار کشور اندیشیده شده است و دولت بخش زیادی از برنج کشاورزان را در استان‌های مازندران و گیلان خریداری کرد، اما نتوانست انتظارها را به‌صورت مطلوب برآورده کند.

تجربه سال گذشته و هیاهوهای بسیاری که  درباره  ورود برنج خارجی در کشور وجود داشت چندان اثر نکرد و برای برنجکاران سودی نداشت و جلوی  واردات  را هم نگرفت و  تنها هیاهوی آن   تنور خبری رسانه‌ها را داغ کرد.حال که سال زراعی جدید شروع شده است، خوب است که مسئولان دولتی و استانی با درس‌آموزی از هیاهوهای سال گذشته، راهکارهای لازم را برای جلوگیری از ورود برنج خارجی به کشور پیدا کنند و نگذارند که کشاورزان به جای کاشت نشای برنج در زمین، نشای ناامیدی بکارند و به آینده کشت خود امیدی نداشته باشند.

واقعیت این است که مشکلات کشاورزان را بیش از همه خود آنها لمس و حس می‌کنند و تصمیم‌هایی که بدون لحاظ کردن نظرهای آنها اتخاذ شود، شاید به  نتیجه دلخواه نرسد. مشکلات آنها فقط به زمین مرغوب و حتی آب و هوای مناسب محدود نمی‌شود، بلکه آنچه آنها را بیش از این مولفه‌ها  آزار می‌دهد، ماندن برنج در انبارها و نگاه نگران برنج‌ بی‌مشتری
 است. 

آذرماه سال گذشته، نمایندگان استان‌های شمالی  به اتفاق استانداران 3 استان گیلان، مازندران و گلستان، در نشستی با وزرای بازرگانی و کشاورزی تأکید کردند که دولت با تمهیدات لازم جلوی ورود برنج خارجی را بگیرد و با توجه به نیاز بازار، برنج ایرانی را خریداری و وارد بازار کند.

تصمیماتی در آن جلسه گرفته و مقرر شد که با تشکیل کارگروه‌هایی مشکلات برنجکاران شناسایی و راه‌های برون‌رفت از مشکلات هم ارائه شود. متعاقب نشست مذکور از طرف وزارت بازرگانی اعلام شد که ورود و خروج برنج فقط با نظارت استانداران مازندران و گیلان انجام می‌شود. البته معلوم نشد که این تصمیم تا چه حد به اجرا نزدیک شد.

با این حال انتظار می‌رود آن کارگروه‌ها همچنان فعال باشد و قبل از آنکه برنج کشاورزان به مرحله برداشت برسد، باردیگر مشکلات سال گذشته  تکرار  نشود.

کد خبر 104704

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز