دوشنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۵ - ۱۵:۴۸
۰ نفر

آرش نورآقایی: اگر چه دلفین بزرگترین جانور خلیج فارس نیست، اما به نقشه ایران که نگاه کنید شکل بزرگترین جزیره خلیج‌فارس شبیه دلفین است.

qeshm-iran

جزیره‌ای که در طول تاریخ متعلق به ایرانیان بوده، ولی از اسکندر مقدونی گرفته تا امویان و عباسیان و پرتغالی‌ها و انگلیسی‌ها به آن حمله کرده‌اند و چشم طمع به آن داشته‌اند.

قشم، جزیره‌ای است که با عنوان بهشت مرجان‌های دریایی شناخته می‌شود و سواحلی آرام، پوشیده از شن‌های سفید و غروبی دل‌انگیز دارد.

تا همین یک سال پیش فکر می‌کردند طولانی‌ترین غار نمکی دنیا در فلسطین است. اما امروز می‌دانیم که غار نمکی قشم با بیش از 6 هزار متر طول، طویل‌ترین غار نمکی دنیاست.

از طرفی در قشم درختی می‌روید به اسم «حرا» که به نام علمی «اوسینا مارینا» شناخته می‌شود.

اوسینا همان ابن‌سینای خودمان است که این گیاه به افتخار او نام‌گذاری شده، ریشه‌های این درخت در آب شور می‌روید از خاک بیرون می‌آیند و در واقع آب شیرین کن درخت هستند.

این گیاه زیستگاه نوعی جانور است. جنگل‌های حرا در بوشهر، سیستان و بلوچستان و هرمزگان، از ذخیره‌گاه‌های جنگلی کشور به حساب می‌آیند و تحت حفاظت قرار دارند.

دره ستاره‌ها یا همان «استار اوتیده» در قشم از آن مکان‌های وهم‌انگیز است که آدمیزاد را به شهر جن و پری می‌برد و اشکال زیبای آن هر کسی را مبهوت می‌کند.

به گواه تاریخ، جزیره قشم همواره یک مرکز تجاری و کشتیرانی پررونق بوده و امروز هم تمامی کشتی‌هایی که قصد بارگیری از کشورهای خلیج فارس را دارند باید از سواحل جنوبی آن بگذرند و بسیاری از هواپیماهایی که قصد پرواز از شرق به غرب زمین را دارند باید از حریم هوایی آن عبور کنند.

به دلیل موقعیت آب و هوای قشم،‌ سالانه درصد قابل توجهی از پرندگان بومی ایران و پرندگان دیگر نقاط جهان به آن مهاجرت می‌کنند.

کد خبر 10739

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز